Det finns två saker som är absolut nödvändiga när man ger ut en bok själv: en stor släkt och många vänner. För när traditionella förlag kan braska på med stora tidningsannonser så får man som egenutgivare köra med andra metoder. Jag har länge filat på ett inlägg om hur jag gjorde när jag började marknadsföra min bok, Jakten på den perfekta puben.

Men istället för att skriva ett superlångt inlägg med alla detaljer så blir det en serie med inlägg. Första inlägget, att skapa en webbsida och publicera hela boken, kommer imorgon.

Länkar till inläggen (uppdateras allteftersom)

Del ett: webbsida

Handlar om varför jag gjorde en webbsida och publicerade hela (webbversionen av) boken gratis samt något om resultatet.

Del två: Facebook

I nästa del beskrev jag för- och nackdelar med Facebook kontra en egen webbsida, reklam på Facebook och hur en Facebook-sida kan användas.

Del tre: direktmejl

Jag mejlade varenda kotte jag någonsin träffat. Tidsödande och med en del oväntade resultat.

Del fyra: sälja boken

Första upplagan av min bok sålde slut direkt, tack vare stort nätverk av gamla och nya vänner (en del fikabröd och många kuvert).

Del fem: idéer som återstår

Del ett till fyra var egentligen bara de grundläggande stegen, för att sälja ordentligt med böcker krävs nya grepp. Här har jag listat de idéer och förslag jag fått hittills. 

Kristina Svensson
Storspammaren – eller hur man marknadsför en egen bok
Märkt på:                            

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

4 reaktion på “Storspammaren – eller hur man marknadsför en egen bok

    • 8 april 2011 kl. 13:52
      Permalänk

      @Desirée
      Du är varmt välkommen!

      Svar
  • 8 april 2011 kl. 14:21
    Permalänk

    Det här vill jag ju inte missa! Jag tror f.ö. att egenutgivarna kommer bli fler och få högre status ganska så snart. Jag tycker strömningarna flyter åt det hållet. Många som tröttnat på de godtyckliga refuseringarna hos de s.k. etablerade förlagen. Men så är det det där med marknadsföring. Inte så lätt alla gånger.

    Svar
    • 8 april 2011 kl. 14:27
      Permalänk

      @Hanna
      Jag instämmer! Jag tror också att vi egenutgivare blir fler och fler med tiden. Det är möjligen en fördom men jag tror att de etablerade förlagen är ganska likriktade, att de som jobbar där till stor del är litteraturvetare/litteraturälskare och att de kanske föredrar böcker som liknar dem själva. Jag såg att du är jurist och antar att det “syns” i dina böcker. Själv är jag vetenskapskommunikatör vilket lyser igenom när jag skriver. Med andra ord, vi har en publik, men den kanske inte jobbar på bokförlag?

      Marknadsföring är skitsvårt. Jag tänker berätta vad jag gjort och testat och hur det gått, men tar gärna emot fler förslag!

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.