Johanna Wistrand bjöd in alla medlemmar i forumet Skriva böcker till en telefonintervju idag med författaren och miljödebattören Stellan Tengroth. Hela samtalet spelades in men jag vill dela med mig av några saker som inspirerade mig.
Stellan återkom flera gånger till drivkraften bakom sitt författarskap: att få ut sina idéer. Han är civilingenjör i botten och seriöst bekymrad över ekonomisk tillväxt och hållbar utveckling. Därför har han skrivit boken Tillväxt till döds som han gett ut själv och använder som en entrébiljett för att få komma ut och föreläsa för Rotary, MIG och andra forum. Just detta när någon ringer och vill boka ett föredrag, samt all positiv feed-back, är det roligaste med att ge ut en bok enligt Stellan. Det jobbigaste är allt jobb samt att känna att han inte räcker till.
Tryck, upplaga och pris
Stellan ville att boken skulle vara billigare än dagens lunch, därför investerade han och tryckte upp en upplaga. Första upplagan på 2500 böcker tryckte han på Lenanders (15kr/st), den andra (5000 ex) på ScandBook (4 kr/styck). (För jämförelse, boken är på 152 sidor, 11 mm tjock och Stellan säljer den själv för 50 kronor plus porto.) Stellan gjorde något smart, han tryckte en prisgruppsruta (H) på baksidan, något han själv tror var en förutsättning för att få in den på Pocketshop. Pocketgrossisten tog efter lite övertalning in 30 böcker, idag har de sålt 3-400 böcker.
Bokomslag och coachning var något Stellan satsade pengar på längs vägen. Under ett halvår skickade han texter en gång i månaden till Johanna, detta var bra på flera sätt, dels fick Stellan en blåslampa att producera text, dels värdefull feed-back. Att hitta rätt person som gjorde bokomslaget var svårt. Första försöket var en nitlott, andra illustratören funkade bättre. Stellan ville ha en sparsmakad framsida.
Inlagan gjorde Stellan själv i Indesign. Han har även gett ut boken som e-bok, då i pdf-format (vilket inte går att ändra storlek på mobilskärm mm). Orsaken var att han har en del illustrationer och diagram i boken.
Stellan berättade också hur han letade efter rätt personer som kunde uttala sig om boken, sk blurbar. Han ville särskilt gärna ha med Stefan Edman och fick det, tack vare lite tur och envishet. Genom att han själv säljer boken ser han direkt resultat i försäljning på en positiv recension i nischade tidningar eller bloggar.
Tack Stellan för att du delade med dig av dina erfarenheter av att ge ut en bok själv!
- Ett år runt Antibes oktober: höstfärger i bergen - 1 oktober 2024
- Ett år runt Antibes september: porlande Brague - 1 september 2024
- Startat aktiebolag 24 år efter min första firma - 16 augusti 2024
Pingback:Samtal om bokutgivning — Tillväxt-reflektera