För ett år sedan satt jag med ett dokument där jag flyttade runt en massa ord som bokomslag, titel, BTJ, sociala medier, lektör, f-pris, upplaga, korrläsning, inlaga, vinstmarginal, print on demand, tryckerier. Orden var tänkta rubriker till en bok om att ge ut böcker själv, det som skulle bli Joanna Björkqvists och min bok Förverkliga din bokdröm.

Kristina Svensson på Bokmässan 2012

Sju månader senare var boken klar och vi kunde signera den på Bokmässan. Det var precis vad vi hade tänkt, hoppats och planerat när vi började skriva på boken. Jag tänker att det kanske finns en och annan som gett sig själv i nyårslöfte att skriva klart och ge ut sin egen bok i år som kan ha glädje av vår projektplan.

januari – bokidé

  • Brainstorma rubriker/innehåll.

I januari var boken fortfarande en lös idé, en av alla lösa skisser på böcker som finns i byrålådor runt om i Sverige. ”Boken” bestod av en lista med ord som skulle kunna bli rubriker.

februari – synopsis

  • Bestämma oss för att skriva boken.
  • Sätta upp mål och målgrupp med boken.
  • Diskutera arbetssätt och struktur.

I februari inledde jag arbetet med att klippa och klistra in en del av mina gamla texter om att ge ut böcker under olika rubriker. På så sätt fick vi snabbt ett skelett att utgå ifrån och såg var vi behövde fylla på. Vi började också så smått skriva texter till luckorna. I slutet av februari var boken 100 sidor lång.

För att testa intresset för boken publicerade jag kapitlet 5 skäl till att ge ut din bok själv (i den tryckta boken hade det växt till 7 skäl) på Egenutgivarna.se. Detta är fortfarande det mest lästa inlägget på Egenutgivarnas sajt.

Parallellt med att skriva texter till boken bollade vi titlar, syfte, målgrupp, bokomslagsidéer och hur boken skulle marknadsföras och säljas. Så här skrev vi exempelvis under en rubrik med den aningen udda titeln Bokens själ.

Det ska vara en handbok som inspirerar.

Vi varvar fakta med våra egna och våra skrivvänners erfarenheter. Delar generöst med oss även av sådant som normalt vaktas noga (vinster och upplagor).

Lättsam och lättläst. Emellanåt rolig. Läsaren ska känna sig peppad och upplyft av att läsa den (ungefär som när han/hon träffat oss :-)). Det ska samtidigt finnas tillräckligt med matnyttigheter för att återvända och använda som referensverk.

Vi satsar på att dela både arbete, investeringar och vinster lika i det långa loppet (men vi gör kanske inte hälften av varje, Kristina layoutar insidan, Joanna utsidan osv).

Vi kör genomgående med du-tilltal. Undviker ”man”.

mars – skriva

  • Skriva.

I mars började det tunga men roliga arbetet att skriva själva boken. Både jag och Joanna producerade texter på löpande band. Vi började också hitta vårt sätt att arbeta ihop. Något som sparade in tid för oss var att vi gjorde flera processer parallellt. Istället för att först när boken var färdigskriven börja fundera på sådant som titel, baksidestext och marknadsföring så gjorde vi detta av och till under hela projekttiden. Det gav oss chansen att låta exempelvis baksidestext ”ligga till sig” ett tag utan att vi tappade tid. På samma sätt utvecklade vi format och layout (sättning av inlagan) samtidigt som vi skrev boken. När vi efter mycket småjusterande var nöjda med utseendet så skrev vi resten av boken så att den passade till layouten. När Joanna exempelvis skickade mig en text klippte jag in den i boken och skickade svar som ”den var fyra meningar för lång, jag föreslår att x stryks”.

april – research

  • Faktainsamling.
  • Skriva klart draft.
  • Boka och påbörja intervjuer.
  • Spika bokomslag, titel och baksidestext.
  • Outa bokprojektet (samtidigt på våra webbsidor?).

