kaffe närbild För ett tag sedan fick jag ett uppskattande brev från en person som gillat det jag skrivit om employer branding. Förutom att mejlet gjorde mig glad började jag tänka på sådant som varumärke, ledarskap och företagskultur. Plötsligt såg jag intressanta artiklar precis överallt! Och kände att jag ville samla ihop några länkar till ett inlägg.

Varumärke är allt

Inget är viktigare är varumärket skriver Carin Fredlund i ett gästblogginlägg hos kntnt (där jag gästbloggat tidigare). Fredlund skiljer på ett välkänt varumärke och ett starkt varumärke och visar att de företag som har ett långsiktigt varumärkesarbete är mer lönsamma.

Varumärke är inte en logga, slogan eller reklam från företaget om nu någon fortfarande lever i den villfarelsen. Företagets varumärke är kundernas intryck av företaget. Det är kunderna som i sitt huvud formulerar vad varumärket står för baserat på allt de vet eller hört om företaget. Tidningsartiklar, reklam, recensioner och rykten bidrar. Även tystnad från företaget sida kan vara talande.

Carin Fredlund lyfter fram att en framgångsfaktor är att medarbetarna är ambassadörer. Det är något som återkommer i flera av texterna jag länkar till.

Arbetsplatskulturen som varumärke

Kan ett företag använda sin arbetsplatskultur för att attrahera kandidater och kunder? Så inleder Johan Norrman sin rapport från ett event ordnat av Great place to work i blogginlägget Arbetsplatskulturen som varumärke.

kontorsmuggar Självklart svarar jag på den första delen av frågan. Det finns visserligen en del skillnader mellan unga och gamla, mellan olika yrken och mellan olika länder när det handlar om vad som attraherar kandidater men vikten av en attraktiv arbetsplatskultur är genomgående. Framförallt påverkar arbetsplatskulturen i vilken mån företaget har möjlighet att behålla duktiga anställda. Hårda fakta som lön, extra semesterdagar och procent pensionsavsättningar kan fungera vid själva rekryteringen men för att talangen ska prestera väl och stanna på arbetsplatsen är svårmätbara faktorer som trevliga kollegor, goda utvecklingsmöjligheter och att ens arbete blir sett av chefen viktigare.

Den andra delen i Johan Norrmans mening, kan arbetsplatskulturen attrahera kunder, var en ny vinkling för mig. En av talarna på eventet Johan Norrman rapporterade ifrån tog ett exempel från sportvärlden. Där kan små små förändringar göra hela skillnaden mellan ett firat OS-guld och en hedrande femteplats. I sportvärlden är ledarens betydelse känd sedan länge. En fotbollstränare som inte klarar av att samla laget och förmedla lagets taktik till spelarna skulle inte bli särskilt långvarig medan jag hör exempel på den typen av chefer om och om igen från andra verksamheter.

Ambassadörer är guldet för företaget

Via blogginlägget om arbetsplatskultur hittade jag till en rapport med de viktigaste frågorna som marknad bör ställa HR. Kan rekommendera att läsa texten både för själva innehållet skull och för hur den är skriven.

Den handlar om vilken typ av ledarskap som behövs för att skapa ett lönsamt företag idag. Glöm att försöka sätta munkavle på missnöjda kunder, något som är ett rätt hopplöst företag idag med sociala medier, eller att nöja dig med nöjda kunder som kanske kommer anlita företaget igen. Nu strävar man efter ambassadörer. Den här biten måste jag bara citera.

Bortom nöjda kunder finns guldet, ambassadörerna som tatuerar ditt företags namn på axeln och skriker ut till sina vänner vilket fantastiskt företag ni är. Ni har hjälpt dem i situationer som varit betydelsefulla, med ett hjärta som går ut över vad som kan förväntas. För att nå dit krävs medarbetare som brinner. Ett engagemang som inte kan beordras fram eller varaktigt nås via lön. Att motivera människor med pengar är helt enkelt ute, idag vill talanger vara på platser som brinner.

