Att marknadsföra sig själv som författare är titeln på en B-uppsats i Förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds universitet. Den är skriven av Lisa Rodebrand som gett ut fantasyboken Revolt och är med i Egenutgivarna. Ämnet marknadsföring intresserar mig men det finns ett till skäl att jag läst uppsatsen med stort intresse. Min och Joanna Björkqvists bok Förverkliga din bokdröm är en av böckerna som använts som källa. De andra är Lyckas med bokutgivning av Sölve Dahlgren, Lars Rambe och Ann Ljungberg samt Skriv din bok och sälj den! av Dag Öhrlund.
Det är en särskild känsla att läsa sitt eget namn i källförteckningen och se adressen till den här sajten nämnas som exempel. Wow, varför har jag inte skrivit fackböcker tidigare? Jag kan inte sticka under stol med att det känns bra. Lite surrealistiskt men bra. (Skriver man en bok blir man ansedd som expert inom området – något jag varit inne på tidigare, läs exempelvis Boken som varumärkesbyggare).
Mix av marknadsföringsåtgärder
Lisa Rodebrands uppsats avslutas som sig bör med slutsatser och en av dessa är att en framgångsrik författare behöver använda sig av en mix av marknadsföringsåtgärder. Dessa rangordnar hon i en pyramid. De behöver inte genomföras i den ordningen men för att få ordentlig framgång krävs att man genomför något inom alla områden.
Hur ligger jag till på pyramiden? Webbsajt och sociala medier sätter jag check på. Det går alltid att göra mer och göra bättre men som Lisa skriver ”Klyschan ’pyramiderna byggdes inte på en dag’ passar väl in”.
Gerillamarknadsföring har jag insett är inte min grej helt enkelt. Det låter bra i teorin men jag är i grunden en fyrkantig naturvetare som inte gillar att balansera på randen till vad som är etiskt rätt. Mässor, signeringar och föreläsningar gillar jag, särskilt det sistnämnda så det vill jag göra mer av under året. Annonser har jag för närvarande inte råd med så det får jag skjuta upp ett tag. Det vore inte fel synas mer i media, varken På spåret eller Let’s Dance har ringt i år heller :-). Kort sagt, inte så tokig start men jag har en lång väg kvar.
Lisa Rodebrand delar gärna med sig av sin uppsats, läs mer på hennes Facebooksida.
Edit 2019: Har uppdaterat länkarna till böckerna då Adlibris gjort om alla sina URL:r. Flera av dem är för närvarande slutsålda. Men numera finns det å andra sidan en en speciell kursbok som jag skrivit: Nå ut med din bok – marknadsföring för författare.
- Ett år runt Antibes december: karusell på fransk julmarknad - 1 december 2024
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
Intressant, men jag tycker inte du ska räkna bort gerillamarknadsföring. Den behöver inte vara oetisk, däremot okonventionell och oväntad.
Gerillamarknadsföring kan vara rolig och spännande för de som ”utsätts” för den. Det skulle vara roligt att spåna idéer för gerillamarknadsföring för böcker i Egenutgivarna.
Det skulle vara riktigt roligt att hitta på något ihop Helene. Dels är det större chans att få genomslag om man är flera, dels är det nog lättare undvika fallgropar om man är många huvuden som ser saker ur olika synvinklar.
Hej Kristina!
Det där med att föreläsa mer kanske jag kan hjälpa till att ordna. Det vore väldigt trevligt om du ville komma till Andra Världar 2013 och hålla en workshop om saken. :)Jag återkommer gärna i en inbox nära dig inom kort, fick din adress från Lisa ”êlle-même”.
Spännande Anna, då inväntar jag att det dyker upp något i min mejlbox :-).
Intressant, men dock måste jag ju säga att den pyramiden känns väldigt allmän för all typ av marknadsföring oavsett om det är för ens författarskap eller något helt annat. Tv är få förunnat och annonser likaså.
Precis som Helene skriver blir man nog lite lurad av att det heter gerillamarknadsföring. På ett sätt kan ju Egenutgivarnas uppstart ses som lite gerillamarknadsföring, ett annat är ju att raka av sig håret om man säljer 300 böcker på en vecka … ;D (Varsågod, sno gärna den!)
Intressant Malin, inte tänkt på Egenutgivarna ur perspektivet gerillamarknadsföring tidigare.
Stort tack för din finfina marknadsföringsidé. Av någon anledning tror jag att jag avstår ;-).
Skämt åsido, jag tror att ett av mina problem är att jag så fort blir less på olika fenomen. När halva FB-flödet är fullt av ”om den här bilden får x tusen likes så får jag en katt/åka till Disney” så blir jag inte sugen att sälla mig i gängen utan tänker mer ”köp min bok eller låt bli” och loggar ut från FB.
Hej! Har hittat mycket matnyttigt hos dig på webben. Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Har också alldeles nyligen köpt ”Förverkliga din bokdröm” och hittar många bra tips där. Min egen bok är under utgivning och just nu hos bokbindaren. Egenutgivning. Boken handlar om min sommarstuga, om de människor som bott där, om skärgården och livet där förr och nu, och det är många bilder. Boken är klart mest av lokalt intresse i trakterna runt Söderhamn i Hälsingland så det är nog där jag mest ska marknadsföra mig. Håller just nu på och läser här och var på webben om olika tips till hur man når ut. Känns verkligen som att befinna sig på okänd mark…men det är roligt också. Allt gott!
Hej Gabrielle,
Vad roligt att du skriver en rad. Kul också att du köpt Förverkliga din bokdröm och tycker att du hittar bra tips både i den och här på webben. När du berättar om din bok och dina tankar på att marknadsföra dig lokalt (tror du tänker helt rätt där) så kom jag att tänka på en av medlemmarna i Egenutgivarna, Stefan Nicolaisen. Han har gett ut en bok om vandringar i Sälenfjällen och har marknadsfört sig lokalt, boken finns till försäljning i både butiker och stugbyar i området. Kanske kan du snappa upp några råd från honom också.
Lycka till med din bok! Kristina