Fyra eftermiddagar med kursen “Nå ut med din bok” för Författarförbundets räkning i Malmö, Göteborg och Stockholm är avklarade och det är dags att sammanfatta mina intryck. Först och främst: det är fantastiskt roligt att hålla kurs! Jag trivs i förläsarrollen, jag gillar att dela med mig av information jag plockat upp och allra bäst är det när alla i rummet fritt delar med sig av sina erfarenheter på ett konstruktivt sätt.
Det är också roligt att träffa gamla och nya bekanta igen, författare jag träffat via tidigare kurser, andra evenemang i Författarförbundets regi eller olika sociala medier. Jag fick också signera ett riktigt tummat och välläst exemplar av #författarboken (som var kurslitteratur när jag höll kurser i egenutgivning för två år sedan). Så roligt att få reda på att boken blivit uppskattad: »den har du all heder av«.
Efter en sådan här föreläsningsturné undrar jag varför jag inte håller fler kurser. Det är förstås slitsamt om man gör det fyra gånger om dagen vecka in och vecka ut, vilket jag gjorde under en period – men en koncentrerad turné lite nu och då är perfekt. Dessutom är jag bra på det. Jag har ännu bara läst utvärderingarna från de första tillfällena men de var övervägande mycket positiva. Deltagarna lyfter i den skriftliga utvärderingen särskilt fram interaktiviteten och målgruppsanpassningen. Jag fick också en hel del beröm direkt vid avslutningen av respektive tillfälle. Exempelvis denna: »du är bra på att klippa av gubbarna när de blir långrandiga«
Trevligt att samarbeta med Författarförbundet
Detta var andra gången jag höll kurs för Författarförbundets medlemmar och återigen var det lättsamt att samarbeta med personalen på Författarförbundet. För det första så fick jag önskemål om kursens innehåll samt utformning och det är alltid trevligt att skapa en kurs som motsvarar ett behov. Att kombinera distribution och marknadsföring i en kurs hade jag nog inte kommit på själv, om jag inte vetat att det är två stötestenar. Sedan fixar alltid Susanne Steneros allt praktiskt, från att hantera anmälningar till att kopiera upp det 7000-ords kompendium som jag skrev ihop till deltagarna. Det är så skönt att bara ha hand om själva kursinnehållet. Till sist så har jag och Jon Persson nu hållit så många kurser ihop att vi vet ungefär vad den andra kommer att säga. Det betyder att vi kan hoppa in med inspel där det passar. Ingen kurs var exakt lik den andra då deltagarnas frågor styrde en hel del så de juridiska delarna hamnade på delvis olika platser. Jon Persson är förbundsjurist och kom in lite nu och då och pratade om vikten av avtal. Sammanfattningsvis: låt alltid Författarförbundet granska allting innan du skriver på och den enda du kan samarbeta med utan avtal är din hund.
Färre offer och mer djävlar anamma
Efter att jag höll kurser i egenutgivning för Författarförbundet för två år sedan reflekterade jag över att det finns två sorters författare; de som väntar på att bli omhändertagna av andra, och de som tar saken i egna händer. Jag upplever att den förstnämnda gruppen krympt. Antingen har antalet författare som väntar på bekräftelse av utomstående minskat, eller så var det ett delvis annat urval av författare som deltog denna gång. Jag välkomnar den här skillnaden i attityd. Det är givetvis roligare att hålla kurs om majoriteten av deltagarna är intresserade av ämnet, istället för att delta motvilligt. Viktigare är dock att jag tror att det är bättre framtidsutsikter för de författare som tar eget ansvar för sitt författarskap.
Överhuvudtaget spår jag goda framtidsutsikter för författare på sikt. De förändringar som sker i samhället i och med digitaliseringen innebär stora förändringar i affärsmodeller, distribution och format för bokbranschen. För mellanleden mellan författare/skapare av verk och läsare/konsumenter kommer arbetsuppgifter och företag att försvinna. I gengäld skapas nya företag och jobb. Vi har redan sett hur underhållningslitteratur flyttar från lockpris-pocket i kassan på Ica till strömmande ljudboksabonnemang, något som ökar behovet av inläsare, samtidigt som behovet minskar av korrläsare och tillverkare av billigt papper. När bästsäljerismen ersätts med individuell pluralism så kommer de företag som bygger sin affär på att distribuera stora mängder av samma titel att dra det korta strået – och detta kommer att synas i media. Idag är det i stort sett förlagens perspektiv som bevakas i branschmedia, något som färgar debatten då förlagen genomgår en skakig tid. Men det kommer för överskådlig tid framöver att finnas människor som vill bli underhållna, informerade och berörda. Därför behövs skaparna, de kreativa som sätter fingret på samtiden, gör ett mänskligt urval av information eller underhåller andra med dråpliga historier. Vi kommer bara att ha andra vägar för att nå ut med våra verk till läsarna.
