Mitt inlägg med 5 tips för att ta bra bilder till CV, visitkort och webbsidor blev så populärt att jag fortsätter serien med fem tips för bra visitkort.
1) Foto
Hjälp alla som får ditt visitkort att komma ihåg dig! Det är lätt att komma hem från en konferens med ett dussin visitkort. Ett par mingel senare och visitkortshögen har svällt ytterligare. Vilket ansikte hör ihop med vilket visitkort?
Kravet på fotot är att det syns att det är du. Sedan är det såklart ett plus om bilden ger positiva associationer och förmedlar vem du är. Vill man vara konsekvent har man samma bild på sitt visitkort, webbsida, gravatar och alla upptänkliga profilbilder. (Själv blir jag less att stirra på samma nuna överallt och har olika. Dock inte bilden till höger, jag föredrar bilder med färg).
2) Utnyttja båda sidorna
Ett visitkort har två sidor, utnyttja det! Detta tips fick jag ursprungligen från Charlotta Söderqvist. När hon satte sin logga på baksidan fick hon feedback från kunder att just hennes visitkort var lätt att hitta i en hög.
Baksidan kan utnyttjas till att visa upp exempel ur din portfölj: bokomslag, tavlor, konsertfoton, smycken du tillverkat eller vad det nu är.
På bilden några exempel på ”baksidor” ur mitt visitkortskartotek. Majoriteten av dessa tillhör personer inom kreativa yrken, men inte alla. Det lila tillhör en resebyrå och det vita längst ner kommer från SSPA. Framsidan är ett klassisk företagsvisitkort men de har utnyttjat baksidan.
3) Presentera ditt erbjudande
Vem är du och vad gör du? På mitt sista visitkort från AstraZeneca var jobbtiteln så lång att den inte fick plats på kortet. Dessutom var det helt omöjligt för någon utomstående (alltså någon utanför HR på AstraZeneca) att lista ut vad jag gjorde på grundval av den titeln.
För en konsult är en kort och precis titel mycket viktig. Men ibland räcker inte en titel, det kanske krävs ett par ord eller en mening för att beskriva vad du erbjuder.
Här är ett snyggt exempel. Miku-Maria har lagt med sin slogan ”Nå längre, må bättre och ha roligare på vägen!” på visitkortet.
I vissa kretsar är akademisk examen viktig och bör vara med. Kanske är detta viktigast om man har en doktorsexamen (PhD) men på mitt senaste visitkort satte jag faktiskt dit min masterexamen (MSc).
4) Tryck flera varianter av visitkort
Visitkort är perfekta små reklampelare. Utnyttja detta genom att ha olika visitkort beroende på målgrupp och vilken roll du vill lyfta fram. Jag är exempelvis väldigt stolt över att ha gett ut en bok men det passar kanske inte i varenda sammanhang att skylta med en bok som heter Jakten på den perfekta puben.
Lösningen är att ha ett konsult-visitkort och ett författar-visitkort. Eller ett för Egenutgivarna, ett för min nya bok och ett generellt. Eller… Jag använder fortfarande de visitkort jag tryckte till bokmässan i höstas men jag planerar fler.
5) Korrläs kontaktuppgifterna
Låter kanske självklart men jag har sett både visitkort med felaktigt telefonnummer och handtextade tillägg – detta går bort! Visitkortet ska vara snyggt och prydligt och innehålla de viktigaste kontaktvägarna. Vilka dessa är varierar förstås mellan olika personer och viss rationalisering kan göras. Själv rationaliserade jag bort telefonnummer en gång, det var kanske att överdriva. (Nu råkar jag vara lättare att nå via mejl än telefon så helt fel var det inte).
Design, format och papperskvalitet då?
Det är inte mina expertområden. Skulle jag skriva något så är risken uppenbar att jag skulle låta som en total reklampelare för Moo. Men det råkar vara väldigt lätt att göra snygga visitkort hos dem – så länge man inte försöker använda webbläsaren Safari – och de blir så glassigt eleganta!
Skulle varenda kotte trycka sina visitkort hos Moo så skulle det kanske bli likriktning och tråkigt på sitt sätt. Här är dock ett till exempel från dem. Fast VimleAnna har inte använt sig av Moos mallar utan låtit Jens Rydén göra en komplett design åt henne. Mycket stilrent och tydligt tycker jag. Saknar bara foto av Anna. (Baksidan finns med i bilden högst upp.)
