För sex år sedan hade Joanna Penn garaget fullt med osålda exemplar av sin debutbok och ingen aning om hur hon skulle bli av med dem. Idag försörjer hon sig som författarentreprenör och håller utbildningar för förlag i att marknadsföra böcker. Vägen dit har kantats av att hon lärt sig av sina misstag, kontinuerligt delat med sig av vad hon lärt sig och samarbetat med andra författare.

Hennes tips finns samlade i boken How to market a book. Under påsken har jag suttit på en altan i fjällen och läst den. En hel del av innehållet var jag bekant med sedan tidigare eftersom jag följt Penns nyhetsbrev i några år och läst en hel del artiklar på hennes webbsajt. Det är dock trevligt att få allt presenterat i en logisk ordning istället för att klicka mellan blogginlägg som delvis överlappar varandra.

Boken är skriven primärt för en anglosaxisk marknad så rätt många av exemplen handlar om Amazon. Men Amazon ingår ju snart i vår vardag också.

Fem saker jag tar med mig från boken

Detta är inte nödvändigtvis de mest centrala teserna i boken utan speglar mer vad som appellerade till mig just nu.

1) Penn har två separata författarnamn och varumärken. Joanna Penn är den färgglada föreläsaren och entreprenören som på thecreativepenn.com delar med sig av nyheter från indieförfattar-världen medan J.F Penn är den skönlitterära författaren av mörka thrillers. Hon har olika författarfoton och färgskalor för de två namnen.

2) Media säljer inte böcker. Detta är något som jag har hört från andra håll tidigare samt stämmer med mina egna erfarenheter men det alltid bra att få det bekräftat. Givetvis bör man som författare aldrig tacka nej till ett intervjutillfälle och alla typer av mediaframträdanden ser bra ut på ens egen webbsajt, men som metod för att sälja böcker är det inte speciellt effektivt.

3) Värna den kreativa tiden och schemalägg postningar i sociala medier. Det här handlar egentligen om två olika saker. Det ena är att få dygnet att räcka till genom att använda sin bästa tid för själva skrivandet och inte slösa bort den på sociala medier. En hel del av relationsbyggandet i sociala medier kan göras med en smartphone på strötid typ i kassakön eller under pendling istället. Det andra handlar om att göra en hel hög med inlägg eller podcast-avsnitt i ett svep och att sedan schemalägga dem så de portioneras ut med jämna mellanrum.

4) Video och podcast talar sig Penn varm för. Detta är medier jag själv inte är en fantast av, jag tycker det går för långsamt men jag fattar att andra gillar det och att det är dumt att inte utnyttja populariteten.

5) Jag gillar listor med udda nummer och tar därför med en av mina egna käpphästar som även förekommer flera gånger i Penns bok: tjata inte om din bok i sociala medier. Lyssna först, ställ frågor och var hjälpsam. Därefter kan du berätta om din bok.

Jag får titt som tätt vänförfrågningar på Facebook från debutanter som inte skickar en enda rad som introduktion eller ställer en enda fråga till mig om mitt skrivande men som i gengäld överöser mig med spam om sina böcker. Tror ni jag ställer mig i kö för att köpa deras böcker och göra reklam för dem eller blockar dem fort som sjutton och placerar dem på min svarta lista?

Så här trevlig miljö läste jag boken i.

Kristina Svensson
Boktips: How to market a book
Märkt på:                    

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

6 reaktion på “Boktips: How to market a book

  • 24 april 2014 kl. 06:29
    Permalänk

    Härligt inlägg Kristina. Skrattar gott åt din sista kommentar :-) Delar ditt inlägg.
    Kram Kim

    Svar
  • 24 april 2014 kl. 07:59
    Permalänk

    Hehe, kände du möjlighen igen fenomenet:-) ? Det är inte så att jag per automatik läser alla böcker från alla som läst mina böcker men det ökar ju intresset drastiskt.

    Svar
  • 24 april 2014 kl. 09:49
    Permalänk

    Ja, exakt vad jag gjorde. Förstår dig, det gäller att man känner intresse för en bok för att man ska vilja läsa den.
    Kram Kim

    Svar
  • 28 april 2014 kl. 21:35
    Permalänk

    Tack för tipset. Nu har jag fått hem boken och ska läsa den från pärm till pärm.
    Jag är nyfiken på det här med podcast och skulle gå en kurs, men tyvärr blev vi för få. Väntar nu på nästa chans. Verkar ha gått troll i mina planer på att utbilda mig. Kursen jag gick i In design (hur man gör e-bok) är puts väck, eller rättare sagt alla anteckningar. Förhoppningsvis kommer de fram när jag flyttar in i mitt skrivarhus.
    Gitarrkursen jag anmälde mig till blev också inställd.
    Det där med bloggande är kul, men också tidskrävande. Bra att man kan skriva före och schemalägga. Dock gillar jag att skriva mina börjor “Out of the blue”.
    Ha en härlig Valborg och akta dig för att gå för nära raketerna.
    Kram

    Svar
    • 1 maj 2014 kl. 13:14
      Permalänk

      Det var ju attans vilken otur du har Anitha med dina kurser. Vad gäller anteckningar så kan jag rekommendera att spara dem i Evernote. Om jag antecknar för hand så fotograferar jag helt enkelt av anteckningarna och så ger jag dem en rubrik. Vips kan jag alltid hitta igen dem.

      Håller med om att bloggande är roligt men tidsödande. Har rätt mycket att göra just nu så bloggandet har fått stå tillbaka.

      Hoppas du gillade boken lika mycket som jag gjorde.

      Ha en härlig första maj!

      Hälsar
      Kristina

      Svar
  • Pingback:Tips: webbsajterna som inspirerar | Förverkliga din bokdröm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.