Jag har nästan gjort e-bokspremiär. Inte som utgivare utan som läsare. Jag såg på Hoi:s Facebook-sida att de släppt sin senaste bok som e-bok. Snyggt omslag, titel med Rivieran i, deckare och så bara 19 kronor för en e-bok. Klart jag slog till. Inloggning och betalning gick bra. Sedan skulle jag ladda ner. Men först måste jag välja vilken programvara jag tänker läsa programmet i.

Adlibris, hur tänkte ni? Eller snarare den som skrev infon om e-boksläsare… Var syftet att jag skulle bli trött, less och skita i boken jag just köpt? I så fall lyckades ni fin-fint. Vad bryr jag mig som konsument om vilka nivåer på lösenskydd det finns och hur utvecklaren tänkt och vad det nu mer var för något jag fick skumma? Jag vill bara läsa boken på min mobil. Inte är det väl såhär Amazon har gjort för att sälja så in i bängen många e-böcker?

Mitt förslag: en tydlig tabell med utgångspunkt från kundens behov. Och så vågar jag mig på en kvalificerad gissning att jag inte är den enda som tänkt använda telefonen för att prova konceptet, inte köpa en läsplatta (som förvisso har mkt bättre batterikapacitet men är just en till pryl). Orden iphone och android såg jag inte till i listan.

Jag gick däremot in i android market och sökte efter alla tre programvarorna som fanns med i er lista. Ingen fanns som android-app. Finns säkert någon lösning på detta, men varför ska det överhuvudtaget vara ett krångel? Jag har inte tid att felsöka detta mer nu för jag har ett morgonplan till Rivieran att passa. Får läsa en pappersbok.

Edit 31 augusti 2011: Har lagt till nedanstående skärmklipp från Adlibris.

Läs också vad jag tyckte om boken

Kristina Svensson
E-bokspremiär med förhinder
Märkt på:    

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

3 reaktion på “E-bokspremiär med förhinder

  • 31 augusti 2011 kl. 15:58
    Permalänk

    Hej Kristina!

    Tack för feedback om vår nuvarande e-bokstjänst. Vi håller med om att det är en snårig djungel och jobbar för fullt med att göra det enklare för våra kunder.

    Som du såg på Twitter har vi lagt upp guiden “E-böcker – så funkar det” som ger svar på den vanligaste frågorna. Jag länkar till den här ovan så att även dina bloggläsare kan spana in den.

    Hör gärna av dig till mig med fler synpunkter kring köpprocessen! Visst ser du min e-post när jag kommenterar?

    Allt gott!

    Hälsar
    Karin på adlibris.com

    Svar
    • 9 september 2011 kl. 21:53
      Permalänk

      Hej Karin,

      Ber om ursäkt för att jag inte svarat och för att din kommentar inte har släppts fram på sajten förrän nu. Din kommentar hade fastnat i spamfiltret och det är inte så ofta jag kollar där (brukar mest vara kontaktannonser på ryska).
      Ja er e-boksguide är användarvänlig och bra (förutom att er android-app inte funkar men det är en annan sak :-)), tror jag länkade till e-boksguiden i uppföljningsinlägget dagen efter?
      Jag har varit inne och testhandlat på amazon också och oj vad enkelt det var i jämförelse. Kopiera!

      Jag gissar att de som handlar e-böcker antingen har en e-boksläsare (och då vet de vad de ska handla för format) eller är nybörjare (och då ska de ha e-pub). Så det borde gå att ha ett enkelt val, ungefär som amazon gör?

      Hälsar Kristina

      Svar
  • Pingback:RivieraRuffel – Mord, Maffia och Miljarder av Bo Wiberg - Tomatsallad

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.