Härliga tider, det är dags att presentera en ny bok! Det är lika roligt varje gång. Denna gång är det ett tillskott till min kollektion av författarhandböcker. Nå ut med din bok – marknadsföring för författare är precis vad det låter som, en handbok för författare som vill nå ut med sina verk till läsare. Varken mer eller mindre. Förvisso dyker det upp självkörande bilar samt en och annan robot också – men de finns där av en anledning. Jag inleder med att förklara att världen förändras, vilket betyder att många av de sanningar som cirkulerar i författarkretsar är mest myter. (Är lätt nervös för vilka reaktioner jag kommer få av detta, några av dessa myter är omhuldade…).

Boken är skriven till författare. Sedan är det som vanligt en hel del som är relevant även för andra kreativa småföretagare. Det brukar alltid vara några icke-författare som läser mina böcker av nyfikenhet. Det vet jag för att de hör av sig med uppskattande feedback ibland. Hör du till skaran som undrar om boken är något för dig är mitt förslag att kika på de smakprov (blandade med nyheter om boken) som ligger på min författartipssajt, eller bläddra i boken på biblioteket (där jag hoppas att den snabbt ska hamna).

Nå ut med din bok i sju punkter

Innehållet i boken kan sammanfattas med att läsaren får följande.

  1. Hjälp att finna din väg i dagens föränderliga bokbransch
  2. Förståelse för vilka som är dina läsare, hur du kan vårda relationen med dem och varför det är viktigt att spara kontaktuppgifter till dem
  3. Tips på hur du kan uppdatera ditt digitala skyltfönster för att passivt fånga läsare
  4. Förslag på turnéer till lokala marknader, mässor och föreläsningar för att möta läsarna
  5. Råd för hur du kan skapa uppmärksamhet i media för att på så sätt bygga ett långsiktigt varumärke som författare
  6. Exempel på hur du kan annonsera för att förstärka effekten av dina andra aktiviteter
  7. Vägledning för att samarbeta med kollegor för att nå ut bredare

Sedan avrundas boken med en diskussion om det är lika bra att strunta fullständigt i hela boken och fokusera på att skriva fler böcker :-). Dessutom upprepar jag vikten av att alltid välja utefter egna förutsättningar. Som författare kan man ha olika ambitionsnivå och därför har jag delat in varje huvudavsnitt i mindre avsnitt. Det finns en miniminivå som jag rekommenderar de flesta författare att göra och sedan finns det en eller två mer ambitiösa alternativ för den som vill bygga på.

Boken började som kurs

Om titeln Nå ut med din bok låter bekant så beror det på att det även är namnet på en kurs som jag utvecklade på beställning av Författarförbundet. Det var förra våren som jag turnerade runt i Sverige med den. Jag fick massor av fin feedback på kursen. Som jag minns det handlade det mesta av berömmet om att jag är en duktig föreläsare som har förmåga att på stående fot anpassa kursinnehållet efter åhörarnas förutsättningar. Jag håller tummarna för att även själva innehållet var bra, eftersom jag nu gjort bok av det.

Bakgrunden till att det blev en bok är att alla som deltog i kursen fick ett 7000 ords kompendium som stöd för minnet. Det var till största delen texter jag redan hade skrivit i andra sammanhang och klippte ihop. Jag lovade i ett svagt ögonblick att alla som inte hade möjlighet att gå kursen skulle få detta kompendium. Jag tänkte att jag lite snabbt och kvickt skulle ta kompendiet, fylla i luckorna och förvandla det till en e-bok. Hur svårt skulle det vara?

