Detta är del tre i en serie med inlägg om hur jag gick till väga när jag började marknadsföra och sälja min första bok, Jakten på den perfekta puben.

Jag har flyttat flera gånger, avverkat ett antal projektanställningar, arbetsgrupper, utbildningar, mässor och mingeltillställningar. Längs med vägen har jag plockat upp en skottkärra med visitkort. Perfekt för marknadsföringen av en bok!

Skickade först ut reklam för webb-boken

Ämne: Lästips – jakten på den perfekta puben – en ny följetong på nätet

Jag tittar på den perfekt v-formade ryggtavlan och undrar hur den ser ut au naturel. Jag har en bra överblick, ryggtavlan cyklar precis framför och centrala Cardiff är väl upplyst. Ryggtavlans ägare är en walesisk ex‑militär som erbjudit sig att visa mig vägen hem från en eller annan pub. Vi lämnar de numera stängda pubarna bakom oss och trampar längs en stor väg som trots den sena timmen är väl trafikerad. Jag vinglar lite när jag försöker hålla mig så långt åt sidan som möjligt för att undvika att bli nedmejad av någon bilist. Vägen ser ut som alla andra vägar i den Walesiska huvudstaden men möjligen är den vagt bekant. Jag hoppas att vi är på väg åt rätt håll för vi är väl inte på väg hem till honom? Försöker få ett grepp om riktningen vi cyklar i men om han under kvällen berättat var han bor så har det fallit mig ur minnet. Struntar i det och koncentrerar mig på att cykla rakt och fantisera om ryggtavlan. Ska jag bjuda in honom på en kopp te (och studera valda kroppsdelar närmare)? Eller är det alldeles för framfusigt och cementerar bilden av svenskor som lättfotade? Han kanske förväntar sig att bli inbjuden? Vad ska jag i så fall svara? Framförallt, vad skulle den gamla tanten jag bor hos säga om hon hittade en okänd man i sitt kök?

Vill du läsa mer? Gå hit: www.jaktenpadenperfektapuben.se/forts/

Ovanstående är inledningen på en reseberättelse där den röda tråden är jakten på den perfekta puben. Författaren, Kristina Svensson, är en entusiastisk tidsoptimist, skribent och vetenskapsinspiratör som gillar god ale, snygga män och värdelöst vetande.

Följ följetongen på webben, i din iphone eller via mejl. Vill du hellre läsa den i pocketformat ge dig till tåls, preliminärt tryckt lagom till jul. Vidarebefordra gärna detta till vänner som gillar att läsa.

Mitt första reklambrev bestod av (halva) första kapitlet av boken, en länk och lite information. Länken gick till en specialsida med andra halvan av första kapitlet. Syftet med denna specialsida var dels att folk skulle slippa läsa samma bit igen och dels att jag skulle kunna mäta effekten av mejlutskicket.

Någonstans mellan var tredje och var fjärde person som fick mejlet klickade på länken. Av dem så var det kanske hälften som mejlade mig med positiva kommentarer. Det tycker jag är bra utdelning! Intresset för att följa boken som följetong var dock magert. Detta kan bero på att boken inte tilltalade mottagarna eller, som jag var inne på i sista avsnittet av webbinlägget, att bland mina kontakter kör man bil till jobbet, använder datorn strikt som arbetsredskap eller har ingen smartphone (eller använder den inte till att läsa böcker). Kort sagt, man konsumerar inte e-böcker.

Reklam för den tryckta boken boken

Ett par månader senare mejlade jag ut reklam för den tryckta boken. Det gick delvis till de som fått det första reklamutskicket och delvis till nya e-postadresser.

Ämne: Boktips – jakten på den perfekta puben

Här kommer ett boktips för den som gillar resor och lättsam läsning. Jag har skrivit en bok om min tid som vetenskapskommunikatör i Wales. Boken säljs bland annat på Adlibris och Bokus, läs mer här: www.jaktenpadenperfektapuben.se/kop-boken.

(På webbsidan går det också att provläsa boken före köp).

JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA PUBEN

Ales & Males – 67 äventyr i Wales

inga bilder hittades

Kristina tittade på den perfekt v-formade ryggtavlan som cyklade framför och undrade hur den såg ut au naturel. Hon borde kanske snarare funderat över vad hon egentligen gjorde vinglandes i Cardiff mitt i natten. Men man ska ju leva i nuet, och detta var ett gyllene tillfälle att börja leva efter den devisen.

Efter att ha blivit utmobbad från sitt jobb emigrerade Kristina till Wales. Följ med på en underhållande jakt på varmvatten, drömyrket och en klassisk pub bland byråkrater, cirkusdirektörer, kolbaroner, kung Arthur och Jabba de Hutts vänsterhand.

ISBN 978-91-86215-56-9

Resultat av mejlutskicken

De första mejlen i båda omgångarna skickade jag iväg buntvis tio och tio till adresser som jag hade nära till hands i datorn. Men i datorn fanns bara ett begränsat antal mejladresser i förhållande till den skottkärra med visitkort jag samlat på mig genom livet. Därför har jag allteftersom jag haft tid och ork letat fram adresser och skickat. I dessa har jag lagt med någon personlig hälsning.

Mitt intryck är att de personliga mejlen har gett bättre utfall än gruppmejlen. Att det är fler av de som fått personliga mejl som svarat och handlat böcker. Eftersom det är denna väg jag har sålt allra flest böcker har det varit värt lägga ner all tid det tagit. Ja jag borde antagligen sätta mig en helg till och gräva bland visitkort från gamla jobb, kurser och resor. Det skulle garanterat generera flera trevliga återseenden, ett antal sålda böcker eller både ock.

Lite grann tar det emot, kommer folk känna att jag bara återknyter kontakten för att jag vill sälja böcker? Kanske men å andra sidan så spelar väl inte min motivation så stor roll, om kontakten blir tagen?

Detta var del tre i en serie med inlägg där jag delar med mig vad jag gjort och tänkt runt marknadsföringen av min första bok som inspiration eller varning för andra. Har du tips, förslag eller andra idéer, skriv gärna en rad i kommentarsfältet.

Kristina Svensson
Marknadsföra bok steg 3: mejla varenda kotte jag någonsin träffat
Märkt på:                        

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

2 reaktion på “Marknadsföra bok steg 3: mejla varenda kotte jag någonsin träffat

  • 1 oktober 2016 kl. 17:12
    Permalänk

    Hej!

    Håller själv på med start av mitt författande och givit ut 2 fackböcker och håller nu på med en deckare.

    Dags för att starta marknadsföringen av deckaren, så jag botaniserade lite på nätet och hittade din sida. Tack för tipsen!

    Läste detta med din visitkortsskottkärra. Det finns en app för mobilen som du använder för att fotografera dina visitkort och som sedan transfererar informationen till en databas som du sen kan importera till Excel. Excellistan kan du sen importera till Outlook eller till de flesta nyhetsbrevsprogram! Tips från mig!

    MvH

    Christer

    Svar
    • 2 oktober 2016 kl. 17:37
      Permalänk

      Hej Christer,
      Tack för tipset och kul att du hittat hit. Om du inte redan har hittat den på biblioteket eller nätet rekommenderar jag att spana in #författarboken som innehåller mycket info om marknadsföring.
      Lycka till med marknadsföringen av din bok!
      Kristina

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.