Jag har hintat ett tag om att jag har något roligt att berätta och det är att jag blivit headhuntad som förlagschef till Lava!

Här är ett citat ur pressreleasen som gick ut idag.

– Lava ska vara författarens bästa vän, säger Lavas förlagschef Kristina Svensson. Kristina är ordförande i föreningen Egenutgivarna som hon varit med och startat upp och har en bakgrund som skribent och vetenskapskommunikatör. Hon har även en näringslivsbakgrund på AstraZeneca som chef för Employer Branding.

Lava är ett bokutgivningskoncept eller hybridförlag med rutinerade ägare. Allt är dock helt nytt vilket innebär att jag får bygga upp förlaget helt från grunden med leverantörer, processer och marknadsföringsmetoder. Detta passar mig perfekt!

Det är rätt mycket att göra så här i början, en del högt och annat lågt samt mycket däremellan. Bilden är exempelvis från en fotosession igår för att ta pressbilder.

PS! Missa inte att vi har premiär på våra Pop Up Book Store på So Stockholm den 11 mars kl 18.00-20.00. Alla skrivande människor är varmt välkomna, mejla anmälan till lava@sostockholm.com senast 7 mars (med reservation för att det kan bli fullt).

Kristina Svensson
Nytt jobb: Förlagschef på Lava
Märkt på:        

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

18 reaktion på “Nytt jobb: Förlagschef på Lava

    • 11 februari 2014 kl. 19:48
      Permalänk

      Tack så mycket Kim!

      Svar
  • Pingback:Tomatsallad blir Stockholmsblogg - Tomatsallad

  • 11 februari 2014 kl. 20:31
    Permalänk

    Stort grattis till såväl dig Kristina som Lava som härmed hittat en verkligt erfaren och drivande person. Lycka till!

    Svar
    • 11 februari 2014 kl. 20:38
      Permalänk

      Tack så mycket Holger!

      Svar
    • 12 februari 2014 kl. 07:28
      Permalänk

      Tack Johanna!

      Svar
    • 12 februari 2014 kl. 07:28
      Permalänk

      Tack Anneli!

      Svar
  • 11 februari 2014 kl. 23:29
    Permalänk

    Grattis Kristina – jättekul

    Svar
    • 12 februari 2014 kl. 07:28
      Permalänk

      Tack Tine – det dröjer kanske innan vi kan ut och fota ihop men det här ska bli roligt.

      Svar
    • 12 februari 2014 kl. 07:27
      Permalänk

      Tack tack Ebba!

      Svar
  • Pingback:Kristina Svensson blev förlagschef » Förverkliga din bokdröm

  • 13 mars 2014 kl. 23:01
    Permalänk

    Hallå Kristina. Kul och spännande – lycka till nu – verkligen – så hoppas jag våra vägar korsas snart igen.
    Kram -Nik

    Svar
    • 14 mars 2014 kl. 08:45
      Permalänk

      Stort tack Nik!
      Det ska verkligen bli spännande och jag hoppas också vi hörs och ses på något sätt. Kram Nik

      Svar
  • 16 mars 2014 kl. 16:11
    Permalänk

    Hej Kristina!
    Jag vill börja med att gratulera till jobbet. Så vill jag fortsätta med att ställa en fråga som du kanske kan hjälpa mig med.

    Jag är intresserad av att ge ut en kokbok, med bilder och text. Det skulle i så fall bli min första bok och jag undrar om jag måste öppna ett eget förlag för att kunna ge ut boken och eventuellt tjäna en liten slant på kuppen.

    Grattis till jobbet än en gång och jag hoppas att du kan ge ett hjälpande svar.
    Varm hälsning
    Mia Andersson

    Svar
    • 16 mars 2014 kl. 16:45
      Permalänk

      Hej Mia,
      Stort tack för gratulationerna!
      Det finns tre sätt att ge ut en bok.
      1) Skicka till ett förlag som köper manus och ger ut dem. Fördel är att du inte behöver göra annat än att leverera text och bilder. Nackdelen är att de bara ger ut promille av de manus som de får in.
      2) Starta ett eget förlag, vara sin egen projektledare och ta in extern kompetens. Detta är den variant som du potentiellt tjänar bäst på men det är mycket jobb. Om du funderar på denna variant eller vill lära dig mer rekommenderar jag att du läser Förverkliga din bokdröm för då får du en bättre bild av vad som behöver göras.
      3) Anlita någon som ger ut böcker. Dessa finns i många olika prisklasser och olika ambitionsnivåer. De enklaste är olika print-on-demand-företag som trycker och distribuerar din bok. Sedan finns hybridförlag där du får total-service. De kostar dock mer, 100 000 kronor kan användas som riktmärke.

      Lycka till med din bok och berätta gärna vilken väg du valde!
      Hälsningar
      Kristina

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.