Det väsentliga för att skapa dessa ambassadörer för företaget är ledarskapet och företagskulturen. Cheferna måste göra rätt saker. Bort med formell kompetens eller mellanmjölkschefer som sysslar med att rätta in slashasar i ledet. Här pratar vi chefer som brinner och som kan få medarbetarna att i sin tur brinna. Chefer som kan ge medarbetarna energi och skapa kloka medarbetare som kan bryta regler för att ge kunden det där extra som gör kunderna till ambassadörer. För i takt med att människor slutar tro på reklam minskar traditionell marknadsföring i betydelse och kundernas berättelser blir allt viktigare.

Rapporten innehåller en del förslag på hur rekrytering av nya medarbetare samt introduktion av dem ska gå till för att uppnå bästa effekt. Jag kan bara instämma. Särskilt i att det handlar om att anpassa arbetsplatserna så att de är attraktiva för de talanger som företaget vill attrahera. Inte bara säga att man har toppklass av allting, det kan jämföras med att  sätta ”läppstift på liket”.

Sveriges bästa chef lyfter andra människor

Företag som aktivt arbetar med sin företagskultur har högre avkastning och tillväxt. Inget är så viktigt för detta som en tydlig VD enligt en benchmarkstudie om värderingar och kultur på svenska företag.

Jag har trillat över en del ytterligare länkar på temat chefens betydelse. Den första är Siris jakt på Sveriges bästa chef. Kampanjen blev viral och genererade bland annat artikel i Resumé. Trots att hon ”bara” letade efter något så allmängiltigt som en bra chef som hon kan uträtta underverk tillsammans med.

Det viktigaste för mig i mitt jobbsökande är att hitta en arbetsplats jag verkligen trivs på, där jag känner att min kompetens nyttjas på bästa möjliga vis och att jag får utlopp för den aldrig sinande källa av kreativitet jag sitter på.

Den viktigaste egenskapen hos en bra chef är troligen förmågan att kunna lyfta andra människor. Den verkar entreprenören Per Holknekt ha, känd bland annat från Odd Molly. Så här skriver Malin Johansson i sin recension av biografin Per Holknekt 1960-2014.

Sättet Per Holknekt tror på andra är så fantastiskt att jag önskar alla arbetsgivare i hela världen skulle läsa den här boken. Hur mycket värt det är att någon tror på en, hur högt man kan lyfta någon annan bara genom det.

Motsatsen till en chef som lyfter andra människor är de chefer som skapar negativ stress på en arbetsplats. Negativ stress handlar mer om arbetsförhållandena än om det faktiska antalet arbetsuppgifter. Det är skillnad att efter en period med 100 timmarsveckor få uppskattning eller att få höra ”du måste öka takten om du vill jobba kvar här”. Den senare varianten är förutom sällsynt inkompetent rätt korkad om chefen har något intresse av företagets lönsamhet.

Negativ stress leder nämligen till stora kostnader för företaget, förutom personligt lidande för de medarbetare som blir utsatta för det. Detta går att läsa när Ingenjören rapporterar om Arbetsmiljöverkets stora satsning mot stress i arbetslivet. De pekar för övrigt ut cheferna som ansvariga. Blir någon sjukskriven för stressrelaterade åkommor är det inte individens fel utan dennes chef. Kostnaderna för företagen handlar inte bara om de som blir sjukskrivna utan även för att negativ stress ökar personalomsättningen rent generellt. Som referens till att företaget förlorar pengar anges boken Personalekonomi idag. Jag har inte läst den så jag vet inte om de bara räknar med direkta kostnader när talanger lämnar ett företag utan även räknar in att de personer som blir utsatta för negativ stress knappast springer runt och joddlar om hur fantastiskt företaget är. Det vill säga de drar inte upp utan snarare ner företagets varumärke, vilket i sin tur gör att företaget förlorar ännu mer pengar.

