Facebooksidor är inte den guldgruva för att marknadsföra böcker som de en gång var. Jag har både spått Facebooks död och lovat mig själv att spendera färre timmar där – trots det har jag den senaste tiden skapat en hel hoper med nya Facebooksidor. Hög tid att förklara denna inkonsekvens kanske?

En privat profil kan administrera flera företagssidor

Vi börjar från början. Det är bara privatpersoner som kan ha Facebookprofiler och de är begränsade till en per person. I varje fall om man ska följa Facebooks regelverk, vilket kan vara en bra idé för det minskar risken att man utan förvarning blir avstängd.

Företag, böcker, officiella personer, skidspår, platser och så vidare är hänvisade till sidor. Varje sida kan ha flera profiler/personer som administratörer och därmed leva vidare även om anställda eller föreningsaktiva går vidare till nya uppdrag. Varje profil/person kan administrera flera sidor.

Profiler blir “vänner” med varandra. Profiler “gillar” eller “lajkar” sidor. Sidor kan också gilla andra sidor (även om de inte räknas in i statistiken). Bara profiler kan vara medlemmar i grupper.

En Facebooksida per författare eller per bok?

Min debutbok fick en Facebooksida 2010. Året efter startade jag en sida som först hette Kristina Svensson – skribent, kommunikatör, inspiratör men som senare kortades av till KristinaSvensson.se. Det senare namnet valdes för att det enkelt skiljer sidan från min privata profil som heter Kristina Svensson och för att namnet pekar hit till min webbsajt.

År 2011 skrev jag ner mina tankar för debutbokens Facebooksida och min strategi för KristinaSvensson.ses sida. Inläggen är förvånansvärt relevanta än idag. I artiklarna jag länkar till skrev jag bland annat att det inte var aktuellt med en Facebooksida för Strövtåg runt Antibes eftersom jag tyckte att det skulle ta för mycket tid att upprätthålla flera sidor och jag föredrog att satsa på min författarsida. Hellre arbeta upp en sida istället för att sprida gillningarna över flera. Detta är bra argument även idag. Men sedan dess har jag insett att jag skriver böcker i två huvudspår med helt olika målgrupper för närvarande. Det ena ämnesområdet är bokutgivning. De som är intresserade av egenutgivning kan antagligen också tänkas vara intresserade av marknadsföring, personlig varumärke och nyheter från förlagsvärlden – tre ämnen som jag skriver om ibland.

Det andra huvudämnet är idag franska Rivieran alternativt resor. Eftersom mina reserelaterade böcker innehåller en hel del kuriosa om historia, mat och dryck samt illustreras av egna foton kan inlägg i dessa ämnen passa att delas i samma kanaler. Det finns förstås inget som säger att inte samma personer kan vara intresserade både av foton från ett slottsbibliotek och en rapport från en konferens ordnad av Förläggareföreningen (jag är ju det) men jag är rätt övertygad om att det är många som bara bryr sig om det ena ämnet och tröttnar om de får höra för mycket tjat om “fel” ämne. Detta är huvudskälet till att varje bok nu har fått en egen Facebooksida.

Underlättar för andra att sprida mina böcker

Ett annat viktigt skäl att skapa en Facebooksida för varje bok är för att underlätta för andra att sprida mina böcker. Förlag, vänner och fans som vill tipsa andra om någon av mina böcker kan enkelt göra det genom att sätta @ochskrivasidansnamn. Då förvandlas texten (om Facebook är på rätt humör) till en länk till den aktuella sidan. Den som ser länken kan klicka på den och enkelt hitta information om rätt bok.

Att få hjälp på detta sätt tror jag är viktigt för att nå ut och därför vill jag göra det så lätt som möjligt för dig som vill tipsa andra om mina böcker. Det här är också något som inte kräver att sidan hela tiden uppdateras med nytt innehåll och “spännande” aktiviteter utan det väsentliga är att den har tydlig avsändare och kontaktinformation. Något som tog mindre än tio minuter per sida att få dit.

Bra och mindre bra innehåll på Facebooksidor

Om du funderar på att följa någon av mina sidor kan det vara bra att veta att jag kommer inte att:

  • Dela varenda länk på flera sidor samtidigt. Jag vill ju hellre uppmuntra dig att följa flera av sidorna.
  • Ordna “gilla och dela”-tävlingar. Detta oskick har som tur var minskat. De bryter mot både regler och lagar.
  • Posta inlägg särskilt ofta. Jag har bättre saker för mig.
  • Skrika “kom och köp” stup i kvarten. Jag hatar det och tror att det är ineffektivt.
  • Skriva “nu har jag bara x antal gillningar kvar till jämnt hundratal” – på vilket sätt är sidans statistik intressant för någon utom mig själv?

Något av detta skulle däremot kunna inträffa:

  • Att jag delar länkar till saker andra skrivit som jag tror att du är intresserad av.
  • Att jag lägger ut en bild jag gillar (och hoppas att du också ska gilla).
  • Att jag berättar att boken kommer finnas på någon mässa, säljs till kampanjpris eller något liknande.
  • Att jag letar upp någon artikel ur bloggarkivet och delar.

En stor fördel idag jämfört med när jag skapade mina första sidor är att det går att schemalägga inlägg upp till ett halvår i förväg. Detta är något jag har utnyttjat på mina nya Facebooksidor. Istället för att dela tre inlägg samma dag och sedan glömma bort sidan i tre månader kan jag schemalägga ett i månaden (eller tretton på ett halvår).

