I helgen var jag på knytkonferensen WebCoast med gröna naglar och ambitionen att träffa nya människor och lära mig mer om sociala medier. Upprinnelsen till naglarna var en twitterdiskussion men utvecklades till en idé om att synas och göra avtryck. När jag summerar helgen så var de gröna naglarna värda arbetet, ”alla” verkar ha hört talas om dem.

Många bilder på de gröna naglarna

Spridningen av de gröna naglarna tog omedelbart fart efter att @MikuMaria RT:ade min länk. Jag har inte riktig koll på twitter och statistik (men börjar förstå att det är en stor fråga) men tror att mina naglar hamnade bland ”top stories” för WebCoast den dagen. Det var också en och annan som fotograferade dem och jag har hittills hittat dem på följande ställen.

Först och främst finns de med i Julia Åhalls aka @betongscouts examensredovisning på reklamakademin. Julia är den som designat loggan och gjort manualen för den grafiska profilen och hon tog upp hur loggan använts på oväntade sätt, som på naglar. Hon lånade också ett par punkter från min lista för att förklara vad WebCoast vad för något (superkul!). Hela redovisningen finns filmad. (Julia nämner också att hon är glad att det inte var hon som vann brädan då hon är rädd för vatten – so am I).

Anna-Carin Carnebro har skrivit en trevlig sammanfattning av WebCoast där mina naglar har en fin-fin plats. Det är dessutom en riktigt bra bild ihop med de gröna visitkorten jag delade ut. (Vaknade upp på söndagen och insåg att konferensen snart var över och att jag hade sisådär 196 kvar av de 200 speciella konferensvisitkorten och gav mig ut på en liten utdelnings-turné i fikakorridorerna.)

Mina händer har också fastnat i en typisk Kristina-snackar-pose i Szofia Jakobssons att mötas är att älska mer än en smula. Szofia ledde också en diskussion på WebCoast, vem bloggar och varför i framtiden. Jag var själv inte med, det var ju omöjligt att vara på allt, men har tittat på diskussionen i efterhand och önskar jag hade varit där!

Då hade jag kanske berättat att jag själv började blogga relativt sent under sloganen Kaffe, ale, foto och andra väsentligheterwww.tomatsallad.nu. Kunde lika gärna kallat den för ”allt Kristina känner ett behov av att berätta om”. Till skillnad från att skriva med en tänkt målgrupp i sikte och skriva sådant som är relevant för dem. Vilket var planen med den här sidan. Från början alltså.

Naglarna har också fastnat på ett par av Ingela Hjulfors Bergs bilder i WebCoastalbumet på Flickr. En bild av några naglar ihop med bineros surfbräda finns här i @belolas album.

Har jag missat någon hojta till!

Andra färgstarka varumärken på WebCoast

Det absolut starkaste varumärket på WebCoast stod Victoria ”high five” Ahlén för som för all framtid kommer heta just så. Tillsammans med sina kollegor från Awoque syntes hon i en rosa helt underbar soffa! (Jag ångrar verkligen att jag inte fångade den på bild). Jag har fortfarande ingen aning om vad Awoque gör men jag har verkligen lärt mig namnet och vet att Victoria sprutar det energi runt.

Ingen kan heller ha missat att webbhotellet Bineros färg är lime. Trevlige Erik poserar i sin gröna-shirt med den matchande surfbrädan här. (En surfbräda som numera bor i min soffa.)

En annan som syntes på WebCoast var @glimra. Rosa kavaj och matchande rosa rullväska var nog ingen slump. Samma rosa färg återkommer nämligen i hennes twitterprofil och blogg – genomtänkt! Hon höll också en omtalad session på WebCoast om just personligt varumärke (eller personlig utveckling tyckte @sanapes att det borde hetat). Hela föredraget går att läsa här (finns också inspelat). Många bra konkreta råd om hur man ska jobba med sitt varumärke. Jag var själv inte där eftersom jag höll en egen session parallellt.

WebCoast var mycket intensivt och jag har en lång lista med idéer att följa upp (och en surfresa att boka :D) och då har jag ännu inte sett/läst alla sessioner jag missade. Det kommer ta ett tag till att smälta allt. Passar på och tackar alla inblandade och hoppas vi ses snart igen. Det var många jag inte hann med att prata med under konferensen. En av dem var @LottaBjork, vi träffades istället igår för en post-WebCoast-jämföra-intryck på DaMatteo. Tro’t eller ej men vi handlade också varsitt nagellack. Mitt nya nagellack signalerar: självklar kreativ engagerande.

Uppdaterat: 27 mars 2011: la till länk till Julia Åhalls redovisning. Kan också berätta att nagellacket inte blev någon hit, har köpt ett nytt.

Kristina Svensson
Gröna naglar, rosa soffor & andra varumärken på WebCoast
Märkt på:    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.