Blev glad över Cordovans presentation om Employer Branding

Jag blev så glad i torsdags när jag lyssnade på en presentation om Employer Branding på Cordovan. Jag vet inte hur många gånger genom åren jag pratat med folk som (i de fåtal fall de hört ordet) satt likamedtecken mellan Employer Branding och arbetsmarknadsdagar för studenter. Det känns som jag tvåtusen gånger förklarat att nej, Employer Branding är ett strategiskt arbete med syfte att långsiktigt trygga organisationens överlevnad och det ägs (bör ägas iaf) av företagsledningen.

Jag har blivit med Facebook-sida (och strategi!)

Har du sett Facebook-rutan till höger? Jag har skaffat mig en Facebook-sida för mitt professionella jag som skribent, kommunikatör och inspiratör. Jag har tidigare skrivit om hur jag använder Facebook i marknadsföringen av min första bok, för- och nackdelar med en Facebook-sida, integrering med webbsida, reklam och strategi. Framförallt det sistnämnda hade jag problem med. Men nu har jag skrivit en.

Offentliga jobb – ett irriterande ansökningsformulär

Ett elektroniskt ansökningsformulär sparar tid för rekryterande organisation som kan sortera ansökningarna men de riskerar missa kvalificerade ansökningar, antingen för att den sökande ledsnar eller för att ansökningsformuläret är för fyrkantigt. Särskilt för en kulturinstitution vore det mer praktiskt med tematiska CV:n än strikt kronologiska.