Häromdagen beskrev jag hur jag gick runt på bokmässan och klämde på böcker och pratade med företrädare från olika tryckerier. Om Jakten på den perfekta puben ska vara tillgänglig före jul är det hög tid att jag slutar fundera på tryckeri och börjar agera!

Jag har därför hängt en del på Google och med olika kombinationer av sökord försökt hitta någon som kan berätta vilket tryckeri jag ska välja. Jag har fått upp en vansinnig massa länkar till olika tryckerier, ett antal antika artiklar och några guider som berättar skillnaden på offset och print-on-demand (POD). Ok, jag är med, men, vilket tryckeri är bäst?

Svaret på den frågan får jag nog reda ut själv.

Vilket tryckeri, och/eller distributör, ska jag välja till min bok?

Jag börjar med att omformulera frågan, vad vill jag uppnå genom att trycka mitt bokmanus? Ja, bli rik hade ju varit trevligt. Då borde jag kanske skrivit en deckarserie med en stor portion relationsdrama från någon trevlig turistort, helst en med stark lokalpatriotism (finns det någon ledig?). OM jag nu nödvändigtvis skulle skriva om kulturkrockar utomlands, då borde jag lockat med den soliga maten i Provence eller vita stränder i Thailand. Men Wales. Hur tänkte jag då? Får och regn. Ales & Males? (Boken är hyfsat rolig och välskriven men valet av ämne kunde ur marknadsföringsperspektiv varit mer välvalt.)

Vi vänder på det. Jag drömde om att skriva en bok, gick från ord till handling och skrev en bok. Det tog mer tid än jag hade kunnat drömma om. För att känna att den verkligen är färdig vill jag ha en tryckt bok i bokhyllan. Sedan vill jag såklart att andra ska kunna köpa och läsa den också.

Jag bestämde mig för att göra en prisjämförelse. Eftersom företagens annonserade priserna inkluderar olika saker gjorde jag en egen kravlista för att kunna jämföra priserna.

Min jämförelselista för tryck och distribution

  • 100 ex varav 20-30 ex direkt till mig, resten tryckt för distribution direkt till kunder
  • 250 sidor i pocket eller 200 sidor i A5
  • e-bok
  • ISBN och EAN-kod
  • Layout av bokomslag
  • Pliktexemplar till Kungliga biblioteket
  • Listad i Bokinfo samt de stora nätbokhandlarna
  • Skyltex på Bokmässan
  • Möjlighet till extrabeställning av enstaka ex.
  • Provläsning för presumtiva kunder.

Varför ser listan ut som den gör?

Upplaga

En del företag har 100 som minsta upplaga så för att kunna göra en prisjämförelse behöver jag ange detta antal. En del företag har bakat in en del extrakostnader i tryckpriset, andra säljer dessa vid sidan av under olika namn, startavgift, distributionspaket etc.

Distribution

Jag tror att jag framförallt (åtminstone initialt, jag hoppas såklart på ett genombrott :-) ) kommer sälja till vänner och bekanta. Vill de fortsätta vara på min positiva lista gör de säkrast i att köpa åtminstone en bok :D. En del, exempelvis gamla arbetsplatser, kommer jag besöka personligen och då är det praktiskt att ha böckerna med sig. Jag har dessutom planer på att skicka några böcker ut på luffen och lite andra marknadsföringsidéer. Så jag behöver några exemplar i handen som jag kan offra på sådant.

Alla vänner bor dock inte inom promenadavstånd. Dessutom kan det ju hända att någon som läser just denna text blir nyfiken och vill beställa ett exemplar av boken. Då är det otroligt smidigt och bekvämt om någon annan skickar böckerna åt mig. Därför vill jag ha delar av upplagan hem till mig och delar av upplagan distribuerad.

Råd om format

När jag skrev boken hade jag en klar bild av önskvärd tjocklek. Boken skulle inte vara för tjock för att ha i handväskan men inte för tunn heller. En tunn bok ger inte valuta för pengarna och räcker inte en hel tjänsteresa. 55 tusen ord räknade jag ut var exakt rätt nivå. Ett tag låg mitt bokmanus på över 100 tusen ord men jag strök stora stycken och bantade kraftigt. Kom ner till 80 tusen, men då började texten bli rätt trist (plockade bort halva meningar), varför jag tillät texten växa till 84 tusen.

Vad jag inte tänkte på då var att ifall jag skulle trycka boken själv, då räknas varje sida. Lösningen är att dra ner typsnittet till myrskrift, 9 pt eller kanske t o m 8 pt.

e-bok

E-boken har kanske inte har slagit igenom ännu, men jag är övertygad om att min målgrupp använder den i större utsträckning än svensken i gemen. Eftersom boken är avsedd och avpassad för att läsas under exempelvis pendling till jobbet är e-bok absolut nödvändig!

ISBN och ean-kod

Med ISBN är min bok ”en riktig bok”. En av mina starkaste drivkrafter i det här läget är att kunna sätta upp på CV:t att jag minsann avslutar mina fixa idéer. Boken är klar. Mission completed. ISBN är gratis och därmed finns inga skäl att inte ha det.

Proffsig layout av bokomslag

När jag handlar böcker jag aldrig tidigare hört talas om, då gör jag det för att jag fallit för bokomslaget. Titeln javisst men det är bokomslaget som avgör om jag plockar upp boken överhuvudtaget. Sedan tittar jag på baksidestexten, öppnar boken och läser de första tio raderna. Har jag fastnat då, ja då köper jag boken.

