En god vana som jag försöker att anamma är att alltid ta med och dela ut visitkort varje gång jag föreläser, står på mässor, minglar på event eller på annat sätt träffar nya människor. Syftet är att underlätta för de jag träffar att komma ihåg min existens. Tanken är att mottagarna förr eller senare hittar igen visitkortet, blir påminda om sammanhanget vi träffades i och kilar in och läser något jag skrivit på någon av mina webbsajter, beställer någon av mina böcker eller kontaktar mig i något annat ärende. På så sätt sprider jag sakta men säkert mitt författarskap.

Eftersom jag har lite olika inriktningar på min verksamhet har jag gett upp att ha ett visitkort som täcker allt jag gör. Det skulle bli så plottrigt. Istället har jag börjat nischa visitkorten till olika tillfällen. När jag utformar visitkorten försöker jag tänka på vad som är relevant för just de personerna jag ska träffa. Är det att jag skriver resehandböcker? Föreläser om marknadsföring för småföretagare? Eller något helt annat.

I detta arbete ingår att fundera ut vilken webbadress som är mest relevant. Ska jag ha förstasidan eller någon av undersidorna? Jag brukar hoppa över att fylla visitkortet med olika kontaktuppgifter och vilka användarnamn jag har i olika sociala medier. Allt det finns under kontakt. Jag lämnar hellre lite vit yta för att den som får visitkortet ska kunna göra egna anteckningar som var vi träffades. I årets kollektion är det ovanligt ont om vit yta och istället har jag använt mer plats för att beskriva vad jag kan erbjuda.

Färgstarka porträttbilder

Ett porträtt av mig är alltid med för att underlätta för den som får visitkortet. Det känns särskilt viktigt då jag har ett vanligt namn som är lätt att glömma. I årets kollektion av visitkort har jag valt porträtt efter färgskala och/eller bakgrunden. Jag har betydligt bättre porträtt tagna av min favoritfotograf men de är lite murrigare alternativt har fel format för att passa in i visitkortsmallen.

Bilderna visar årets två tillskott till kollektionen. De är båda tryckta hos Moo. Det ena tryckte jag upp inför vårens kurs Nå ut med din bok, den andra till en vandringsresa i södra Frankrike.

I år har jag valt att ha samma framsida respektive baksida i hela paketet. Moo erbjuder annars att man kan variera den ena sidan. Det är något jag utnyttjat tidigare och tryckt upp ett urval av mina bästa foton. De visitkorten hade en strykande åtgång, många ville ha två och tre stycken. Det här är lite mer budgetlösning eftersom det inte finns någon anledning för någon att ta mer än ett. Jag valde att ha raka hörn på ett och runda hörn på ett annat för att det ska bli lättare för mig att hitta rätt visitkort ur en bunt. Jag bär ofta runt på åtminstone tre versioner. Jag har blivit rätt bra på att komma ihåg att alltid ta med visitkort, sedan är jag inte lika duktig på att dela ut dem.

Lästips om visitkort

Visitkort är ett ämne som jag skrivit en hel del om tidigare. Rekommenderar Använd visitkort för att sälja böcker och 5 tips för bra visitkort.

Kristina Svensson
Min kollektion med visitkort har utökats
Märkt på:    

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.