Var snäll mot kunderna och dig själv

kaffe Många av länkarna ovan handlar om medelstora och större företag där det finns VD och personalavdelning. Men man behöver inte vara chef för ett stort företag för att kunna arbeta med företagskulturen i syfte att skaffa sig konkurrensfördelar.Detta är lika viktigt för mindre företag, särskilt i konkurrensutsatta branscher där trovärdighet och ett starkt varumärke är viktigt. Jenny Forsberg har skrivit en handbok för småföretagare som heter Den snälla företagarenForsbergs tes är att det lönar sig att vara vänlig mot kunder, konkurrenter och sig själv.

Att vara vänlig kan handla om att ta sig tid för kunderna. I tidningen Svensk Bokhandel läste jag  (gömd bakom betalvägg) om Maria Skymne och Marianne Lindfors som lämnade Rabén & Sjögren för att starta Hippo förlag. I artikeln berättar de att en av drivkrafterna var att få ägna längre tid åt att mötas under bokprocessen, gärna under långa samtal i förlagets soffa. De ville ha ett närmare samarbete med författarna och illustratörerna men också tryckerier, bokklubbar, bibliotek och nätbokandlare.

Var kom kaffet in då?

Förutom att jag behövde dekorera den här artikeln med något och att gott kaffe är något som gör mig på bra humör har kaffet en hel del med den här ämnet att göra.

Kaffet säger en hel del om företagskulturen. Ett kylskåp fullt med jolt-cola, en hylla med burkar med lösviktste, espressobryggare, stordriftautomat eller betalkaffe – visst får du en bild av arbetsplatsen? Delvis handlar det om olika typer av företag med olika företagskultur som attraherar olika personer. Men delvis ger de en bild av hur högt företaget värderar sin personal och hur intresserade eller medvetna de är om vikten av att personalen talar väl företaget. Jag är övertygad om att det är väl investerade pengar att skämma bort sina medarbetare. Den dagliga svenska fikarasten är närmast en helig institution och som någon uttryckte det ”Selecta-automater kan sänka vilket möte som helst. Allvarligt.” Det är oklokt att göra medarbetarna missnöjda flera gånger om dagen.

Kaffemuggarna i det här inlägget symboliserar också att chefer bör tar sig tid att lyssna på medarbetarna och att alla som jobbar med kundkontakter bör tar sig tid att lyssna ordentligt på kunderna, kanske över en kopp java.

Sammanfattning

  • Företag med ett starkt varumärke är mer lönsamma.
  • Entusiastiska kunder som kan verka som ambassadörer är viktiga för ett starkt varumärke.
  • Medarbetare som kan ge kunderna det lilla extra är viktiga för att skapa kundambassadörer.
  • Kompetent ledarskap är viktigt för att skapa en företagskultur där medarbetarna presterar på topp.
  • Även fåmansföretag har nytta av en attraktiv företagskultur för att skapa sig konkurrensfördelar.

Det är glädjande tycker jag att förståelsen ökar för att ett företags varumärke som arbetsgivare och dess företagskultur inte är något valfritt lull-lull utan ett av de viktigaste kärnområdena för ett långsiktigt lönsamt företag. Håller du med får du gärna dela artikeln i din tur och sprida informationen vidare.

Vänlig företagskultur (och gott kaffe) lyfter företagets lönsamhet
Kristina Svensson
Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som är aktuell med böckerna Författarboken och reseguiderna Mitt Nice och Mitt Provence. Försöker också få fason på presentboken Strövtåg runt Antibes.

Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack.

Dela gärna inlägg som du gillar eller varför inte prenumerera på info om nya böcker.
Taggar:                                                         

En reaktion på “Vänlig företagskultur (och gott kaffe) lyfter företagets lönsamhet

  • 10 november 2014 kl. 12:52
    Permalänk

    Mycket bra inlägg! Väl genomarbetat och skänker eftertanke. Nu får jag skaffa mig lite anställda så jag får bli en bra chef ;-)
    Kram Kim

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.