Läste i morse en artikel i GP om hur två soptunnor förväxlats, vilket lett till att en familj fått återkrav för att de betalat för lite för sophämtning. Fast egentligen handlar artikeln om sopig kommunikation, inte om sopor.
Detta har enligt artikeln hänt.
1) Två soptunner märktes fel för 7 år sedan. Genom åren har tunnorna vägts och sopfakturorna baserats på den vikten. Förväxlingen uppdagades när den ena soptunneägaren reagerade på storleken på sin faktura.
2) Härryda kommun skickade ett illa formulerat kravbrev till den andra familjen, de som fått lättare fakturor. Familjen reagerade på ordvalen i brevet. De fick ett nytt brev, kände sig överkörda och nu har allt hamnat i GP.
Utifrån uppgifterna i artikeln verkar det som om Härryda kommun använt kommunspråk.
“kommunens kännedom att ni aldrig betalat vikten för det avfall ni har slängt i eran soptunna” samt “kravet efter konsultation med kommunjuristen kvarstår” De har också varit snabba med att hota med inkasso och kronofogde.
Kommunikationstips till Härryda kommun
Jag känner inte Bengt och Ing-marie Odbro (som fått de trevliga kravbreven från kommunen) men jag gissar att ifall avfallsingenjör Jeanette Hartung slutat “betona att kommunen har rätten på sin sida” och istället, från första början, skickat ett helt annat brev så hade nog Odbro glatt betalat och detta aldrig hamnat i GP.
Ett förslag till hur de hade kunnat formulera sig.
Hej,
Tyvärr har vi upptäckt ett fel i våra fakturor till er. Ni har genom åren 2008-2010 debiterats 1314 kronor för lite för sophämtning.
Detta beror på ett fel som gjordes 2004 när vår leverantör märkte alla soptunnor. Märkningen gjordes för att göra sophämtningskostnaderna rättvisa, alla kunder skulle betala för exakt den mängd sopor de lämnade. Alla sopor har sedan dess vägts. Tyvärr har det vid en kontroll visat sig att er märkning, er så kallade tagg, hamnat på ett annat hushålls soptunna. Ni har alltså sedan 2004 fått fakturor som baserats på innehållet i fel soptunna. Det visar sig att era sopor vägt mer än den soptunna ni fått betala för (och att ett annat hushåll fått för höga fakturor). Vi vill nu rätta till misstaget. Felet har skett under sju år men vi efterdebiterar bara de tre senaste åren.
Vi beklagar detta misstag och att ni nu får ett efterkrav på 1314 kronor. Misstaget har nu rättats till och ni kommer framöver att få fakturor som baseras på korrekt vikt. Vill ni veta mer om hur ni kan minska ner era sopor i framtiden, läs här och här…
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024