Igår fick jag två riktiga energikickar. Det ena var releasen av Jenny Forsbergs Akrobaten. Det var nog en av de mysigaste bokreleaser jag varit på. Att abonnera en mysig krog på söder i Stockholm innebar att alla gäster själva kunde välja att handla det de ville ha att äta och dricka, stanna länge eller bara titta förbi en snabbis. Jenny hade på förhand avböjt alla presenter, något jag måste erkänna var en befrielse. Under kvällen gästbloggades det på hennes författarblogg och där hittade jag faktiskt mig själv i ett hörn på en av bilderna.

Den andra energikicken var att ha Skype-möte med Joanna Penn för att stämma av de sista förberedelserna inför hennes besök i Sverige 14-15 september. Jag har bloggat om detta tidigare på Lava förlag men det är så bra att jag gärna gör det igen.

Indie-gurun Joanna Penn

Joanna Penn har gjort resan från att sitta med tvåtusen tryckta exemplar av sin debutbok utan en aning om hur hon ska få ut dem till läsare till att idag vara författar-entreprenör på heltid. Det bästa är att hon generöst delar med sig av hur hon gjort på sin populära blogg the Creative Penn. Hon har två varumärken, sina action-romaner ger hon ut under namnet JF Penn.

Jag har tipsat om hennes bok om marknadsföring tidigare och har just börjat på hennes nya bok Business for Authors. Jag har inte kommit så långt ännu men inledningen verkar mycket lovande. Att vara indie-författare handlar inte om utgivningsform utan om hur man som författare förhåller sig till sitt skrivande. Det går alldeles utmärkt att anlita agenter, hybridförlag eller ge ut på traditionella förlag – men indieförfattaren väntar inte på att få godkännande av någon annan. Ett annat utmärkande drag är att indieförfattaren är läsarorienterad. Joanna jämför med bondens marknad och menar att det finns en rörelse där konsumenter aktivt väljer att handla direkt av producenten oavsett om denne är potatisbonde eller författare.

Det är fler än jag som ser fram emot detta tillfälle. Susanne Ahlenius hade planerat att åka till London för att lyssna på Joanna Penn och nu behöver hon inte det. Även Helenas horoskop har tipsat om eventet. Eftersom det är svårt att hitta en tid som passar alla arrangerar vi på Lava förlag tre olika tillfällen att träffa Joanna Penn. Jag har gett dem lite olika inriktning så att du kan vara med på alla tre om du vill.

Afternoon tea med indie-inriktning

Joanna Penn har genom sin verksamhet skaffat sig en bra översikt över hur indierörelsen ser ut i olika länder. Hon har föreläst i flera länder, intervjuat framgångsrika indieförfattare i sin populära podcast och är själv översatt och utgiven i bland annat Tyskland och Italien. Under valsöndagen ger hon oss ett internationellt perspektiv på indierörelsen. Det här blir en trevlig och informell eftermiddag där vi fikar och diskuterar (på engelska).

Anmälan kan göras i Afternoon tea för indie-författare eller mejla mig på kristina.svensson @lavaforlag.se. Vi kommer att vara på SoStockholm i Kungsträdgården kl 15-17 söndag 14 september 2014. Det kostar 250 kronor. Då ingår te, fika och Joanna Penns bok How to market a book som e-bok. Ta gärna med jämna pengar och betala på plats. Jag kommer beställa fikat ett par dagar innan och kräva no-show-fee av de som hoppar av med kort varsel.

Få tips om marknadsföring av böcker under lunch

Att marknadsföra sitt författande handlar om att dela sin passion med personer som vill lyssna. Ungefär så kan Joanna Penns marknadsföringsfilosofi sammanfattas. Det betyder inte att ställa sig i närmaste gathörn och gasta kom och köp även om den metoden kanske också har sina poänger :-). Under 40 minuter delar Joanna Penn med sig av strategier som fungerar. Hon kommer både behandla alternativ som bygger på en författarplattform på nätet samt sådana som inte kräver en plattform. Vill du nå ut med dina böcker är detta en lunch du inte bör missa.

Anmäl via event på Facebook eller mejla mig på kristina.svensson @lavaforlag.se. Vi kommer att vara på SoStockholm i Kungsträdgården kl 11-13 måndag 15 september 2014. Det kostar 300 kronor. Då ingår lunch och Joanna Penns bok How to market a book som e-bok. Ta gärna med jämna pengar och betala på plats. Anmäl senast på torsdagen innan och berätta om eventuella allergier. Jag kommer att boka catering.

Lava Pop Up Book Store 15 september 17-19.30

Joanna Penn kommer också att gästa höstens första Lava Pop Up Book Store. Hon kommer säga några ord om hur du kan tjäna pengar på att skriva böcker men framförallt vara öppen för att svara på frågor. Mitt mål är att kvällens innehåll till stor del ska styras av deltagarnas frågor. Vi kommer att ha flera pauser där ni kan skriva ner frågor, mingla runt och sälja eller köpa böcker. Därefter väljer jag ut några frågor som jag ställer högt så att alla kan höra svaren.

Förutom Joanna Penn kommer Jackie Kothbauer och Alexandra Torstendahl att finnas på plats. Jackie Kothbauer är expert på personligt varumärke, har skrivit böckerna Nätsmart och Mediababe och kan berätta varför en bok är ett smart visitkort. Alexandra Torstendahl har tjugo års erfarenhet av att sälja böcker via media och försäljningskanaler som bokhandel och bokklubbar. Hon är numera delägare och försäljningschef på Lava förlag.

Anmälan till lava@ sostockholm.com. Vi kommer vara på SoStockholm i Kungsträdgården kl 17-19.30. Alla författare är varmt välkomna att ta med sina böcker och sälja dem på vårt bokbord.

Det kommer att bli en toppenintressant och inspirerande kväll. Det var också tänkt som det perfekta tillfället att släppa min nya bok men den har skjutits upp. Jag får kanske inspireras av Jenny Forsberg och abonnera en restaurang?

Kristina Svensson
Joanna Penn 14-15 september 2014
Märkt på:                                

En reaktion på “Joanna Penn 14-15 september 2014

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.