I samband med färdigställandet av Förverkliga din bokdröm har jag fått en fråga om litteraturkvalitét.

”Vad tycker du om Anina Rabes ord i Damernas värld? Du fick ju aldrig tillfälle att besvara. Även om jag tror på tryckfriheten så undrar jag om det inte kommer gå inflation i kvaliteten på litteraturen. Det finns ju ofta ett skäl till att någons manus inte getts ut på ett förlag.”

Det finns flera korta svar men jag tänker passa på och beröra en detalj som förhoppningsfulla författaraspiranter och litteraturförståsigpåare verkar glömma bort: de stora förlagen är vinstdrivande företag vars uppgift är att generera vinst åt sina aktieägare.

stora försäljningsvolymer krävs för vinst

Volvo tillverkar de bilar de tror att de ska tjäna pengar på. Volvo är däremot inte motorjournalister, smakdomare eller ansvariga för kvalitén på vägnätet i landet. De stora förlagen är företag precis som Volvo. Ibland tar de fram en storsäljande modell, andra gånger gissar de fel. Böcker de trodde de skulle tjäna pengar på slutar som makulatur och böcker de refuserar blir storsäljare hos andra förlag.

Jag hör ibland mutter att ett par helsidor i Aftonbladet/Expressen eller ett utvik i en dokusåpa är det säkraste sättet att bli utgiven av ett stort förlag. Jamen, det är inget märkligt i det. Böcker är en billig vara och för att bokutgivning ska generera vinst för att driva ett stort företag krävs stora volymer. Försäljningsstatistik, return on investment och kvartalsrapporter styr i storföretagsvärlden och det är många människor (presumtiva bokköpare) som läser Aftonbladet/Expressen.

ägardrivna förlag kan arbeta mer långsiktigt

Små förlag eller mikroförlag kan vara lika affärsmässiga men en annan ägarstruktur möjliggör ett mer långsiktigt perspektiv och ger plats för delvis andra prioriteringar. Drivs företaget av ägaren behöver denne/denna inte förklara försäljningssiffrorna för en extern ägare var tredje månad. Företaget bör fortfarande gå med vinst men en mindre kostym kräver mindre försäljningsvolymer för att gå runt.

Ovanstående är såklart lite förenklat och det finns många mellanting och olika varianter på ägarstrukturer och affärsmodeller. Det är dessutom inte bara dokusåpetittare som köper böcker och därmed lönar det sig för både små och stora förlag att snoka reda på böcker som riktar sig till annan publik. Jag vill heller inte lägga in någon värdering i olika typer av publik, tvärtom alla som vill köpa böcker ska få göra det oavsett om det räknas som fin litteratur eller ej. På samma sätt har alla böcker en publik, bara lite olika till storlek och form.

Jag har också hoppat över att lyfta fram några av de aktuella exempel som visar att en storförlagslogga på bokomslaget inte nödvändigtvis behöver vara en kvalitétsstämpel som alla skriver under på. Jag hoppar också över exempel på egenutgivna böcker som hamnat på topplistor och därmed ur kvartalsrapportshänseende är riktigt bra böcker. (Däremot ges exempel på detta i Förverkliga din bokdröm, tillsammans med information om hur författaren gick till väga).

både bra och dåliga böcker refuseras

Mitt budskap är helt enkelt att i diskussioner om litteraturkvalité inte glömma bort att böcker också är en vara. Och att en varas varande eller inte varande i ett vinstdrivande företag avgörs på kommersiella grunder.

Bland de manus som nobbas finns säkert en del modeller som saknar hjul, har motorn bak och fram eller andra uppenbara och objektiva brister men även många som prioriterades bort av subjektiva eller marknadsmässiga skäl. Fel färg, inte trendig nog, för liten kundgrupp…

Om en otrendig modell då ges ut av författaren istället så är både författaren och bokköparna att gratulera. Författaren som får sin historia i tryck och bokköparna som får mer att välja på – något som är särskilt kul för de som tillhör någon minoritetsmarknad som de stora förlagen inte ansåg det vara värt att satsa på.Vem vet förresten att det där med fel färg var rätt, det kan lika gärna visa sig att grått är årets färg.

Men tänk om – ve och fasa – även modeller utan hjul ges ut av författarna? Då urholkas väl ändå litteraturkvalitén? Nja, det kommer i så fall att uppdagas tämligen omgående och jag tror inte att världslitteraturen hotas för att det ligger en dålig bok eller två uppladdad på något print-on-demand-företag. Dåliga böcker vandrar inte därifrån av sig själva direkt. Kanske kommer författaren igen med en ny bättre modell. Det är genom att testa, misslyckas och sedan testa igen vi utvecklas. Med boken Förverkliga din bokdröm vill vi ge alla som skriver verktyg att få hjulen på plats och en knuff att våga.

Jag är tidigare skrivit på samma tema på Egenutgivarnas sajt under rubriken Vem är proffs på böcker? 