I april hade vi kommit såpass långt att vi kände att vi hade en bok på gång som skulle kunna bli klar i tid till Bokmässan. Vi publicerade nyheten samtidigt på våra webbsajter. Vi bjöd samtidigt in kollegor att bli intervjuade i boken. En del personer nappade på våra efterlysningar, andra kontaktade vi eftersom vi visste att de hade intressanta saker att berätta.

Allt gick givetvis inte på räls, bokomslaget som vi hade tänkt oss skulle vara klart när vi berättade om boken blev istället klart dagen innan boken skickade till tryck.

maj – intervjuer och struktur

  • Genomföra intervjuer.
  • Jobba med texten. Stuva och skriva om.
  • Externa testläsare som tycker till om upplägg.
  • Egen korrläsning.
  • Kolla tryckerier och spika f-pris och a-pris.
  • Skapa webbsajt till boken.

I maj intervjuade Joanna kollegor på löpande band och skickade färdiga texter till mig. Jag filade fortfarande på strukturen samtidigt som vi bollade våra egna och gemensamma texter mellan varandra.

Efter att ha funderat lite fram och åter bestämde vi oss för att boken skulle få en egen webbsajt för marknadsföringen. Domännamnet dinbokdrom.se köptes men lika raskt gick det inte att få upp webbsajten. Listan på sådant som strulade var nog längre än den här texten. Först i augusti (medan boken trycktes) fick vi ordning på webbsajten.

juni – testläsare och redigering

  • Testläsare.
  • Revidera boken efter testläsarnas synpunkter.

I första projektplanen hade vi satt punkten testläsare i slutet av maj för att ge dem ett par veckor på sig, men våra snälla testläsare lovade vara snabba, snabbare än vi hade räknat med vilket gav oss en extra vecka av filande innan vi skickade manuset till dem. De var faktiskt ännu snabbare än vi hade kunnat förutse och den andhämtningspaus från skrivandet vi räknat med (och som vi tänkt använda för förnyat försök med webbsajt samt annan marknadsföring) fick vi aldrig. De sträckläste, skrev många bra kommentarer till oss och skickade oss raka vägen tillbaka till manusfilandet.

juli – korrektur

  • Korrekturläsning.
  • Utgivningsplanering.

När vi började skriva tänkte vi att ifall det var möjligt skulle det vara bra att trycka boken i juli för att skicka ut recensionsexemplar under sommaren och försöka få en del publicitet och recensioner av boken innan Bokmässan. Vi insåg dock rätt tidigt att vi behövde tiden för att putsa klart på boken och juli blev istället avsatt för korrekturläsning. Samt tusen andra smågrejer. En dag ändrade vi oss exempelvis från mjukband till danskt band (det vill säga en bok med flikar) och fick därefter skriva varsin författarpresentation och leta reda på varsitt författarporträtt som passade till våra flikar.

Jag önskar nu att jag kommit ihåg vad de där sista korrekturfelen vi hittade var för något. Varje gång vi hittade ett nytt så sa vi ”men hur kan vi ha missat det, det vore hur pinsamt som helst om det hade varit kvar” (Det finns minst ett pinsamt fel kvar men jag tänker inte berätta var).

augusti – tryck

  • Lansering (javisst mitt i semestern, men då är ju folk lediga och har tid att fundera på sina egna böcker).

Så stod det i den allra första projektplanen. Lite senare blev det en ny mer detaljerad version där lanseringen sköts upp till september (denna fick i sin tur revideras några gånger).

  • 6 augusti – skicka boken till provtryck.
  • Korra provtrycket.
  • Skicka nytt tryckorginal till tryckeriet.
  • Tryck boken.
  • Lägg upp bokomslag, baksidestext + info på Bokrondellen.

Augusti var galet intensivt. Men boken skickades till tryck 7 augusti, nästan exakt den dag vi hade tänkt.

September – marknadsföring

  • Gör ett provläsningsutdrag m länkar till bokens webbsajt samt bokens sida på Adlibris, Bokus mm. Lägg upp på smakprov, provläs samt bokens webbsajt.
  • Leverans av böcker i början av månaden.
  • Skicka recensionsexemplar till alla medverkande, BTJ samt bokbloggar.
  • Skicka pressmeddelanden.
  • 15 september releasefest.
  • 17 september officiellt lanseringsdatum i Bokrondellen.
  • 27 sept Bokmässan, då djäklar ska vi kränga böcker :-).

