Har du sett att det på förstasidan numera finns en Facebook-widget? Jag har gått och skaffat mig en Facebook-sida för mitt professionella jag som skribent, kommunikatör och inspiratör.

Jag har tidigare skrivit rätt mycket om hur jag använder Facebook i marknadsföringen av min första bok, för- och nackdelar med en Facebook-sida, integrering med webbsida, reklam och strategi.

Framförallt det sistnämnda hade jag problem med. Men nu har jag slängt ihop en strategi som jag ska jobba utefter ett tag så får vi se hur det går. Planer är till för att testas och utvärderas.

Jakten på den perfekta pubens Facebook-sida

Är till för fans av boken som är intresserade av boken och/eller Wales.

Jag planerar att fortsätta skriva, länka och lägga ut foton som handlar om just de ämnena. Exempelvis restips, boktips och bilder från Wales. Recensioner, försäljning och aktiviteter runt boken. Kanske något inlägg om öl eller att bo utomlands slinker med också.

Ibland kanske jag också gör reklam för mina övriga sidor och projekt, med syfte att locka de som är fans av boken att också bli fans av min huvudsida (vilket är den nya som presenteras nedan). Jag blir superglad för varje person som följer bokens sida men kommer inte lägga alltför stort krut på att marknadsföra den.

Uppdateringsfrekvens: 1-2 ggr/månad.

Kristina Svensson – skribent, kommunikatör, inspiratör

Är till för alla vänner, kollegor och andra som vill ha dialog med mig, samarbeta eller är intresserade av de ämnen jag skriver om. Jag kommer dela med mig av med- och motgångar i mitt (arbets)liv och alltså vara personlig men inte privat (inga bebisbilder).

Jag kommer skriva om mitt skrivande, framför allt med utgångspunkt att det ska vara relevant för andra som också skriver. Diskutera mina och andras böcker, erbjuda smakprov, testa bokomslag med mera. Just nu är det fokus på böcker och skrivande, men när jag skapade sidan valde jag inte författare utan konsulttjänster, för jag spår att det också kommer (måste) handla om hur jag letar uppdrag/jobb som konsult, konferenser jag deltar i och antagligen en del annat också.

Jag kommer länka friskt, framför allt till den här sidan (där jag gärna bjuder på länkar till bra sidor) samt ibland till mina andra sidor. Självklart vill jag ha ett stort nätverk av likasinnade och kommer därför vara aktiv och följa andras sidor, kommentera och bidra med mina erfarenheter där jag kan. Jag har såhär på äldre dagar upptäckt hur jag byter profil och lämnar kommentarer som ”Kristina Svensson – skribent, kommunikatör och inspiratör”. Jag tror det är så några personer har hittat mig.

Uppdateringsfrekvens: 2-4 ggr/vecka.

Min privata profil

Min privata Facebook profil är stängd och jag ser inget riktigt behov av att öppna upp den. Eller skapa någon varumärkesstrategi för den. Ibland kan jag längta tillbaka till Facebook bara var ett ställe där några få nördar skickade varulvar till varandra… Men var lugn, alla jag har haft någon dialog med någonstans kommer jag acceptera vänförfrågningar ifrån. Eftersom jag vill undvika att spamma med samma länkar på flera Facebook-ställen så rekommenderar jag att är du intresserad av bokutgivning, följ min sida (och åt andra hållet, undvik den om du verkligen inte vill läsa något om bokutgivning – men då skulle du nog inte läsa det här :-)).

I dagsläget planerar jag ingen Facebook-sida för Antibes-boken (eller för de som jag planerar skriva därefter). Det finns en begränsning hur många sidor jag klarar av att upprätthålla och just nu känns det mer relevant att bygga mitt författarnamn, än en till boksida. Detta är möjligen något jag kommer ompröva senare.

PS! Klicka på rubrikerna så kommer du till sidorna, kan ”gilla” dem och se hur jag följer min plan.

Kristina Svensson
Jag har blivit med Facebook-sida (och strategi!)
Märkt på:        

15 reaktion på “Jag har blivit med Facebook-sida (och strategi!)

  • 24 augusti 2011 kl. 16:58
    Permalänk

    Intressant! Jag tänkte också skapa en FB-sida för mitt professionella jag. Ska ta till mig dina erfarenheter och tips.

    Din bok kom i brevlådan idag, tack!!