Kommers och kvalité i böckernas värld
Kristina Svensson on twitterKristina Svensson on rssKristina Svensson on linkedinKristina Svensson on instagramKristina Svensson on facebook
Kristina Svensson
Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som är aktuell med böckerna #författarboken - från idé till releasefest och reseguiden Mitt Nice. Försöker också få fason på presentboken Strövtåg runt Antibes.

Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack.

Dela gärna inlägg som du gillar eller varför inte prenumerera på info om nya böcker.

11 thoughts on “Kommers och kvalité i böckernas värld

  • 19 augusti 2012 at 13:51
    Permalink

    Nej, herregud hur mycket ”smörja” har inte Bonniers eller Norstedts gett ut i form av chick lit osv. Jag är en relativt nybakad redaktör och drömmer om att en dag få bestämma och få fram de som förtjänar en röst. (Är inte vi alla idealister) Det här med minoritetsfrågan, att manus med ett för litet ämne, för lite kundgrupp osv är en något som verkligen oroar mig och jag tycker du har helt rätt att där fyller självutgivning ett extremt viktigt syfte. Sen får vi förstås inte tro att allt är svart och vitt. Förlag är inte bovar, i en svår marknad måste de som alla andra förena fina värderingar med den krassa ekonomiska verkligheten. Det finns ju fantastiska förlag som Sekwa, Xenofilia och Weylers som lyckas med det konststycket.

    Alors, prends soin de toi.
    Bisous
    Mia, trogen läsare och Antibes-älskare.

    Reply
    • 19 augusti 2012 at 14:07
      Permalink

      Hej Mia!

      Aha, det var du som hade ställt frågan – vad roligt att du gillade svaret. Jag tror att de allra flesta i bokbranschen oavsett var de jobbar är något av idealister som brinner för det de gör (det finns nog mer lukrativa branscher annars :)). Men jag vill verkligen trumma in att man inte får glömma bort det där med att böcker också är en vara. Skriver man böcker och vill bli läst så behöver man tänka på att den ska gå att sälja också. Sedan finns det ju som tur var många olika läsare som gillar många olika typer av böcker.

      Du har förresten helt rätt i att allt är inte svart eller vitt men texten blev lång nog ändå :).

      Trevligt att du följer mina olika texter och hoppas du ska fortsätta gilla dem. Hör annars av dig om du har frågor eller synpunkter!

      Hälsar Kristina från ett supervarmt Antibes

      Reply
  • 19 augusti 2012 at 14:20
    Permalink

    Nej det har du helt rätt i. Hade jag velat bli rik hade jag nog gjort bäst i att välja en annan bransch. Möjligen de där Volvobilarna du nämnde. :)

    Härligt att solen skiner över Antibes, hur länge har du haft en lägenhet därnere? Är det en lång kärlekshistoria? Jag upptäckte stället för fyra år sedan då jag började arbeta som språklärare därnere. Och nu är jag liksom fast för livet, det var kärlek vid första ögonkast.

    Allt gott,
    Mia

    Reply
    • 20 augusti 2012 at 13:37
      Permalink

      Hej Mia,

      Tyvärr är lägenheten lånad och det börjar bli dags att lämna tillbaka den. Men det har varit härligt att vara här ett tag (tre månader). Nu är det hem till grävskoporna i Mölndal igen.

      Var jobbade du som språklärare? Franska är inte min starkaste sida tyvärr.

      Kristina

      Reply
  • Pingback: Funderingar kring kommers kontra kvalitet - egenutgivarna

  • 27 augusti 2012 at 08:56
    Permalink

    Alltför länge har stora aktörer och fint folk vid universitet och kultursidorna fått bestämma vad som är kvalité… Inte alltför lände sedan det var ofint att läsa deckare…. Chick lit är kul och avkopplande, tyckare har sällan ens läst…

    Reply
    • 27 augusti 2012 at 09:00
      Permalink

      Tack för titten Tant Hannele! Och visst är det bra att det numera är möjligt för alla som vill att berätta vilka böcker de uppskattar att läsa. Jag brukar säga att alla böcker har en publik, bara att publiken är olika.

      Reply
  • 27 augusti 2012 at 09:56
    Permalink

    Olika publik, olika kategorier… så om man har läst chick lit kan man inte läsa Yeats, Munro eller Murakami… Det finns ju så mycket roligt, dumt att begränsa sig 😉

    Reply
    • 27 augusti 2012 at 10:04
      Permalink

      Olika böcker har olika publik. En fotobok med bebisens första år i bilder har kanske som publik den närmaste familjen. Det betyder inte att den närmaste familjen bara kan läsa fotoböcker av bebisar och inte läsa nobelpristagare och chick lit en annan dag…

      En handbok skriven på svenska om skidteknik har som publik svenska skidåkare medan kineser som gillar stickning kanske inte tycker boken är så där särskilt intressant. Det betyder inte att svenska skidåkare inte också kan gilla stickning eller läsa deckare en annan dag.

      Reply
  • Pingback: Katter eller kärnkraftverk – finkultur versus populärkultur - Tomatsallad

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>