Det är lätt hänt att man glömmer det självklara. Under en lunch nyligen utspelade sig följande konversation:

– Du gör väl reklam för din bok på din blogg?
– Öhh, nä, boken är ju en reseberättelse och bloggen en reseblogg.

Jag insåg såklart redan när jag sa det bristen i logiken… Nu är bristen delvis åtgärdad. Jag har inte lagt boken i sidspalten (ännu), resebloggen är rörig nog ändå. Men jag har gjort en Wales-sida som man hittar som underrubrik bland resor (ok ok ok jag inser att detta inte är något skolboksexempel på effektiv reklam men visst är det ett litet fall framåt?).

Det här exemplet kom upp idag då Annelie Drewsen på Debutantbloggen delade med sig av några tips på marknadsföring i det lilla. Hon tipsar bland annat om visitkort (ett aktuellt ämne), hon har tryckt sina hos vistaprint med porträtt på ena sidan och vi hörs och webbadress på andra sidan.

Kristina Svensson
Hemmablind marknadsförare
Märkt på:    

3 reaktion på “Hemmablind marknadsförare

  • 17 september 2011 kl. 10:36
    Permalänk

    Jag har gett ut mina böcker per print-on-demand och kan också glömma att marknadsföra mina böcker på bloggen. Antagligen är det för att jag blir så koncentrerad på att skriva dagens novell, och dagboksinlägg att tanken försvinner.
    Däremot har jag laddat till bokmässan då min bok PAPPERSSKÄRVOR kommer att finnas i Papertalks monter och Vildsints monter. Vistaprint har tagit fram snygga visitkort enbart med boken som motiv, och små infobrochyrer med de superfina recensionerna den fått. jag som vanligtvis är ganska blyg sätter på mig modighetskappan och kliver fram för att prata för det jag skapat.
    Om du vill får du gästblogga hos mig och göra skamlös reklam för din bok. Sedan lägger jag in boken plus länken till din sida på min hemsida anithaostlund.se

    Svar
    • 18 september 2011 kl. 12:30
      Permalänk

      Hej Anita, Vad roligt höra från dig! Tycker du gör klokt som sätter på dig modighetskappan och berättar om det du skapat. Jag är normalt sett inte särskilt blyg (inte ett dugg) men en kombination av att jag hatar pushiga säljartyper och att jag ibland är lite disträ gör mig hemmablind. Jag tänker att jag tjatat så mycket om min bok att ”alla” hört det till leda.

      Så du har använt Papertalk och Vistaprint. Jag har blivit mycket intresserad av tryckerier och vill gärna titta på resultatet. Infobroschyrer var en bra idé, jag har också sett att en del tryckt upp vykort (önskar jag hade gjort det).

      Ditt erbjudande att gästblogga tackar jag givetvis gärna ja till! Har du något ämne du gärna vill ha in inlägg om?

      Svar
  • 18 september 2011 kl. 21:48
    Permalänk

    Hej Kristina!
    Vad kul att du vill gästblogga
    Jag vill gärna att du berättar om hur du hittade ditt skrivande. Hade du en lärare eller förälder som peppade dig, eller…?
    Mejla mig det på mejl@anithaostlund.se, så lägger jag in det på min blogg den 4 oktober.
    Skriv också några rader om din utgivna och pågående bok.
    Ha det
    Kram

    Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.