Nu ska jag dela med mig av en intressant länk som Kaj Karlsson tipsade om i medlemsforumet för Egenutgivarna. 2011 diskuterade två amerikanska författare egenutgivning och e-böcker. De redigerade sedan dialogen, la till massor av länkar och publicerade den på sina respektive webbsajter. Diskussionen föranleddes av att Barry Eisler inspirerats av Joe Konrath till att tacka nej till ett bud på en halv miljon dollar från ett stort förlag för att istället bli egenutgivare.

Dialogen är lång som en arm men jag kan ändå rekommendera den. Jag håller inte riktigt med om att pappersböcker snart är lika obsoleta som VHS eller vinyl. Tryckta böcker kräver inte någon el för att fungera i användarledet vilket gör att jämförelsen med teknikskiftet från vinyl till mp3 haltar lite. Jag är alltså övertygad om att pappersboken kommer bestå men kanske mer för coffee table-böcker, specialutgåvor och böcker med taktila inslag. Slit- och slängläsandet har jag själv redan flyttat över till e-böcker.

Hur som helst tycker jag det var intressant läsa deras diskussion om royaltyprocent, för- och nackdelar med förlag och “etablissemangets” försök att osynliggöra de framgångar som egenutgivare har försäljningsmässigt. De pratar en del om att det som traditionella förlag har monopol på är distributionen av pappersböcker och inget annat. Två resonemang som jag tycker var särskilt tankeväckande var tidsaspekten för e-boksroyalty och vad som är en författares mest effektiva sysselsättning.   

70% av intäkterna för evigt eller 14,9% under ett par år

Alla känner till att en författare som ger ut sin e-bok själv får en större andel av intäkterna än om ett stort förlag ger ut den (även om siffrorna i rubriken gäller amerikanska förhållanden). Å andra sidan kanske ett stort förlag kan sälja fler exemplar av boken så att det lönar sig för författaren att sälja boken till dem. Men. Ja det finns faktiskt två men, det ena är att den egenutgivna boken kanske faktiskt säljer bättre och inte sämre då den är billigare men det är ju inte säkert.

Men det finns en tidsaspekt också. Försäljningsperioden för en e-bok är lång, kanske inte oändlig men i vart fall är livscykeln inte lika kort som en pappersbok utgiven av ett stort förlag. Den som ger ut sin e-bok själv bestämmer hur många år den ska finnas till försäljning, den kanske kan ligga och ticka in royalty till barnbarnen. Hos ett förlag kanske kontraktet gäller för fem år och sedan ska det omförhandlas. Vid den omförhandlingen gäller att styrkeförhållandet mellan författaren och förlaget är till förlagets fördel. All ytterligare försäljning av e-boken är pengar rakt in på kontot för förlaget som inte har några kostnader för att låta titeln finnas kvar på marknaden. Å andra sidan är det så små pengar för förlaget att om författaren trilskas (typ vill ha en större andel av vinsten) så är det lätt för förlaget att säga nej tack och plocka bort boken från marknaden. Det som var växelpengar för det stora förlaget är dock inte nödvändigtvis det för den enskilda författaren.

Skillnaden på att ge ut en e-bok på stort förlag eller själv är alltså skillnaden mellan en liten del av intäkterna under en kort period eller större del av intäkterna under en lång period.

Effektivaste marknadsföringen är att skriva fler böcker

Barry Eisler och Joe Konrath tror inte ett dugg på att blogga för att sälja böcker. Eller att kuska landet runt på signeringsturnéer. Den enskilda aktivitet som är mest effektiv för att sälja fler böcker är att skriva fler. Varje ny bok är förutom en ny bok som går att sälja också marknadsföring för de tidigare böckerna.

Kändes lite tröstlöst att läsa detta råd just när jag lagt flera hundra timmar på att delta i #blogg100 – en utmaning att blogga hundra dagar i rad. Men via #blogg100 jag har lärt känna nya personer, börjat följa en rad andra bloggar, fått nya insikter om bloggande och mycket skrivträning. Mina sammanfattningar av mitt deltagande i #blogg100 går att läsa via etiketten #blogg100meta.

Jag är för envis för att hoppa av på upploppet men så fort de hundra dagarna är över ska jag lägga mer av min skrivtid på mina bokmanus.

Egenutgivning förändrar bokvärlden

Till sist vill jag också dela med mig av en annan länk. Egenutgivning ger glädje. Det är en av tio intressanta iakttagelser om hur egenutgivning förändrar bokvärlden i en artikel i en bokblogg på brittiska the Guardian. Läs hela artikeln och jämför gärna med vad jag skrev efter konferensen Bokmarknad i kris?

Bilden har ingen direkt koppling till texten mer än att pappersböcker har en fördel, man kan stapla dem i travar och ta snygga bilder av dem som går att peta in i texter man skriver klart på tåg. Samma sak är svårt göra med e-böcker och därför tror jag att jag kommer trycka upp ett par skådeexemplar av alla mina framtida e-böcker. Ska bara skriva klart dem först.

Kristina Svensson
Skriv mer och blogga mindre för att sälja fler böcker
Märkt på:                        

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

5 reaktion på “Skriv mer och blogga mindre för att sälja fler böcker

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.