Vad tycker du om #författarbokens undertitel från idé till releasefest? Vi valde den för att den är kort, inte staplar sökord i en hög och är en blinkning till förläggaren Nina Larsdotter som hade från idé till releasefest som slogan på sin första webbsajt. Titeln är dock inte sann. I verkligheten startar många bokprojekt med en idé eller bokdröm men releasefesten är sällan avslutningen utan bara en trevlig etapp längs vägen. Detta avspeglas i #författarboken där det återstår en tredjedel av boken efter kapitlet om releasefest.

Åtta huvudavsnitt

#författarboken består av åtta huvudavsnitt som de flesta är på 20-30 sidor.

Marknadsföra 

Varumärke + webbsajt + sociala medier = författarplattform. Detta avsnitt är relevant för alla författare som inte redan är kända. 

Skriva klart & redigera 

Finessen med synopsis, skapa skrivtid och exempel på experter som kan hjälpa till. Detta avsnitt är mest relevant för nya författare. 

Publicera 

För- och nackdelar med att antas till förlag, anlita en bokutgivare och starta eget mikroförlag. Detta avsnitt innehåller branschkunskap som är viktig för alla författare. 

Producera 

Allt du behöver veta för att kunna ge ut din bok själv. Jag rekommenderar att även författare som inte ger ut själv skummar avsnittet för att få ett hum om vad förlaget gör för sin del av intäkterna.  

Lansera 

Media, recensioner och annonser. Precis som förra avsnittet är detta viktigast för egenutgivare och delvis för kännedom för författare med förlagskontrakt. 

Sälja

Sälja böcker via olika försäljningskanaler går hand i hand med lansera. 

Livet som författare 

Allt sådant som du inte behöver kunna för att ge ut din debutbok men som är viktigt för författarlivet, som kompletterande inkomstkällor, utlandslansering och litterära priser.

Mer info 

Från böcker, tidningar, webbsajter och branschorganisationer.

Personer som bidrar i boken

  • Anna Lovind berättar om hur en redaktör jobbar.
  • Anja Wikström om att bli antagen till ett förlag.
  • Cajsa Winqvist om vad en dramaturg gör.
  • Nina Larsdotter om vad en förläggare söker hos författare.*
  • Johanna Wistrand och Lennart Guldbrandsson om spökskrivande.
  • Sören Bondeson om vanliga fallgropar i skönlitterär text.
  • Tomas Arfert om layout av böcker.
  • Petra Jankov Picha tipsar om hur man kan samarbeta med bokbloggar.
  • Helena Trotzenfeldt kommer med tips för mässor.

*Intervjun med Nina Larsdotter gjordes ungefär ett år innan hon blev förläggare för boken.

Förutom ovanstående lista har många personer bidragit med anekdoter, fakta och tips.

Innehållsförteckning

Så här ser den kompletta innehållsförteckningen ut (med reservation för eventuella modifieringar innan boken går i tryck).

Välkommen!
Din bokidé

MARKNADSFÖRA
Dela din passion
Ditt varumärke
Din webbsajt
Social i sociala medier
Samla adresser i listor
Strunta i plattform?
Balansera din tid

SKRIVA KLART & REDIGERA
Skapa skrivtid
Snabbare med synopsis
Sista minuten skrivtips
Hjälp med skrivandet
Redigera lagom
Hjälp med redigeringen
Korrekturläsa

PUBLICERA
Flera vägar för ditt manus
Förläggaren förr och nu
Antas till bokförlag
Bli egenutgivare
Anlita bokutgivare
Välja din utgivningsväg
Avtal och annat finstilt

PRODUCERA BOKEN
Papper, e och/eller ljud
Titel och baksidestext
Bokomslag
Illustrationer
ISBN & pliktexemplar
Prissättning
Bokrondellen
E-bok
Ljudbok
Tryckt bok
Formgivning av texten
Distribution & lagring
Experthjälp i lagom dos
Projektplan

LANSERA
PR utan plattform
Säljande budskap
Media & presskontakter
Debutantporträtt
Releasefest
Annonser
Recensioner & betyg
Draghjälp från andra
Andra kampanjer

SÄLJA
Vägar att sälja böcker
Sälja till bokhandeln
Sälja till nätbokhandel
Sälja till bibliotek
Sälja direkt till läsare
Andra försäljningskanaler

LIVET SOM FÖRFATTARE
Drömyrket
Låt oss prata pengar
Alla behöver företag
Ge ut andras böcker
Utlandslansering
Bokagenter
Litterära priser

MER INFO
Läsning
Organisationer
Utbildningar
Tack
Källor
Register
Kolofon

Och där var innehållsförteckningen slut. Saknar du något? Är det något som är helt obegripligt? Någon del du ser fram emot extra mycket?

PS! Du vet väl att ifall du känner någon som du tror kan ha nytta av boken får du gärna tipsa dem!  

Beställ #författarboken:

Gilla Facebooksidan:

Läs mer:

Kristina Svensson
Innehåll i #författarboken – från idé till releasefest

6 reaktion på “Innehåll i #författarboken – från idé till releasefest

  • 28 februari 2015 kl. 12:35
    Permalänk

    Ser bra ut! Jag skulle dock föredra att boken börjar med ”Skriva klart och redigera”.

    Svar
    • 28 februari 2015 kl. 15:23
      Permalänk

      Tack! Mja, det finns sina rutiga skäl till varför jag vill ha marknadsföra först. Det är för att verkligen poängtera att det tar tid att bygga upp en läsarskara. Det finns också en tanke att första delen av boken är relevant för alla författare oavsett hur de ger publicerar sig och andra delen är mer överkurs för förlagsförfattare. Därför har jag delat upp marknadsföring i ”marknadsföra” och ”lansera”. Det ena är något alla författare behöver, det andra är mest för egenutgivare.

      Svar
  • 28 februari 2015 kl. 12:49
    Permalänk

    Jag vet ju inget om hur innehållet ser ut men min känsla säger mig att kapitlen ”e-bok”, ”ljudbok” och ”tryckt bok” borde ligga i anslutning till det inledande kapitlet ”Papper, e- och eller ljud” i delen ”Producera boken”. Dessutom borde tryckt bok ligga före åtminstone ljudbok i kapitelordning.
    Mina tyckanden. Är dock säker på att du får fram en perfekt slutprodukt. :-)

    Svar
    • 28 februari 2015 kl. 15:24
      Permalänk

      Tack Gisela, du anar inte hur många gånger jag flyttat runt dem :-). Tanken med att lägga E och LJUD före TRYCK var att avverka de korta först men nu har jag flyttat om dem igen. Får se var de hamnar innan det är färdigt.

      Svar
    • 4 mars 2015 kl. 07:54
      Permalänk

      Kul att höra!

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.