På hylla Ad på Täby bibliotek (den hylla där Förverkliga din bokdröm finns) hittade jag en liten blå pocket med titeln How to Publish Your Own Book med taglinen Secrets from the Inside. Självklart var jag tvungen att låna och ögna igenom den. Förlaget Summersdale har gett ut en lång rad med böcker med samma kittlande tagline och likartade bokomslag à la rivet anteckningsblock. Ett par av dem är skrivna av samma författare, Stewart Ferris. Han har skrivit ett 40-tal böcker varav ett par stycken i samma serie; How to be a Writer och How to be Published. How to Publish Your Own Book gavs ut 2008 och är för närvarande slut hos Adlibris men verkar säljas som ebok hos författaren.

Nu gör det inte så mycket om boken är slutsåld för jag tycker alla som funderar på att ge ut en bok ska skynda sig att skaffa Förverkliga din bokdröm istället för den är bredare, nyare och avpassad till svenska förhållanden. Därmed inte sagt att det inte är bra att läsa flera böcker om bokutgivning för det finns alltid något att plocka upp på varje ställe. En stor del av How to Publish Your Own Book handlar om om layout av manuset. Eftersom vi inte riktigt har samma tradition vad gäller exempelvis enkla och dubbla citattecken i Sverige som i Storbritannien finns det dock bättre böcker för just de bitarna. Ett avsnitt handlar om andra sätt att tjäna pengar på sin bok, exempelvis filmrättigheter. Intressant men kanske inte så relevant för 99% av de som skriver böcker. Något som var desto mer intressant var en lista på vanliga bokpriser från £1.99 till £25.99. En del priser, exempelvis £8.99 och £10,99 är ovanliga. Jag är nyfiken på en liknande lista med svenska bokpriser.

Några saker jag fastnade för i boken

Mitt helt personliga urval av de saker jag plockade upp i boken.

  • Ta med USP (unique selling points eller key selling points) i bokens infoblad. Vad är ett infoblad/saga/Advance Information/AI-sheet? Så här såg infobladet för min debutbok ut (där USP saknas).
  • Steward Ferris tar upp något han kallar uncorrected proof copies som trycks ett halvår innan boken är helt klar. Syftet med dessa är att kunna skicka som recensionsexemplar till tidningar som har lång pressläggning (alla magasin) samt att ha något med sig vid införsäljning till bokhandlare. Större chans att de nappar om de får bläddra i boken (även om den inte är korrekturläst).
  • Till skillnad från tidningar som kan kräva mycket lång framförhållning så är det snabba puckar som gäller i tevebranschen. För att komma med i pratshower och liknande kan det hjälpa att ha videosnuttar på sin webbsajt som visar att man passar framför kameran.
  • Sälj signerade exemplar av boken på eBay. Ett ex i veckan innebär 50 böcker på ett år.
  • Erbjud alla som beställer och betalar en bok ett visst antal månader innan utgivningsdagen att deras namn skrivs med i en lista längst bak i boken. Fungerar bäst på böcker som riktar sig till en specifik målgrupp.
  • Fördelen som egenutgivaren har framför den som ger ut på det stora förlaget är att på det stora förlaget kommer det ut en ny bok varje vecka medan egenutgivaren är dedikerad att jobba med marknadsföringen av just sin bok under en längre period.
  • Bokomslag följer trender. Att efterlikna en nyligen publicerad bästsäljare kan vara bra sätt att öka försäljningen av sin bok.
Kristina Svensson
Publicera din bok – tips och tricks
Märkt på:            

En reaktion på “Publicera din bok – tips och tricks

  • 14 december 2012 kl. 11:39
    Permalänk

    Hej Kristina,
    Jag fick i dag följande erbjudande via mail från bokpressen(snabel-a)gmail.com: Verkar helskumt tycker jag. Är det någon annan som fått samma?

    Varsågod, här kommer ett riktigt bra erbjudande om BOKPRODUKTION FRÅN A TILL Ö
    Rivstartar boktrycks-verksamhet med egen produktion i Estland, snabbt, proffsigt till oslagbart pris och erbjuder i samband med detta en nästan gratis bokproduktion från A till Ö…

    Välj format, svart/vit eller färg, antal sidor, antal exemplar och önskat tryckdatum, allt inkluderat för ENDAST 1:- PER BOK, ett riktigt klipp om du är snabb, dina önskemål, vår högsta prioritet.
    BESTÄLL DIREKT !! Erbjudandet gäller dom 100 första kunderna:

    Företag och privatpersoner, endast 1 gång per kund i obegränsat antal exemplar av en och samma bok och endast vid direkt beställning. Tryckstart planerad till mars 2013 och kan därefter nyttjas under hela 2013.
    Betalning: Sker direkt vid beställning, i förskott till bankkonto. När betalningen är genomförd och godkänd skickas en betalningsbekräftelse via epost och tryckning av böcker påbörjas enligt beställning.

    Leverans: Enligt beställning, direkt efter tryckning.
    Frågor, mer info. och direkt beställning, vänligen RING DIREKT: +37258501919
    Varmt välkommen.
    Med vänliga hälsningar.
    Jari Ilonen

    Hälsningar,
    Holger

    Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.