Då är vi på gång att lägga ännu ett år till handlingarna vilket betyder att det är dags för den årliga reflektionen över året i sociala medier. I år funderar jag på om jag verkligen har tillräckligt att säga om sociala medier, kanske borde jag sammanfatta hela året istället?
Medicinteknik, böcker och kurser
Om jag börjar med en titt på 2017 i stort, så fakturerade jag närmare 1200 timmar inom medicinteknik för Medtech4Health (pågående) och Swedish Medtech (avslutat). Det motsvarar ungefär 2/3 av en heltid – räknat på en heltid med lediga helger och semester (det vill säga inte en författare eller annan entreprenör). I denna roll var jag för första gången i Almedalen under politikerveckan.
Under våren tog jag fram och genomförde kursen “Nå ut med din bok” för Författarförbundet i Göteborg, Malmö och två gånger i Stockholm. En kurs som förhoppningsvis ska bli bok vilken dag som helst.
På bokfronten gav jag under våren ut en uppdaterad upplaga av Författarboken, Karavan publicerade Mitt Provence som jag skrivit och tagit bilderna till och andra delen från Tre hattar, 10 tips för att leva på din kreativitet, mötte läsare för första gången under bokfestivalen Himmel & Hav. I den sistnämnda titeln är jag en av tre författare. Bokmässan prioriterade jag i år bort men en del av mina böcker var där på egen hand. Under hösten har jag haft som ambition att jobba med Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm samt Strövtåg runt Antibes.
Nya resor och vandringar
Sommaren var ovanlig så till vida att jag inte flängde runt på franska Rivieran eller i Provence. Istället bilade jag en vecka genom Östeuropa tillsammans med en släkting. Givetvis finns hela resan väl dokumenterad på min reseblogg. Andra människor verkar resa till franska Rivieran för Mitt Nice dyker fortfarande upp på topplistan över mest sålda böcker i sin kategori ibland. Skärmklippet är från Bokus i oktober. Mitt Nice fortsätter att vara min mest sålda titel.
Ett av årets projekt har varit att vandra vilket jag omväxlande gjort med någon av kamerorna (numera två!), tillsammans med olika vänner eller som ledare av en grupp. Jag började med att vandra delar av Roslagsleden men har också varit på vandringsresa i Frankrike. Det här är ett led i min ambition att återgå till gamla vanor. En gång i tiden var träning ett naturligt inslag i mitt liv men sedan jag bestämde mig för att förverkliga min bokdröm har jag lagt väldigt mycket på hyllan “tills jag slår igenom”. Det är dags att inse att livet pågår medan jag skriver alla de där böckerna och håller på med all den där marknadsföringen. Det får ta lite längre tid med böckerna medan jag vårdar min hälsa.
Fokus på mina webbsajter
När det gäller min digitala närvaro så har fokus i år legat på mina egna kanaler, de jag själv äger och bestämmer inriktning på och där ingen kan censurera innehållet. Jag har själv inte drabbats av de amerikanska jättarnas aversion mot naken hud, men jag ogillar av princip att de släpper igenom våld men censurerar bröstcancerinformation.
Mina webbsajter har inte direkt de optimala namnen och jag skulle med fördel kunna städa dem, men det har jag struntat i. Istället har jag jobbat vidare med de webbsajter jag har med det innehåll som ligger på dem. Jag har mest ägnat mig åt att lägga till material.
KristinaSvensson.se blir mer och mer en sajt om mig som offentlig person, snarare än att vara ett digitalt CV, företagswebb eller personlig blogg – vilket är inriktningar som jag ibland vinglat iväg åt. Månadens bild har uppgraderats från att vara ett lite-utanför-ämnet-men-ett-sätt-att-hålla-sidan-uppdaterad, till ett av huvudnumren. Jag försöker att även publicera en nyhet, reflektion eller annan artikel mitt i månaden så att sajten uppdateras den 1:a och den 15:de varje månad.
DinBokdrom.se har fått bli boksajten, vilket betyder att en del artiklar om bokutgivning som ligger på kristinasvensson.se skulle kunnat flyttas dit. 46 söndagar har dinbokdrom förärats med ett inlägg, ofta utdrag ur kommande eller publicerade böcker. Årets mest lästa artiklar handlar antingen om marknadsföring eller om hur man kan försörja sig på sitt författarskap, det vill säga ämnet för två böcker, varav en är utgiven i år. Antalet besökare är upp 60% i år. Det är söndagar som sajten besöks då jag delar artiklar som publicerats då.
Tomatsallad.nu är både min mest lästa och min mest styvmoderligt behandlade sajt. Jag publicerar när jag har lust, vilket har blivit en sisådär 150 gånger i år. Besöksantalet har stigit med 40% men det är mest människor som kommer dit en eller ett par gånger i jakt på bästa sättet att ta sig från flygplatsen, bästa stränderna och bästa vandringarna i södra Frankrike. Det vill säga artiklar jag skrev för flera år sedan för att dra trafik. Den allra mest besökta sidan är dock Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm, vilket borde vara motivation om något att bli klar med den boken. Det är tjugo gånger så många läsare som besökt den sidan, som besökt den mest lästa artikeln på dinbokdrom.se. Något större försäljningspotential för den boken alltså. Dock kommer den att vara motsvarande dyrare att producera vilket gör hela äventyret lite läskigt.
