Varje gång jag läser en guide hur ”man ska” marknadsföra sina böcker så nickar jag igenkännande; så gör jag, jag borde kanske göra mer av det men i princip så ända tills jag kommer till punkten nyhetsbrev. Den brukar ofta komma tidigt. Jag vet att man bör samla på e-postadresser och erbjuda ett nyhetsbrev. Det är särskilt lustigt att jag inte fått tummen ur tidigare med tanke på att en stor del av marknadsföringen av min debutbok skedde via mejl. Jag har alltid snubblat på att jag har svårt att göra något utan att göra grundlig research först. Att det nu blivit av beror på en artikel och tips från Ann Ljungberg. Artikeln först.

3 måsten för att marknadsföra böcker

Jag snubblade över (det vill säga jag läste i hennes nyhetsbrev) en utmärkt artikel skriven av författaren och egenutgivarexperten Joanna Penn. Hon har sammanfattat lärdomarna från en konferens om marknadsföring av böcker som ägde rum i juli i London.

Tre måsten för alla författare (som inte redan har stjärnstatus) är:

  1. Tänk långsiktigt. Detta hänger lite grann ihop med att bästa sättet sälja fler böcker är att skriva fler. En fjärdedel av alla bokköp baseras på att läsaren känner till författaren sedan tidigare.
  2. Små och många insatser. Ingen vet vilken bok, sång, video, bild eller kampanj som blir viral det vill säga sprids som ett virus. Alla har startat smått. Satsa på många små aktiviteter och hoppas.
  3. Var aktiv i läsarforum. Älska din produkt, ha en dialog med dina fans, läs och diskutera böcker.

Konkreta tips från Joanna Penn var att posta en bild om dagen i sociala medier, vara aktiv i läsarforum exempelvis på GoodReads samt att samla in adresser till läsare till en e-postlista. Fördelen med bilder är både att de syns bättre i sociala medier än text och att det är snabbare att publicera en bild med några rader än att skriva ett helt blogginlägg. Jag håller helt med henne och det är en av anledningarna till att jag använder Instagram så flitigt just nu. Det har blivit min nya blogg. Illustrerar texten med ett av mina senaste exempel på skrivrelaterade bilder.

Ann Ljungberg rekommenderar iContact

Jag la upp Penns artikel i diskussionsforumet för medlemmarna i föreningen Egenutgivarna och författarcoachen med mera Ann Ljungberg underströk vikten av listor med e-postadresser till potentiella kunder. Hon delade även med sig av sina erfarenheter av system. Hon har fastnat för iContact efter att ha testat Constant Contact, Getanewsletter, Mailchimp, Mad Mimi och Aweber. Bland iContacts fördelar är att det är lätt att flytta adresser dit från andra system och de erbjuder funktionen autoresponder det vill säga att nya prenumeranter får en serie brev med start från brev ett oavsett när de startade prenumerationen. Exempel är Ann Ljungbergs 26 tips för att skriva en bok.

Nackdelen med iContact (och Aweber som jag blivit rekommenderad tidigare och funderat på att skaffa) är att de kostar pengar. Självklart ska företag som erbjuder en tjänst få betalt men när jag nu ska starta mitt första nyhetsbrev i en mycket blygsam skala så känns det surt att betala lika mycket för att skicka 3-8 brev per år som jag betalar för webbhotell där jag huserar sex webbsajter. Jag valde därför Mailchimp för min första lista och tänker att jag kan expandera senare.

Kanske blir det snabbare än jag tänkt mig för 10 september kommer Ann Ljungberg hålla ett webinar om nyhetsbrev och vem vet vad jag blir inspirerad till att göra då?

Mailchimp + Mailchimp för WP

Mailchimp är gratis för listor med få prenumeranter vilket var huvudanledningen till att jag valde dem. Jag skapade ett konto hos Mailchimp och där klickade jag på integration med Facebook. Mer för skoj skull än av någon annan anledning men nu ligger det en liten brev-ikon på min Facebook-sida varifrån besökare kan prenumerera.

Därefter har jag installerat ett plugin som heter Mailchimp for WP här på sajten (och är på gång installera det på mina övriga sajter också). Det fiffiga med detta plugin tycker jag är att det ger mig flera valmöjligheter.

Jag har numera en liten kryssruta underst i kommentarsfältet. Den som lämnar en kommentar på ett inlägg kan välja att få ett mejl när någon svarar (en funktion jag tycker borde vara obligatoriskt på alla sajter) eller prenumerera på nyheter. Efter att den här skärmdumpen togs har jag ändrat så att det är samma ordval i båda meningarna.

Plugin:et ger mig också en shortcode till ett formulär. Formuläret har jag själv valt att ha så enkelt som möjligt, jag frågar bara efter e-postadress. Shortcoden kan jag peta in var som helst, på en sida, i ett inlägg (se längst ner) eller i en widget. Mycket händigt.

Hur jag vill ha nyhetsbrev

Min högst personliga uppfattning om nyhetsbrev.

  1. Jag hatar spam.
  2. Jag vill enbart ha nyhetsbrev som jag själv har valt att prenumerera på (eller tackat ja till).
  3. Jag har annat att göra med min tid än att radera täta nyhetsbrev.
  4. Jag uppskattar att bli påmind om bra tjänster, läsvärda bloggar och annat som är av intresse.
  5. Jag glömmer saker. Så om jag får en inbjudan till något är det bra om det kommer en påminnelse hyfsat tätt därefter.
  6. Jag utnyttjar specialerbjudanden på produkter jag gillar.
  7. Jag gillar inte pop-up-rutor att jag ska prenumerera på nyhetsbrev.

Av dessa åsikter har jag dragit slutsatsen att mitt nyhetsbrev ska enbart innehålla frivilliga adresser, jag ska skicka brev sällan (men gärna med en påminnelse en vecka senare) och de ska ha relevant innehåll samt gärna innehålla specialerbjudanden. Biten med relevant innehåll är kanske den svåraste punkten. Jag skriver inom en rad olika ämnen och ett tag lekte jag med tanken att ha olika listor för olika ämnen men jag tror jag börjar med en.

Jag kursiverade ordet påmind för det är hela poängen. Av de andra punkterna kan man lätt dra slutsatsen att jag likställer nyhetsbrev med spam och tycker att de ska till varje pris bekämpas – men så är inte fallet. Det finns ett och annat nyhetsbrev som jag är glad över att prenumerera på. Jag tycker att det är trevligt att de dimper ner och även om jag inte läser alla så ögnar jag i alla fall rubrikerna.

Min strategi för Nyheter från Kristina Svensson

Mitt syfte med att erbjuda möjligheten för dig att skriva upp dig på en e-postlista är att jag ska sälja böcker. Jag ser det också som en form av service till dig som har läst mina tidigare böcker eller är nyfiken på något jag skriver. Du ska inte behöva hänga i sociala medier eller hoppas ramla över en recension för att få reda på att en ny bok är ute utan den informationen ska hamna i din inbox på ett enkelt och smärtfritt sätt.

Med tanke på att takten på min bokutgivning är tämligen snigelartad är antalet potentiella mejl med bokreleaser ganska begränsad men det kanske finns andra viktiga milstolpar att informera om, exempelvis om jag ställer ut på Bokmässa eller håller ett öppet föredrag. Hur som helst, om du skriver upp dig på den här listan kommer du inte att mejlbombas. Så gör det nu!

Kristina Svensson
Vill du ha mejl när nästa bok är klar?
Märkt på:                            

En reaktion på “Vill du ha mejl när nästa bok är klar?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.