Jag har använt mina erfarenheter från de fem år jag ansvarade för Employer Branding, och de närliggande områdena Sourcing, Recruitment Marketing, Induction och Student Relation, på AstraZeneca, till en process för hur organisationer kan föra in långsiktig kompetensförsörjning och varumärkestänk i HR. 

EB  produktblad Ladda gärna ner mitt produktblad, en pdf som ser ut som bilden till höger, eller följ de senaste inläggen om Employer Branding.

Dessa definitioner använder jag

Employer Brand – varumärket som arbetsgivare, en del av organisationens totala varumärke och summan av vad alla nuvarande, tidigare och blivande anställda säger om organisationen som arbetsplats.

Employer Branding – ett långsiktig, strategiskt arbete som involverar hela organisationen.

Employer Value Proposition (EVP) – erbjudandet eller budskapet. Se till att det är sant, tydligt, unikt samt attraktivt för målgruppen.

Varför är Employer Branding viktigt?

Organisationens långsiktiga framgång bygger på möjligheten att attrahera, utveckla och behålla rätt medarbetare.

Ett bra Employer Brand förbättrar möjligheten till en proffsig kompetensförsörjning och stärker varumärket.

Vad gör en arbetsgivare attraktiv?

Vad som gör en arbetsgivare attraktiv varierar beroende på målgrupp men generellt vill alla medarbetare bli sedda, ha möjlighet att påverka sin egen arbetssituation och sina utvecklingsmöjligheter.

Vilka ska jobba med Employer Branding?

Employer Branding ägs av ledningen och drivs av HR i samarbete med exempelvis informations- och säljavdelning.

Samtliga medarbetare bör vara medvetna om organisationens Employer Value Proposition samt långsiktiga kompetensbehov. De anställda är organisationens bästa ambassadörer: på nätverksträffar, mässor och mingel.

Hur börjar man jobba med Employer Branding?

Varje organisation har sina förutsättningar, men ett sätt att arbeta med det är i den här ordningen.

Employer Branding processbild nov 2011

Processbilden ovan går att ladda ner som pdf här.

Vad kan jag hjälpa er med?

  • Konsultstöd: exempelvis vid framtagandet av Employer Branding-strategi.
  • Processledning.
  • Inspiration och föreläsningar

Texten ovan kan även laddas ner som pdf. Läs också mina senaste inlägg om Employer Branding, HR eller varumärke.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.