    Svar
    • 24 augusti 2011 kl. 20:36
      Permalänk

      Kul! Hojta till när du har gjort din sida så ska min sida gilla din :-). (Vad lång tid posten skulle ha på sig, jag får nog skaffa in A-porto-påsar istället).

      Svar
  • 25 augusti 2011 kl. 13:36
    Permalänk

    Hur skaffar du dessa? Jag använder fortfarande Postens vanliga gröna påsar för alldeles för mycket pengar …

    Svar
    • 25 augusti 2011 kl. 13:55
      Permalänk

      Köpt de gula på posten.se. Köper man tio-pack kostar de 330 kronor, tror att man kan få ner priset till runt 30 kr styck om man handlar MÅNGA.

      Vad kostar de gröna?

      Svar
  • 25 augusti 2011 kl. 15:01
    Permalänk

    De kostar 45 kr styck. Men min bok väger drygt 500g så den kommer upp en viktklass. (48 kr med vanligt kuvert.) Viktklassen under kostar 36 kr men det finns ingen påse som en bok passar i om den inte är tunn. Jag ska kolla de där för 33 kr om det är så att det blir ett annat pris över 500g. Förresten, det lilla bokmärket som var med, är det från Vista Print?

    Svar
    • 25 augusti 2011 kl. 15:26
      Permalänk

      Urk, 48 kronor!! Jaha, så vikt ska man alltså också tänka på… Ingen hejd på grejer att ha i åtanke. Jag har inte hunnit läsa din bok ännu, bara bläddrat men jag har sett att du valt ett ganska luftigt typsnitt. Vet inte om du läst mina inlägg där jag på allvar övervägde 8 punkter, för att få ner sidantalet? Hur valde du typsnitt och layout?

      Svar
  • 25 augusti 2011 kl. 16:14
    Permalänk

    Vikten ska man absolut tänka på! Lär av mitt misstag. Jag skickade efter en provbok där jag hade 10p och ett radavstånd på 1,3. Flera personer fick provläsa men tyckte att det var alldeles för mycket text per sida och att det drog ner läsupplevelsen. Då skickade jag efter ett provex till, det som sedan blev det slutliga resultatet. De som läst har tyckt att den varit väldigt bekväm och lättläst tack vare detta. Något man inte ska underskatta.

    Hur var det nu med bokmärket, kommer det från Vista Print? Om inte, varifrån? Så himla skön kvalitet och fina färger!

    Svar
    • 25 augusti 2011 kl. 16:44
      Permalänk

      Förlåt! Det är moo card. Lite dyrare men ååå vad fina. Man kan göra 100 visitkort (med raka eller rundade hörn) och få 100 olika bilder! Om du beställer, använd gärna den här länken (då får jag rabatt när jag beställer fler, mina börjar nämligen ta slut). http://www.moo.com/share/t67h6w

      Intressant, just 10pt har jag använt (kommer inte ihåg radavstånd i huvudet men det var minst 1,3 ev 1,4). Jag gillar nämligen när texten är liten, så att inte boken blir för stor och otymplig :-). Jag skulle nog exempelvis inte köpa din bok om jag såg den på pocketshop, pga att jag tycker att det är för stort typsnitt. Men jag har hört andra som tycker precis som dina testläsare. Min nästa bok blir 12pt (och mindre mängd text).

      Svar
  • 25 augusti 2011 kl. 19:22
    Permalänk

    Jag tror att det också beror på ämnet i boken. Min bok är ”tung” (allvarlig) och en mindre text skulle vara alltför massiv att ta sig igenom. Sa testläsarna och många som recenserat har kommenterat att det varit skönt med layouten och textstorlek. Nu när jag läser din, så tänker jag dock att nästa bok, som visserligen också är ganska svart, men som är rent fiktiv, ska ha mindre text och mindre format, som en vanlig pocket.

    Svar
    • 28 augusti 2011 kl. 16:30
      Permalänk

      Den fastnade i spam-filtret av någon anledning. Men nu har jag hittat igen den. Tack för trevliga ord om min bok. Du har inte lust lägga med en länk till adlibris också? Så kommer din webbsida upp bland länkarna?

      Jag får erkänna att jag inte är lika snabb som du på att läsa och skriva om din roman men det kommer!

      Svar
    • 28 augusti 2011 kl. 18:18
      Permalänk

      Tack tack!

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.