Releasefesten fick vi tyvärr skjuta upp eftersom vi var tvungna byta tryckeri (vilket visar att det är bra att ha lite marginal i planen). Men det viktigaste klarade vi – boken blev klar till Bokmässan!!!

stefan-karlsson-3306

Så här såg det ut i Egenutgivarnas monter dagen innan Bokmässan slog upp portarna. Det var också första dagen jag höll boken i handen. Foton Stefan Karlsson. 

Framgångsfaktorer för att klara tidsramen

Jag har precis skrivit en text om att det är möjligt att börja skriva på en bok nu och ha den utgiven till Bokmässan. Nu ska jag lägga in lite brasklappar om att det kanske inte är helt enkelt. Eller i varje fall peka på några faktorer som gjorde det möjligt för oss.

  1. Vi var två, något som snabbade upp både skriv- och redigeringsprocessen. Jag har skrivit om detta i ett inlägg på Debutantbloggen.
  2. Vi startade inte helt från scratch, vi hade snabbt ett skelett till en bok bestående av gamla texter. Jag tror inte att något av dessa texter återstår i den slutliga boken men de var bra att utgå ifrån.
  3. Via föreningen Egenutgivarna hade vi ett stort nätverk som gjorde att det gick fort att hitta personer att intervjua.
  4. Vi var båda under den här perioden egna företagare och förutom att skriva krönikor för våra respektive lokaltidningar var vi obokade med andra uppdrag. Vi kunde alltså arbeta heltid (och mycket mer därtill) med bokprojektet.
  5. Förstående vänner och familj som inte såg så mycket av oss under ett par månader.

Du som läser detta kanske inte har exakt samma förutsättningar som vi hade för ett år sedan men du kanske har annat som talar för dig och din bok. Du kanske redan har skrivit på en bok ett tag och har ett försprång jämfört med vår projektplan. Eller har råd att leja ut delar av utgivningen. Alternativt skippar du allt teknikstrul vi hade och hinner med marknadsföring också. Skulle nu inte din bok bli klar till Bokmässan 2013 så kommer det med viss sannolikhet julförsäljning 2013 eller Bokmässan 2014 – tillfällen som också kan vara bra mål för ett bokprojekt.

Lycka till!

Edit januari 2019. Har idag redigerat bilder så att de har rätt storlek samt rubriker så att de har samma utseende.

Vill också tipsa alla läsare av texten att ifall du vill ha fler tips på hur du blir klar med ditt manus, botanisera på sidan med författartips där jag samlat alla tips jag bjudit på genom åren.  

Börja skriva nu och ta med din bok till Bokmässan
Kristina Svensson
Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som är aktuell med böckerna Författarboken och reseguiderna Mitt Nice och Mitt Provence. Försöker också få fason på presentboken Strövtåg runt Antibes.

Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack.

Dela gärna inlägg som du gillar eller varför inte prenumerera på info om nya böcker.

2 reaktion på “Börja skriva nu och ta med din bok till Bokmässan

  • 10 februari 2013 kl. 15:05
    Permalänk

    Wow så bra och glad att jag hittade hit och till just detta inlägg. Planerar att ge ut min webbplats (rositareser.se) – något omarbetad och kompletterad – i bokformat och det vore ju sååå kul om jag kunde bli klar att ge ut innan bokmässan. Ska läsa det här inlägget ordentligt ikväll :-)

    Tack och hälsningar ,
    Rosita

    Svar
    • 10 februari 2013 kl. 17:14
      Permalänk

      Vad kul att du hittat hit Rosita. Jag tycker du har en snygg webbsajt, ska bli kul se hur den ser ut som bok. Hoppas du blir klar till Bokmässan – det går att göra det. Behöver du mer tips så kika gärna in på dinbokdrom.se.

      Lycka till!

      Kristina

      Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.