Instagram bästa sociala mediet för mig 2017
Om vi övergår till de sociala medierna så ökar min räckvidd stadigt på Instagram. Det mediet passar mig då det handlar om foton och jag fotograferar varje dag. Jag använder det fortfarande som någon form av personlig miniblogg. Bland årets mest populära bilder finns en nyhet, nämligen bilder på mig. En av dem är en suddig selfie som kvalat in på plats nummer tre på grund av bildtexten. Den bilden symboliserar en milstople som jag slitit i tio år för: att hitta mina reseguider på Arlanda. En annan milstolpe under året är att jag för första gången kvalificerade till biblioteksersättning.
Övriga bilder speglar året rätt väl. Ett par bilder från Stockholm tagna på väg till utdelningen i Medtech4Health Innovation Award som jag är projektledare för. En från Västerås där jag också var för Medtech4Healths räkning. Sedan ett par stycken från Antibes och slutligen ett par vackra vinterbilder från Sverige. Konkurrensen att komma med på topp nio var hård och såg delvis annorlunda ut en vecka tidigare.
Under 2017 postade jag fler bilder, fick fler likes och hade fler konversationer på Instagram än året före. Fler och fler av de som jag tidigare hade kontakt med via Facebook finns numera på Instagram istället. Nackdelen med Instagram är att det inte går att dela länkar, vilket gör det svårt att driva trafik till egna webbsajter därifrån.
Länkarna har å andra sidan tagit död på Facebook. Det vanliga flödet fylls enbart med tävlingar, virala skrönor, motargument och politiska gräl. Det är mest bara grupperna som är något att ha – och de har Facebook gömt undan i sin senaste uppdatering. Facebooks “denna dagen” fortsätter att vara min favoritfunktion då den visar mig vad jag gjort de senaste decenniet. Den avslöjar dock obarmhärtigt hur få glada tummar man får nuförtiden. En bild med norrsken fick under ett dussin. För ett par år sedan hade jag förväntat mig tio gånger så många tummar.
Twitter hade ett uppsving i mitt liv i våras. Jag höll mig borta från all politik med tillhörande hat och hade många intressanta diskussioner med folk. Sedan gjorde Twitter något så att hashtags inte fungerar längre. Så nu känns den kanalen stendöd.
Istället har alla dragit till LinkedIn. Men varför använder alla det som någon form av allmän adresslista? Jag dränks av kontaktförfrågningar från människor jag inte har en aning om vilka de är och de flesta skriver heller ingen motivering. Det gör att jag lite tappar lusten.
Det var en genomgång av de sociala medier jag använt under året. Jag känner mig en smula antik faktiskt som bara finns på de gamla ställena. Dessutom ägnar jag mig fortfarande bara åt stillbild och text när alla andra ägnar sig åt rörliga bilder och ljud.
Uppföljning målen för 2017
Det här är tredje året i rad jag skriver en sammanfattning av mitt år i sociala medier, även om jag tidigare år publicerat dem precis i slutet av året istället för när det är 1/24 kvar. Jag tror länkarna syns här nedanför men annars kan du läsa vad jag skrev om Mitt år i sociala medier 2016 respektive 2015. Ett par teman som återkommit varje år är tidsbrist och behovet av att prioritera att skriva böcker, snarare än att berätta om dem i sociala medier. Ett sätt att hålla koll på det senare är via Klout-score. Mitt har inte stigit, snarare ligger jag lite lägre än för några år sedan – vilket är enligt plan.
Något annat jag varit inne på är att nyttja automatiseringstjänster. Nu har jag provat i liten skala, men mitt intryck är att det inte alls ger samma genomslag med “löpande band-inlägg” som de inlägg som är spontana och skrivs när jag verkligen har något att säga. Det blir mer känsla i de senare och det verkar lysa igenom. I stället håller jag på och testar att växla pengar till tid genom att annonsera för att sprida mina ord. Experiment pågår.
Något som är nytt för i år är att jag har slutat att hymla. Förra året konstaterade jag att det inte var något vinnande koncept att berätta att jag var besviken på en samarbetspartner, utan att berätta vem jag refererade till, för helt fel personer tog åt sig. I år har jag varit mer öppen och personlig än tidigare, särskilt i 10 tips för att leva på din kreativitet. Jag planerar att fortsätta på den inslagna vägen för jag tror ärlighet vinner i längden.
Planer för 2018?
Jag avrundade förra årets epistel med att ledordet för 2017 skulle vara balans och återhämtning. Annars var min tanke mest att harva på. Det är typ mina planer även för 2018. Jag envisas med att tro på att bygga en publik lååååångsamt. Om jag ska utfärda något mål så är det att förbättra mina olika bloggar för mobilbesökare. De behöver bli snabbare, mer lättnavigerade och fungera mer som reklam för mina böcker. Mina redan skrivna artiklar behöver bli lättare att hitta och det ska vara tydligare att det finns böcker skrivna av samma skribent i liknande ämnen. Vad tror ni om detta?
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024