Under Mediedagarna, meg12 i Göteborg lyssnade jag på ett roligt seminarium där Ulla Svensson från Sveriges Radio pratade om rekrytering under titeln ”Lär dig hitta framtidens stjärnor – utan att få bleka kopior”. Jag höll med om i princip allt hon sa och delar därför gärna med mig.

Ulla jämförde talangjakt med undersökande journalistik, det handlar om att dra i kontakter och inte nöja sig förrän man har hittat rätt. Börja i änden: vilka historier saknar vi idag och vilka kan berätta dem, inte slentrianmässigt rekrytera in någon som råkar kunna de system som man jobbar i. Rätt tänkt!

Hon gav exempel på hur ett en eventuell förändring i föräldrarförsäkringen under en period var den allra mest välbevakade politiska nyheten – för att programmet gjordes av en homogen grupp av vit medelklass 30+ med andra barnet på väg.

Ett annat exempel som fastnade var hur en av hennes stjärnor som hon rekryterat just på grund av hans framåtanda och drivkraft, tog semester och åkte till Syrien under den period när alla journalister var förbjudna att åka dit pga riskerna. (Inte för att hon rekommenderade någon att följa detta exempel).

Ulla tog också upp ett par intressanta exempel på hur urvalet bäst görs: genom tester. Kandidaterna får intervjua någon eller skriva om en telegramtext så att den blir begriplig (ju kortare utbildning, ju bättre brukade de bli).

Ulla Svenssons rekryteringstips

Skippa annonser – lathet att sitta och vänta på att någon som liknar oss ska söka.

Scouta personer som har rätt egenskaper – exempelvis engagerade personer som älskar att berätta. Gärna på minst två språk.

Skapa relation – talangerna är det konkurrens om.

Verklighetsnära tester – ge feedback.

Ordentlig introduktion – ovana personer kräver med handledningstid i början. Men å andra sidan har de lägre ingångslön vilket gör att det går jämnt upp.

Kristina Svensson
Rekrytera de bästa talangerna är som journalistik
Märkt på:        

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.