Författarboken är en gedigen och matnyttig handbok för dig som skriver och vill nå ut med dina ord. Den innehåller det mesta du behöver veta för att underlätta ditt författarliv. Följ boken i sociala medier, läs mer om innehållet eller gå direkt till beställ längst ner. 

Ditt författarliv blir roligare med kunskap

Är du författare, eller drömmer om att bli? Vill du veta mer om hur det går till att bli etablerad författare? Då är detta boken för dig! Författarboken är en handbok för både ambitiösa debutanter och erfarna författare. Den innehåller allt du behöver känna till för att nå ut med sina ord till läsare.

I tydliga, konkreta kapitel ger Författarboken tips om alla steg från att skriva klart ditt manus till livet som författare. Tyngdpunkten ligger på olika möjligheter att publicera, marknadsföra och sälja böcker.

Bokbranschen är full med fula fiskar och välmenande men okunniga konsulter. Med Författarboken som initierad och inspirerande guide kan du fatta genomtänkta beslut om ditt författarskap och undvika att luras av bondfångare.

Boken täcker de flesta aspekter av ett modernt författarskap, från bokidé till branschorganisationer, från förlagskontrakt till försäljningskanaler, från manus till morgonsoffa. Historiska exempel används för att förklara hur bokbranschen fungerar.

Sagt om författarboken

Boken är lika relevant oavsett om man vill ge ut sin bok själv eller om man vill bli antagen av ett traditionellt förlag. Ett stort plus är att boken ger en realistisk bild över dagens föränderliga bokbransch. Boken känns väldigt aktuell och uppdaterad. Dessutom tycker jag att den fyller ett tomrum eftersom den tar över där de flesta andra skrivarböcker slutar.

Carola på Barnboksbloggen

Boken innehåller mycket matnyttigt från en grundläggande nivå med termer om tryckning till historiska nedslag och mer övergripande förklaringar.

Bella Stenberg, Göteborgs-Posten, 16 juli 2015

Läsaromdömens hos Adlibris

Läs fler recensioner och läsarröster.

Från bokidé till livet som författare

Författarboken består av nio huvudavsnitt som de flesta är på 20-30 sidor.

Inledningen

Din bokidé, drivkrafter och målgrupper för din bok.

Marknadsföra

Varumärke + webbsajt + sociala medier = författarplattform. Detta avsnitt är relevant för alla författare som inte redan är kända.

Skriva klart & redigera

Finessen med synopsis, att skapa skrivtid och exempel på vad en lektör och redaktör kan göra för ditt manus. Detta avsnitt är mest relevant för nya författare.

Publicera

För- och nackdelar med att antas till förlag, anlita en bokutgivare och starta eget mikroförlag. Detta avsnitt innehåller branschkunskap som är viktig för alla författare.

Producera

Allt du behöver veta för att kunna ge ut din bok själv. Jag rekommenderar att även författare som inte ger ut själv skummar avsnittet för att få ett hum om vad förlaget gör för sin del av intäkterna. Du uppskattar förlagets arbete mer om du vet vad de gör, och du kan ha koll på att förlaget gör vad de ska, om du har mer kunskap om bokutgivning.

Lansera

Media, recensioner och annonser. Precis som förra avsnittet är detta allra viktigast för egenutgivare men det blir allt viktigare för samtliga författare att känna till.

Sälja

Att sälja böcker via olika försäljningskanaler går hand i hand med lansera.

Livet som författare

Allt sådant som du inte behöver kunna för att ge ut din debutbok men som är viktigt för författarlivet, som kompletterande inkomstkällor, utlandslansering och litterära priser kommer här.

Mer info

Tips på böcker, tidningar, webbsajter och branschorganisationer där du kan hämta mer inspiration.

Vill du veta ännu mer, kika på innehållsförteckningen.

Den gröna upplagan av boken publicerades 2017 och ersätter den rosa från 2015.

Beställ boken

Beställ boken direkt hos Publit för bästa pris, eller hos Bokus eller Adlibris för fri frakt. Alternativt använd formuläret nedan. Klicka på den gröna rutan med pris för att lägga boken i kundvagnen.

Bokomslaget är gjort av Tina Back. Bilder på boken i olika format.