Visitkort tvärtom
En släkting till mig arbetar som koordinator när gamla hus ska renoveras med hantverksmässiga metoder. Han har en genomtänkt strategi för sitt varumärke. Ingen mobiltelefon. Fax. Hemligt telefonnummer och telefonsvarare. En Hotmail-adress som han bara kollar på internetcaféer. Hans visitkort är kopierade och tillskurna för hand. Det funkar för honom för det är konsekvent utfört och passar ihop med den tjänst han säljer, men det är inget jag skulle rekommendera som en generell lösning.
Det allra viktigaste med visitkortet är dock att du skaffar ett. NU. Det blir kanske inte helt perfekt första varvet. Därför är det bättre trycka 50 stycken än 1000 i första omgången. Det är bättre att använda, utvärdera och förbättra till nästa omgång än vänta på att den perfekta formuleringen eller titeln ska uppenbara sig. Råkar du göra som jag och trycka 1000 stycken och sedan kommer på att du vill ha nya. Tryck nya, de oanvända visitkorten är utmärkta som bokmärken!
- Ett år runt Antibes december: karusell på fransk julmarknad - 1 december 2024
- Ett år runt Antibes november: soluppgång i Medelhavet - 1 november 2024
- Mina perspektiv på hållbarhet i industri, turism och bokbransch - 27 oktober 2024
Pingback:En sån kick! « Jens Rydén
Du är precis i rättan tid med detta inlägg, funderar just på att göra nya visitkort då mitt företagande med största sannolikhet blir verklighet mer än bara hos Skatteverket, med start 1 mars. I helgen var jag och tog foton i studio, blev faktiskt ett och annat som kan tänkas lämpa sig i tryck. Med några kilo spackel kan man göra underverk… :-)
Med safari i din text menar du webbläsaren safari eller? Kunde ju varit nån template man kan använda sig av i visitkortsskapandet hos moo menar jag.. Får se till att ladda hem firefox innan jag sätter igång då, här knappas det numera på en mac nämligen…
Vad kul att höra! Ser fram emot att se dina bilder.
Ja, det var webbläsaren Safari jag menade. Jag har nu ändrat och förtydligat. Det var när Maria skulle göra sina visitkort som detta problem uppdagades, kommer inte ihåg vad det var som inte funkade men något var det. Med chrome och firefox funkar det dock.
Yeah!! Du har rätt, saknas bikd. Men ett medvetet val :)
:-) Det tror jag säkert! Inget på det visitkortet är ogenomtänkt om vi säger så. Sedan så kanske inte alla sätter foto överst på listan vad ett visitkort ska innehålla.
Jag har ett superbra användningsområde för gamla överblivna visitkort: inköpslistor!
I mitt hem används alltid sådana för mat som ska köpas hem. Ligger bra i fickan utan att skrynklas ihop till oigenkännlighet.
Men det förutsätter förstås en (relativt) ren baksida.
Jag gillar därför de varianter ovan som inte har hela baksidan täckt, utan att det finns plats att skriva lite också.
Redan innan visitkorten blir överblivna kan man ju nämligen ha behov att skriva något på dem, som en mötestid eller något annat man pratat om.
Sant, överblivna visitkort med vit baksida har massor av användningsområden. Bra storlek och styvhet på papperet för anteckningar.
Det där med att kunna anteckna på visitkortet, jag tänkte faktiskt på det. Det är ju något alla proffsminglarna rekommenderar. Jag måste dock erkänna att det är sällan jag kommer ihåg att göra det. Istället så baseras mitt kartotek på någon form av kronologisk ordning. Jag lägger alla visitkort i en kartong (samma som mina visitkort kom i) och när jag bläddrar så vet jag ungefär när jag träffat någon. Detta system funkar hyfsat för mig. Eller, det funkade åtminstone tills igår när jag rotade igenom allihop, plockade ut ett antal kandidater för lite olika bilder till det här blogginlägget.
Hej,
Moo är bra på visitkort. PrintonDirect.com är superbra. Och de svarar alltid på mina mail inom tre timmar. Lite olika inriktning men PrintonDirect har ett bredare sortiment och fler mallar.
Mvh
Tack för tipset! Bra med företag som är snabba på att svara på mejl. Jag rekommenderar i och för sig inte någon att använda en designad mall för ett professionellt visitkort, det blir lätt lite clipart av det hela men det kanske kan vara roligt som placeringskort på en fest eller liknande.
Pingback:Använd visitkort för att sälja din bok | Förverkliga din bokdröm