Tveksam till att betala för spridning

En nackdel jämfört med hur det var för tre-fyra år sedan är att inlägg från en sida bara visas i flödet för ett fåtal personer. Detta beror på att företaget Facebook vill frodas. För att göra det behöver det användare och reklamintäkter. I den ordningen. Eftersom rätt många sidor bara skickar ut reklam, något många användare tycker är ointressant, behöver Facebook begränsa antalet visningar av inlägg från sidor och öka antalet visningar av statusuppdateringar från profiler. Som bonus kan dessutom Facebook ta betalt från sidägarna för att deras inlägg ska synas i flödet.

Jag tror att jag kommer att vara rätt sparsam med att betala för spridning av inlägg. Det är visserligen inte särskilt dyrt men de erfarenheter jag känner till gör mig tveksam. Facebook redovisar visserligen en massa gillningar och en imponerande mängd visningar, men tittar man närmare på profilerna på de som gillat är många (de flesta) från andra länder och verkar inte heller svensktalande. Det gör dem mindre relevanta för en bok på svenska om man tänker sig att man vill sälja böcker och inte bara vill ha egoboost.

Dessutom är min erfarenhet att om man skriver inlägg som är intressanta för följarna så gillar och sprider de dem. Inte alltid, det krävs ju att någon går in och tittar på det och gillar det för att inlägget ska visas överhuvudtaget men det är i varje fall en metod som jag föredrar.

Dags avliva min dublettprofil?

Jag skrev ovan att varje privatperson bara kan ha en Facebookprofil men jag har faktiskt två. I höstas skapade jag en till för att använda i tjänsten. Bakgrunden till detta är faktiskt något som meriterar en egen artikel någon dag på temat företag som förväntar sig att använda personalens privata profiler som reklamkanal (något som kanske en del ser som en självklar del i jobbet idag men ger upphov till frågor om avsändare med mera). Eftersom jag sedan dess har lämnat företaget ifråga behövs inte jobbprofilen längre.

Gilla gärna mina Facebooksidor

Har du blivit sugen på att ta reda på hur jag omsätter ovanstående i praktiken? Då hoppas jag att du har gilla-fingret redo och följer ett par – eller varför inte alla – nedanstående sidor (gillaknapparna syns bara för de som är inloggade på Facebook).


Gilla Mitt Nice och få info om resmålet Nice samt uppdateringar sedan reseguiden gick till tryck.


Gilla Strövtåg runt Antibes och njut av vackra bilder från Antibes medan presentboken växer fram.


Gilla Jakten på den perfekta puben och få sporadiska inlägg om ale, Wales och min gröna debutbok.


Gilla #författarboken och få tips om bokutgivning och nyheter från indievärlden. Har visst överlapp med nästa sida men lite mer inriktad till professionella författare som redan skrivit ett par böcker.


Gilla Förverkliga din bokdröm och läs om människor som förverkligat sina bokdrömmar. Sidan drivs ihop med bokens andra författare Joanna Björkqvist.


Gilla är fel ord att använda för Mina 1000 dagar med Skanska, ett projekt som jag söker stipendier för att kunna fullfölja. Planen just nu är att använda satiren som vapen. Projektstart 2016.


Gilla ett av mina framtidsprojekt, en reseguide för alla som åker mellan Göteborg och Stockholm och vill lämna motorvägen för genuina upplevelser och god mat.


Gilla mitt offentliga jag. Lite osäker på vilket ämne jag ska fokusera på men en lätt gissning är att det kommer handla om mig och innehålla länkar till den här webbsajten samt bilder från min reseblogg.

Tack på förhand för att du gillar!

Detta inlägg ingår i en bloggserie om nystarten på mitt författarliv. Jag tar bland annat upp hur jag dammar av och fräschar upp mitt personliga varumärke. För att hitta övriga inlägg använd taggen projekt uppfräschning.

Edit 17 maj 2015: Jag la till min senaste FB-sida i listan. En del personer undrar när det är rätt tid att skapa en FB-sida för boken. Är det när den går till tryck? Jag har insett att en fördel med att skapa sidor för bokprojekt är att jag får en värdemätare på hur stort intresset för just den boken är. Det är inte så dumt att prioritera de projekt som läsarna är ivrigast efter.

Edit 22 dec 2018: När jag skrev artikeln ovan var jag skeptisk till att annonsera på Facebook. Sedan dess har Facebook strypt den organiska sidvisningen i omgångar. Därför har jag emellanåt börjat sponsra inlägg. Jag har skrivit en hel bloggserie om Facebook-annonsering (den har i sin tur varit bakgrundsreserarch till en av mina böcker).

Kristina Svensson
Projekt uppfräschning: En Facebooksida per bok
Märkt på:                

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

5 reaktion på “Projekt uppfräschning: En Facebooksida per bok

    • 24 februari 2015 kl. 07:54
      Permalänk

      Tack Kim, blir så glad över att du säger så. Kram Kristina

      Svar
  • 13 december 2018 kl. 17:26
    Permalänk

    Något som kan vara intressant att veta är att man kan skräddarsy marknadsföring av inlägg. På så sätt kan man rikta in sig på målgruppen, ex att de bor i Sverige och då gissningsvis kanske kan prata svenska :-)

    Svar
    • 22 december 2018 kl. 18:38
      Permalänk

      Hej Susanne,
      Vad roligt att du hittat hit och skrivit en rad. Ber om ursäkt för att det dröjt innan jag godkänt och svarar. Kom annat emellan. Du har helt rätt, det finns massor att göra med marknadsföringen. Har skrivit en hel del om det men på annat ställe.
      God jul!

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.