Sommaren 2011 frågade jag vad vill du veta av mig om att ge ut böcker? HOI förlag hade utlyst en tävling; tio framgångsrika egenutgivare skulle få sina berättelser publicerade i deras kommande bok Lyckas som författare och en lycklig vinnare få ställa ut i deras monter på Bokmässan. Jag skrev, vann och ställde ut på Bokmässan 2011 vilket jag så här i efterhand kan se blev något av en milstolpe i min karriär. Deltagandet på Bokmässan blev startskottet för föreningen Egenutgivarna och min text blev grunden till boken Förverkliga din bokdröm. Det är också härifrån vi fick idén att inkludera andra författares berättelser i vår bok fast vi gjorde lite annorlunda; Joanna Björkqvist intervjuade egenutgivare i olika ämnen istället för att alla berättade delvis samma sak.

Egenutgivarnas berättelser blev en egen bok

Lyckas som författare som är en uppföljare till Lyckas med bokutgivning har precis släppts men Sölve Dahlgren och Lars Rambe har flyttat ut våra texter till en egen bok som heter Egenutgivarnas egna berättelser. Boken har ett ISBN-nummer (9789175579016) och såldes i HOIs monter på årets Bokmässa men jag hittar den inte till salu varken på HOIs webbsajt eller hos nätbokhandlarna.

Fjorton texter ingår skrivna av Oskar Källner, Daniel Åberg, Anitha Östlund, Susanne Boll, Kim Kimselius, Eva Robild & Mette Bohlin, Peter Ahlquist, Kristina Svensson, Emma C Elliot, Ulrika Slottner, Liv Larsson, Sofie Trinh Johansson, Malin Johansson och Christian von Essen.

Alla texter har något att tillföra för alla berättar en unik historia om egenutgivning men de konsumeras bäst ett par i taget för annars blir det lätt lite övermäktigt tycker jag. Jag kan förstå varför Oskar Källner utsågs till den andra vinnaren för hans text innehåller en hel del matnyttigt som exempelvis en budget. Daniel Åberg har skrivit en kort men inspirerande text om hur han skapade intresse för sin bok via ett helt sanningsenligt men ändå fullständigt orealistiskt pressmeddelande.

Några egenutgivare har paus, andra har expanderat

Texterna har ett par år på nacken vid det här laget och en del av författarna verkar ha lagt sitt bokutgivande i malpåse. I gengäld har andra expanderat. Ulrika Slottner som generöst delade med sig av en del av misstagen hon gjorde när hon startade Idus förlag hade exempelvis en rymlig monter på Bokmässan i år (mitt emot Egenutgivarna).

Susanne Boll som i boken sjunger egenutgivningens lov efter att ha debuterat via Vulkan har därefter gett ut debutboken igen hos HOI medan hennes uppföljare är utgiven av Damm förlag. Jag är såklart nyfiken på hur hon ser på egenutgivning idag och skulle gärna läsa en text om likheter och skillnader, för- och nackdelar med att ge ut på ett större förlag och egenutgivning (jag är övertygad om att det finns för- och nackdelar med båda varianterna).

Både Kim Kimselius och Anna Wahlberg (Christian von Essens text handlar om hennes böcker) har gjort den omvända resan, debuterat på ett större förlag men övergått till att driva eget förlag ihop med familjemedlemmar. Kims råd till nya egenutgivare är att skaffa en mentor och det är en roll jag tycker att Kim har i Egenutgivarna – att dela med sig av sin långa erfarenhet till de som är nya.

Återupptäcka min egen text

En av behållningarna för mig med att läsa boken var att återupptäcka min egen text. Jag småskrattade på flera ställen åt mig själv och tyckte att texten representerar det jag tänkt mig som mitt signum; faktaspäckade texter som är underhållande.

Läsandet gav mig också något att fundera över. Jag har låtit en person testläsa en del av manuset till Strövtåg runt Antibes och hennes feedback var genomgående positiv men hon saknade det typiskt Kristina-aktiga. Jag förstod inte riktigt vad hon menade just då men jag tror jag gör det nu. Mitt bidrag till Egenutgivarnas egna berättelser har en lätthet och glimt i ögat som jag inte förmått producera sedan Skanska bulldozade sig in i mitt liv.

Fem tips ur boken

  1. Att via hårt jobb samla ihop relevanta e-postadresser och skicka utskick till dem är mer effektivt för försäljning än köpt reklam på storbildsskärmar i köpcentrum. (Ulrika Slottner)
  2. Det mest väsentliga att lägga pengar på i ett bokprojekt är någon som kan se på boken med objektiva ögon. Gärna någon med motorsågskänsla. (Sofie Trinh Johansson)
  3. Kontakta lokala medier på ALLA platser du har bott. (Daniel Åberg)
  4. Det är korkat att inte tillgängliggöra alla böcker som e-böcker. (Christian von Essen)
  5. Engagera målgruppen i bokens skapande. (Eva Robild & Mette Bohlin)

Till sist vill jag citera en bit ur förordet skrivet av Lars Rambe.

…så är det detta att vi hjälper varandra. Jag är övertygad om att det är den enda säkra vägen framåt. Det kostar nästan ingenting, men ger oerhört mycket tillbaka. Det skapar de möjligheter som alla vill ha. Lyft fram en kollega, tipsa en bokhandlare eller köp andras böcker på samma sätt dom du vill att läsarna ska köpa dina. Använd gärna min hashtag #forfattareforvarandra på Twitter när du har gjort något för en författarkollega så är vi flera som får veta det, kan bli inspirerade och sprida det vidare.

Jag skriver under på vartenda ord och bloggar idag om en kollegas bok (en bok som av en slump också är utgiven på HOI förlag).

Kristina Svensson
Egenutgivarnas egna berättelser från HOI förlag

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

4 reaktion på “Egenutgivarnas egna berättelser från HOI förlag

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.