MikuMaria I fredags var jag återigen bänkad på Incontro i Göteborg för januari månads upplaga av social media club Göteborg. Det var glädjande att se så många nya ansikten eftersom det innebär att det här konceptet för kompetensutveckling och nätverkande sprids. Jag tror mycket på idén att genom att alla personer bidrar med sina kunskaper kan alla lära sig något nytt.

Månadens tema var sälj och det är förstås något som är ständigt aktuellt. Dagens moderator Katarina Tikka hade satt ihop en ambitiös övning där vi alla skulle utgå från kundperspektivet. Sedan fick alla grupper olika case. Den grupp jag tillhörde skulle föreställa oss att vi skulle anlita en hantverkare för ett altanbygge. En annan grupp hade webbyrå, en utgick från ett pensionat och så vidare. En grupp hade faktiskt också fått semesterläsning hos nätbokhandel. De kom med en rolig idé, att bokhandlare ska erbjuda bokpaket efter användningsområde. Ett paket för en kort bilresa, en annan inför semestern och en tredje för barn i en viss ålder. Det är rätt likt de bokkassar som Sture bibliotek har (och som jag tycker är en lysande idé).

Sture bibliotek i Stockholm

Några återkommande punkter.

  • Alla kunder är olika, erbjud därför olika sätt att boka och kontakta företaget.
  • Vikten av tydlighet vad gäller avsändare, kvalifikationer, priser och leveranstider.
  • Merförsäljning tog många upp, exempelvis genom att tipsa om inspirerande exempel.
  • Lär känna din kund, underlätta för din kund och du har en nöjd kund vilket är bästa reklamen.

Incontro buffétallrik För komplett redovisning av alla diskussioner, se de filmade presentationerna.

För övrigt är det trevligt av Incontro att erbjuda rabatterat pris på buffén samt att vi får använda mikrofon. Å andra sidan så får de en massa reklam. För som restauranggruppen påpekade så delar folk bilder av maten i sociala medier, checkar in och berättar för sina följare om de gillade eller inte gillade maten.

 

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som är aktuell med böckerna Smultronställen mellan Göteborg och Stockholm och Rivieran inom räckhåll med Maria Unde Westerberg. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack.

Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.
Kristina Svensson
Sälja med hjälp av sociala medier #smcgbg

En reaktion på “Sälja med hjälp av sociala medier #smcgbg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.