Mitt positiva grundbudskap uppskattades av flera personer. Annars är min kurs långt ifrån något tjusigt förpackat recept i stil med “gör som jag i tio steg så blir du framgångsrik”. Snarare så kan det sammanfattas i:
- Gneta på. Något enkelt recept för framgång finns inte utan det handlar om hårt arbete under lång tid parat med en gnutta tur.
- Lita aldrig på några tvärsäkra uttalanden (inte ens mina!). Det finns alltid undantag och andra varianter, utifrån olika förutsättningar.
- På grund av förändringsvindarna: bibehåll ditt oberoende i möjligaste mån. Bind aldrig upp dig i oändliga avtal.
- Lägg inte alla ägg i en korg, ge gärna ut vissa format (varje format för sig) på traditionella förlag men behåll backlist och e-böcker i egen regi.
- Välj format på egenutgivna titlar utifrån hur du tänker sälja böckerna, vilket du kan välja utifrån dina förutsättningar.
- Värna kontakten med dina läsare. Den som har kanalerna till läsarna är den som sitter på makten.
- Prioritera alltid att skapa fler verk framför annan verksamhet.
Exempel från kursdeltagarna
Ett av önskemålen jag fick var att kursen skulle innehålla många moment där deltagarna diskuterar med varandra, något jag också tycker är kul. Sedan hade vi också många diskussioner i storgrupp. Ibland så många att vi kom rejält efter tidsplanen men det löste sig alltid till slut. De två grejer jag minns bäst är. »Det tar 20 år att slå igenom över en natt« samt »bästa stället att läsa upp din poesi är på en offentlig toalett, ingen går innan du är färdig« (Bo Setterling).
Sedan har jag hört ännu fler vittnen som bekräftar att det är bättre att leta efter ämnesmässigt rätt försäljningsplatser, än bokrelaterade dito. En bok om båtar säljer bättre på en båtmässa än på bokmässan. Torget i en stad är oftast bättre än bokhandeln för att signera böcker.
Vad gör du imorgon?
En av mina avslutande frågor under kursen var “Vad gör ni imorgon?”, det vill säga vad tar kursdeltagarna med sig från kursen. Det var stor spridning på svaren.
- Testar Facebook-annons.
- Gör en marknadsplan och börjar jobba mer strategiskt
- Kollar in Publit
- Tar kontakt med journalister
- Kollar in Amazon
- Funderar på vilken bok jag ska arbeta vidare med.
Mingel och trevligt
Varje kurstillfälle avrundades med mingel, ett trevligt sätt att avsluta en kurs och bra möjlighet för alla som vill att ställa frågor till oss och varandra. Här är en bild från sista tillfället i Göteborg. Från vänster Kristina Svensson, Stellan Tengroth och Louise Halvarsson.
Ska avrunda detta inlägg med att tacka alla som under kursen delade med sig av sina erfarenheter. Ett särskilt tack till Kristina Ahlström som efteråt skickat sina erfarenheter av annonsering i sociala medier. Det går lite långsamt för mig med mina egna experiment, men så småningom kommer min utlovade sammanställning. Tills vidare har jag petat ihop en lista med när Publit är lämplig att anlita och när det passar sämre – den kanske kan vara av intresse?
Var du på kursen? Något mer du tycker jag borde tagit med i denna sammanställning? Något som bör vara med ifall jag utökar kurskompendiet till en e-bok?
Fotocred: de bilder där jag förekommer är inte tagna av mig (har ännu inte bemästrat selfie-konsten). Den där jag föreläser i Stockholm är tagen av Claes Nero. De bilder som jag lånat från olika sociala medier syns namnet på den som postat (Klarabelladeckarna är Åsa Öhnell). Jag kommer tyvärr ej ihåg vem som tagit gruppbilden.
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024
- Ett år runt Antibes september: porlande Brague - 1 september 2024
- Startat aktiebolag 24 år efter min första firma - 16 augusti 2024
Gud vilket spännande inlägg! Tack för all information, kunskap och inspiration som du delar med dig av. Är så tacksam!
Tack ska du ha Hanna för att du läser och kommenterar. Ha en härlig dag!