Att läsa sista sidan för att se att boken slutar lyckligt innan man köper boken är kanske ett av de mer udda sätten att välja en bok på. Att man gillar författaren, blivit rekommenderad boken eller föll för bokomslaget är vanligare sätt. Oktober månads #smcgbg handlade om boktips och bokbusiness i sociala medier. Valet av ämne beror på att jag var moderator.

Social Media Club Göteborg är öppet för alla

Social Media Club under ledning av Miku-Maria har blivit något av en institution i Göteborg. Sista fredagen varje månad samlas ett stort gäng över lunch för att diskutera ett eller annat ämne med koppling till sociala medier. Inbjudan är öppen och alla som är intresserade av ämnet är välkomna. Det finns en kärntrupp som deltar varje gång oavsett ämne och sedan några som kommer när ämnet lockar. Jag har tidigare skrivit en rad från en träff som handlade om att söka jobb via sociala medier.

I månadens inbjudan hade jag skrivit följande.

Bokbranschen är mitt i en förändringsresa; böcker ges ut, säljs och läses på nya och annorlunda sätt.  Mångfalden ökar när alla kan ge ut och tycka till om böcker.

Förr recenserades alla nyutgivna böcker av litteraturkritiker i papperstidningar och bokutbudet bestämdes av ett fåtal jättar som kontrollerade utgivning, distribution, marknadsföring och försäljningskanaler. Idag har jättarna fått konkurrens av en rad småförlag och Amazon. E-böcker är billiga och lätta att skapa och distribuera. Via bloggar och sociala medier kan alla som vill recensera, diskutera och debattera böcker med likasinnade. Det skrivs om böcker på egna bokbloggar, i bokcirklar, på nätbokhandlarnas webbsidor och platser som GoodReads och Boktipset.

Läsare, författare och marknadsförare använder samma kanaler och reklam och information blandas. Utbudet av böcker har blivit större och mängden information om böcker har ökat – har det påverkat våra läsvanor? Hur väljer vi vilka böcker vi vill läsa? Finns det bra eller dålig reklam för böcker?

Fem diskussionsfrågor

  1. Ta era tre senaste lästa böcker som exempel. Varför valde ni att läsa just dem? Är det skillnad i hur ni väljer böcker om det är e-böcker, ljudböcker eller pappersböcker?
  2. Vad är viktigast när ni ska välja bok; bokomslag, titel, rekommendationer, genre, format, recensioner eller något annat?
  3. Läser ni bokrecensioner eller bokbloggar? Var/vilka i så fall? Om inte, varför inte?
  4. Diskuterar ni böcker på nätet exempelvis på GoodReads, Boktipset, bokbloggar, Instagram, Twitter, Facebook eller andra ställen? Var och hur?
  5. Hur tycker ni att författare som vill nå ut med sina böcker i sociala medier ska göra? Har ni sett bra eller dåliga exempel på marknadsföring av böcker?

Detta var frågor som lockade till många och långa diskussioner. En grupp diskuterade hur de konsumerade böcker beroende på format och redan där hittade de skillnader. Trycka böcker spontanköps på grund av bokomslaget i högre grad än e-böcker där det oftare är en viss bok som söks upp. En annan grupp diskuterade varifrån de får boktips. Allt från #boktips på Instagram till tv-program. Vid ett annat bord diskuterades hur författare kan använda sociala medier för att marknadsföra sina böcker.

Träffarna avslutas alltid med att de olika borden redovisar lite av vad de talat om eller kommit fram till. Detta dokumenteras av kamerateamet Miku-Maria (film) och Sina Farhat (stillbild). Eftersom det denna gång även var en hel del författare på plats avslutades träffen med reklamteve. Ett bra tillfälle för alla att öva på sin hisspresentation av sina böcker.

Rekommenderar alla med intresse för frågorna att ta en titt på redovisningen som direktsändes via bambuser

Stort tack alla som deltog och bidrog!

Porträttbilderna i inlägget är tagna av Sina Farhat, mobilbilderna är mina.

Kristina Svensson
Referat: Boktips och bokbusiness i sociala medier #smcgbg
Märkt på:                    

3 reaktion på “Referat: Boktips och bokbusiness i sociala medier #smcgbg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.