Alltså är jag beredd att betala någon som gör en proffsig och säljande framsida. Den ska vara snygg, den ska spegla bokens innehåll och den ska locka till köp. (Däremot kan jag fixa insidan på egen hand och är helt ointresserad av att betala för detta, eller något paket där det ingår).

Odödlighetsexemplar till KB

Klart jag vill bli odödlig! Att några ex av just min bok samlar damm bland allt som tryckts i Sverige. För eftervärlden. Eller snarare för mitt ego.

Listad i Bokinfo och de stora internetbokhandlarna

Klart det vore trevligt om boken sålde till någon mer än vänner och bekanta som vill undvika att få onda ögat ;-). Alltså vill jag ha boken till salu på alla nätbokhandlare. Detta uppnås genom att jag listar den hos Bokinfo. Detta verkar dessutom vara en ganska billig tjänst så finns inget skäl att inte ha den med.

Skyltex på Bokmässan

Nu är mitt ego framme igen. Klart trevligt om min bok var med i en monter på nästa års bokmässa. Hellre till försäljning än som skådebröd.

Billiga efterbeställningar

Jag misstänker att det är en självklarhet att det går att göra efterbeställningar.

Provläsning för presumtiva kunder

Många tryckerier erbjuder också försäljning via deras webbsidor. Jag vet inte om det någonsin sker någon försäljning den vägen utanför den närmaste kretsen. Men för att det ska ske måste de erbjuda provläsning av de första sidorna. Man skulle kunna argumentera för att det inte är helt nödvändigt i just mitt fall, den som vill kan ju provläsa precis hela boken på nätet.

Numera prioriterar jag annorlunda (Edit av texten 23 januari 2019)

När jag skrev ovanstående hette Bokinfo Bokrondellen. Idag har ändrat namnet, reviderat en del andra ord och lagt till ett par länkar. Kan också nämna att idag prioriterar jag lite annorlunda. Jag vet skillnaden på ett renodlat tryckeri och ett tjänsteföretag som servar egenutgivare (båda har för- och nackdelar). Jag vet att ISBN, EAN och Bokinfo är plättlätt att fixa själv. Jag vet att trycker jag boken i Sverige är det obligatoriskt för tryckeriet att skicka ex till KB så det är ingen extratjänst. Att synas på något litet företags webbshop har begränsat värde. Distribution däremot är den stora grejen. Det är något som verkligen är värt att leja ut.

Vill du ha mer tips för bokutgivning, spana in min sida med författartips och prenumerera på löpande uppdateringar.

Kristina Svensson
Vad är viktigast när jag väljer tryckeri till min bok?
Märkt på:                    

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

3 reaktion på “Vad är viktigast när jag väljer tryckeri till min bok?

  • 10 februari 2013 kl. 00:15
    Permalänk

    Hej!
    Jag skriver Angående prisjämförelsen för tryckkostnad för att ge ut en egen bok som du gjorde för några år sedan.
    Prisangivelsen för vad det skulle kosta att göra en bok via Vulkan, enligt dina kriterier, (100 ex, isbn, 300 sidor, distribution via bokrondellen, pliktex osv), stämmer inte alls med Vulkans prisbild idag 2013. Det stämmer inte heller riktigt med de priser som gällde när du gjorde din prisjämörelse 2010. Jag beklagar att informationen på vår hemsida uppenbarligen måste ha varit så pass briställig att du har trott att vi var mer än tre gånger så dyra än vi egentligen är!

    Såvitt jag kan se bör du idag hamna du på ett pris på 59 kr/bok, plus bokmoms o frakt. Alltså långt från de 224 kr du anger på din sida.
    Läs mer om vad som ingår i Vulkans erbjudande här: http://www.vulkanmedia.se/bokpaket/forfattarpaketet/

    Vänliga hälsningar Cecilia Jackson, Vulkan

    Svar
    • 10 februari 2013 kl. 10:02
      Permalänk

      Hej Cecilia,

      Roligt att du har hittat till min gamla prisjämförelse. Som du noterat har den några år på nacken och de flesta har nog ändrat sina priser sedan dess. Dessutom har det tillkommit massa nya aktörer så jag borde kanske göra om den. Det var rätt svårt att göra en rättvis prisjämförelse eftersom alla leverantörer hade ganska vitt skiljda erbjudanden och det ingick olika saker i olika paket. Jag bestämde mig för ett antal kriterier som var viktiga för just mig och sedan la jag på det antal paket eller tillval som krävdes för att dessa skulle uppfyllas. Ibland innebar det att jag fick en massa annat “på köpet”. Jag minns inte var jag lagt papprena med mina uträkningar men jag har för mig att det som fick ert pris att springa iväg var för att jag fick lägga på något rätt dyrt paket för att det skulle uppfylla de kriterier jag hade satt upp. Det är mycket bra nyheter att i har sänkt priserna.

      Svar
  • 15 februari 2013 kl. 19:34
    Permalänk

    Ja, det är lite av en djungel det här med självpublicering. Det är inte särskilt lätt att jämföra de olika leverantörernas erbjudanden. Inte ens för oss som jobbar med det…

    Som Vulkan nu har utformat det är ändå våra erbjudanden och paket relativt tydliga och överskådliga, och vi har uppfattningen att de står sig mycket bra i konkurrensen. Vulkans erbjudanden och priser tål att jämföras! http://www.vulkanmedia.se/bokpaket/

    Så om du får lust igen skulle vi tycka att det var både kul och spännande att du som oberoende gör en ny marknadsundersökning. :-)

    Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.