Referat: Tidningen Skrivas kryssning 2013

Referat: Tidningen Skrivas kryssning 2013

Monika Fagerholm skriver råmanus till en roman på en månad men redigeringen tar flera år. Jag borde tänkt på det innan jag gav mig på att förvandla mitt maratontwittrande till ett blogginlägg. Att live-twittra är att knappra ner sina anteckningar i 140-teckens-sjok. Men att förvandla dessa tweets till ett vettigt blogginlägg är ungefär samma process som att göra bok av ett råmanus. Tidsödande. Som någon form av kompromiss kommer här ett lätt redigerad sammanställning av mina tweets från Tidningen Skrivas kryssning.

Vill du ha mejl när nästa bok är klar?

Vill du ha mejl när nästa bok är klar?

Varje gång jag läser en guide hur “man ska” marknadsföra sig själv och sina böcker så nickar jag igenkännande “så gör jag”, “jag borde kanske göra mer av det men i princip så” ända tills jag kommer till punkten nyhetsbrev. Den brukar ofta komma tidigt.Jag vet att man bör samla på e-postadresser och erbjuda ett nyhetsbrev. Det är särskilt lustigt att jag inte fått tummen ur med tanke på att en stor del av marknadsföringen av min debutbok skedde via mejl. Jag har alltid snubblat på att jag har svårt att göra något utan att göra grundlig research först. Att det nu blivit av beror på en artikel och tips från Ann Ljungberg.

Är franska bokomslag stilrena eller tråkiga?

Är franska bokomslag stilrena eller tråkiga?

Sätt tre skrivande personer i ett rum och en diskussion om bokomslag kommer förr eller senare. Det går att vända och vrida på frågan i oändlighet, inte minst eftersom åsikterna går isär om vad som är snyggt och säljande. Jag har spanat efter särdrag och inspiration bland franska bokomslag. Efter att den första chocken lagt sig tror jag att fransmännen har en poäng. Håller du med?

Skriv mer och blogga mindre för att sälja fler böcker

Skriv mer och blogga mindre för att sälja fler böcker

Jag har läst en lång och intressant dialog mellan två amerikanska författare om egenutgivning och e-böcker. Diskussionen föranleddes av att Barry Eisler inspirerad av Joe Konrath tackade nej till ett bud på $500 000 från ett stort förlag för att istället bli egenutgivare. Både författarna är övertygade om att de som egenutgivare tjänar mer pengar än om de hade gett ut sina böcker via ett stort förlag.