Igår kväll arrangerade Ingenjörsjobb en karriärmässa i Göteborg. Dragplåstret för att locka yrkesarbetande ingenjörer var nya Bondfilmen Skyfall. Det var ett lyckokast, största salen i Bergakungen var full. Behöver man verkligen locka med bio för att kunna rekrytera? Det beror helt på målgruppen. Aktiva jobbsökare letar upp jobbannonser på karriärwebbplatser men vill man nå de som redan har jobb, ja då behövs ett lockbete för att de ska ta sig tid att komma till ett rekryteringsevent. Dessutom måste annonsen finnas där målgruppen kan tänkas ramla över den vilket inte är bland jobbannonserna (annonsen syntes bland annat på min blogg). Men om människor har ett jobb är de kanske inte intresserade av att byta? Det vet man aldrig, dessutom kan den här typen av event ses som långsiktig marknadsföring, ett steg i företagets employer branding.

Bra rekryteringsfilm attraherar de företaget vill rekrytera

Förutom en traditionell mässdel med de vanliga ingredienserna: roll-ups, barbod, giwe-aways och rekryterare fick huvudsponsorerna en chans att säga ett par ord och visa sina rekryteringsfilmer för publiken inne i största salen på Bergakungen. Jag vet inte vad de betalat men skulle tro att chansen att få visa upp sig på detta sätt gjorde hela kalaset värt pengarna. Jag tyckte filmerna sa en hel del om företagen som stod bakom, särskilt när man nu fick se ett antal efter varandra så att man kunde jämföra.

Först ut var Aker Solutions som gör djuphavsutrustning till oljeindustrin. Deras video andades häftig teknik och gott om pengar. Det var lite synd för Husqvarna att de kom efter Aker för hur fräcka deras fjärrstyrda rivningsrobotar än var så slår storslagna vyer över norsk fjord dammig betong oavsett hur väl ljussatt och ljudsatt den senare var. Så vitt jag uppfattade hade Husqvarna valt att enbart ha unga män i bild. Medan när jag letade på nätet efter filmen för att länka till den hittade jag en reklamvideo med samma robot, fast då var det en äldre man som höll i joysticken.

Rätt företagsrepresentant är olika för olika företag

Det här med att välja ut vilka människor som ska synas i en rekryterings- eller employer branding-video för ett företag är inte helt enkelt. De representerar företaget och bör (ska) därför vara äkta anställda. Vem som helst borde duga men de ska samtidigt sälja företaget och därmed är det lockande att välja någon med stark karisma. Jag var en gång med och valde ut en person för en intervju enbart baserat på utbildning och erfarenhet utan att ha en aning om hur personen såg ut. Oro för att vi skulle ha råkat välja professor Balthazar II blandades med känslan att utseendet inte borde spela roll. Men oavsett vad man tycker om det så spelar det roll. Därmed inte sagt att det ska vara en skönhetsmiss framför kameran. Tvärtom, den som representerar företaget bör inte ge fel bild av arbetsplatsen. Om ett företaget har 999 män anställda och 1 kvinna ger det kanske fel intryck om kvinnan representerar företaget. Å andra sidan kan det vara en sätt att visa att företaget har en medveten strategi för att locka fler kvinnor och rätta till snedfördelningen.

Jag skulle säga att rätt person är den som de företaget vill rekrytera vill ha som kollega. Själv kände jag mig mest lockad av Semcons video. Den fokuserade helt på två young professionals, en kvinna och en man som berättade hur väl de trivdes på jobbet. De intervjuades i någon häftig omgivning och väldigt dyra kameror skymtade förbi ibland. Fräcka arbetsuppgifter, bra chef och trevliga kollegor. Full pott för den videon.

Trafikverket däremot blev just jag inte ett dugg attraherad av. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att deras film var dålig, bara att bilden den gav av Trafikverket som arbetsplats inte tilltalade mig. Personligen vill jag ha fart, fläkt och något som känns äkta. Därför gick också NCCs film bort för mig då den kändes för mycket som just reklamfilm. Dessutom daterad sådan. Däremot höll deras representant kvällens mest kärnfulla tal. En fråga (hur många här är byggnadsingenjörer) och sedan berättade hon vad NCC söker just nu.

Bond var rätt film till målgruppen

Efter rekryteringsfilmstittande kunde vi övergå till det som lockat dit så många – Bond. Filmvalet var helt rätt för målgruppen. En vän som varit på samma event ett tidigare år berättade att då var det glest mellan raderna. Hon mindes inte vilken film det var den gången men den hade inte lockat lika många. Jag tror inte någon blev besviken på kvällen, oavsett om de gick hem från efterminglet med en jobbintervju bokad eller ej. Judi Dench och Daniel Craig är helt enkelt briljanta i Skyfall!

För övrigt: Anledningen till att jag bara länkat till Semcon är att det är den enda filmen bland de som visades igår som jag lätt kunde hitta igen. Jag har sett många andra filmer från övriga företag men inte just den de hade valt ut igår.

 

Kristina Svensson
Bond lockade ingenjörer till karriärmässa
Märkt på:        

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.