Detta är del fem i en serie med inlägg om hur jag gick till väga när jag började marknadsföra och sälja min första bok, Jakten på den perfekta puben som är en humoristiskt reseberättelse från Wales full med värdelöst vetande.

Jag har tidigare beskrivit rätt ingående vad jag har gjort hittills. Men det var egentligen bara basen, nu är det dags för nästa nivå för att nå utanför det egna nätverket. Nedan listar jag de idéer jag kommit på, sett andra göra eller blivit föreslagen. Vad sägs? Vilken ände ska jag börja i?

Lägga ut reklamexemplar på mina favoritpubar i Göteborg, framförallt på The Rover som faktiskt är nämnda i boken!

Boka in föredrag på bokhandlar, pubar och föreningar. Erbjuda föredrag om boken, att ge ut bok själv, Wales historia, resa till Wales, flytta utomlands eller brittisk öl beroende på inriktning. Här har jag blivit inspirerad av Göteborgarnas promenadguide (som också använder sin Facebooksida på ett konsekvent sätt med bildtävling varje fredag).

Turné bland svenska småorter med bedömning av den lokala puben enligt de kriterier för en bra pub som avslutade Jakten på den perfekta puben. Skriva artiklar om detta och erbjuda lokaltidningarna på orterna (idé från Erik @Binero).

Ett Indiana Jones-inspirerat virtuellt Jakten på den perfekta puben-spel där människor inbjuds leta och lösa gåtor (idé från @arvidbrobeck).

Försöka bli recenserad av någon av de mer inflytelserika bokbloggarna. (Jag har intervjuats och recenserats på bokdebutant.se men de hör inte till de mest besökta sajterna.) Enligt en artikel i GP är det dock lättare sagt än gjort bli recenserad av de stora bokbloggarna, de är så populära att de inte skyltar med adress, eftersom de överöses med recensionsexemplar.

Trycka öl-underlägg och lägga ut på engelska pubar (idén kom upp på kvällsminglet på WebCoast 2011 men jag minns inte riktigt vems det var – sorry!)

Bloggturné ungefär som Jenny Forsberg gjorde när hon släppte sin bok Den snälla företagaren. Nu är det kanske något jag borde gjort precis vid lanseringen? I mitt fall hos resebloggar, Brittiska turistbyråer och liknande.

Eller en fysisk turné som Johan Lange för sin LUCK-bok. Jag har inte örnkoll på vart han åker, men ser på twitter att han är ute och far och sänder live via Bambuser nu och då.

Lägga ut böcker på olika reserelaterade platser som utrikeshallen på Arlanda, Espresso house på Landvetter, X2000 till Kastrup. Varje bok försedd med adress till en sida där böckernas öden och äventyr kan följas, ungefär som en travel bug i geocaching. Än så länge finns en bok på ett lånebibliotek på ett hotell i Koh Chang i Thailand.

Releaseparty. Ja det borde jag såklart haft när boken kom ut! Men kanske kan jag ha en fest när e-boken kommer ut?

Detta var del fem i en serie med inlägg där jag går igenom vad jag gjort och tänkt runt marknadsföringen av min första bok. Jag diskuterar mer än gärna så har du förslag eller frågor, skriv gärna en rad nedan eller kontakta mig.

Kristina Svensson
Marknadsföra bok: alla högtflygande idéer jag inte genomfört (ännu)
Märkt på:                    

2 reaktion på “Marknadsföra bok: alla högtflygande idéer jag inte genomfört (ännu)

  • 6 augusti 2011 kl. 07:20
    Permalänk

    Om du ska lägga ut gratisböcker, kanske trycka upp några nya ex (med nytt ISBN men utan att lägga in i Bokrondellen) som bara innehåller några avsnitt text och resten är en fin anteckningsbok, kanske med enstaka illustrationer – något som mottagaren både får användning av och förhoppningsvis blir sugen på att läsa mer = köpa boken

    Svar
    • 6 augusti 2011 kl. 10:39
      Permalänk

      Tack Ann! Vilket bra förslag! Självklart är det så jag bör göra.

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.