Fortsättning på Författarboken

Tidsoptimisten Kristina slog till igen! Istället för ett par veckor har det tagit mig ett drygt år att skriva klart och ge ut boken i pappersform (e-bok är på gång). Visserligen har jag gjort en massa andra uppdrag under tiden, men jag lagt ner mycket mer tid än jag hade tänkt. Jag har gjort mer research, särskilt i frågan om algoritmer och annonser samt experimenterat en del själv med annonser i sociala medier, något som synts som en serie med blogginlägg. Sedan har jag skrivit om och utökat texten i flera omgångar. I nästan-nästan klar version (jag skriver detta inlägg innan boken är publicerad) bestod boken av 41 000 ord och då var det inte många av de ursprungliga 7000 som hade överlevt alla redigeringsomgångarna. Däremot har jag behållit själva strukturen på kursen. Det är förstås något jag övervägt att ändra mer än en gång. Men jag la faktiskt ner rejält med tankekraft när jag skapade kursen och upplägget fungerade. Därmed behöll jag det.

Jag har också behållit övningarna från kursen samt gjort lite plats för de som vill anteckna sina svar i boken. Även titeln Nå ut med din bok är kvar, med tillägget marknadsföring för författare. Både titeln, baksidestexten och färg på bokomslag är områden där jag lagt ner mycket mer tid, än jag skulle rekommendera andra att göra. (Gör som jag lär, inte som jag gör :-)).

Den största svårigheten var hur jag skulle förhålla mig till Författarboken. Jag vill inte upprepa allt som står i den av ett par skäl. Det viktigaste är att jag inte vill ha två liknande texter att uppdatera. Både böckerna kräver kontinuerliga uppdateringar för att vara aktuella och det är både tidskrävande och tråkigt. Sedan vill jag hellre att läsarna köper båda titlarna av naturliga skäl. Samtidigt är ett visst överlapp i innehåll oundvikligt, annars förutsätter jag att alla läsare har båda böckerna och läser dem parallellt. I princip är Författarboken grundkursen och Nå ut med din bok fortsättningskursen. Men det finns vissa saker som med fördel skulle kunna flyttas från den ena till den andra titeln för att renodla detta. Det finns mycket annat som jag funderat över men om du läser detta är det ett bevis på att jag till sist slutade pilla och tryckte på publicera.

Tack till

Jag vill passa på och tacka en del personer.

  1. Ni som sagt att ni vill läsa boken. Ni är “skyldiga” till att den nu faktiskt ser dagens ljus. Utan er, ingen bok.
  2. Alla som deltog i kurserna och generöst bidrog med exempel. Samt förstås Författarförbundet som bad mig hålla kursen. Utan kurs, ingen bok.
  3. Kim M Kimselius, Tina Back och Inger Aspåker som i tur och ordning läst boken, kommit med värdefull feedback och dessutom peppat mig att sluta pilla och publicera. Utan er, en sämre bok.
  4. Anneli Petterson som gjort det fina omslaget som lyser i kapp med solen. Utan dig, fulare bok.
  5. Ingegerd Svensson för alla stavfel du plockat bort. Utan dig, en okorrad bok.

Vill du vara bokens ambassadör?

Håller du skrivarkurser? Eller har du en blogg med författartips? I så fall kanske du vill ha ett recensionsexemplar av boken och (ifall du gillar den) vara dess ambassadör? Hör av dig så skickar jag en bok. Kan du tänka dig en e-bok till att börja med är det toppen för det tryckeri jag anlitat för att trycka en recensionsupplaga verkar inte få tummen ur att trycka mina böcker på den här sidan om julafton. De var väldigt bra för tre år sedan och jag har rekommenderat dem till många författare genom åren, men just nu ger jag dem inte speciellt högt betyg.

Boken började som kurs, den innehåller en del arbetsuppgifter och många exempel för olika ambitionsnivåer. Men det finns givetvis mer. Jag gillar att föreläsa och det går förstås utmärkt att anlita mig som kursledare med utgångspunkt i boken. Jag brukar använda mig av Författarförbundets riktlinjer för arvoden. Hör av dig om du vill diskutera ett kursupplägg.

Vill du lägga vantarna på ett eget exemplar av Nå ut med din bok, styr mot Adlibris eller Bokus. Vill du ha e-bok finns det också på samma ställen (Adlibris, Bokus)

Kristina Svensson
Ny bok: Nå ut med din bok – marknadsföring för författare

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

2 reaktion på “Ny bok: Nå ut med din bok – marknadsföring för författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.