Ledarskap, forskning, frukostmingel och böcker är fyra saker som intresserar mig, dessa sammanföll i fredags när Preera bjöd in till frukost på Världskulturmuseet. Jag blev inte besviken, först hade jag en trevlig mingelfrukost med PR-konsult Annika Åkervall, förändringscoacherna Lars Liljeblad och Henrik Torgny samt kommunikatör Marie Lindecrantz. Vi hann avverka allt från vindmöllor och Tolkiens figurer till fördelarna med dubbelsidiga vistkort.

Därefter föreläste ledarskapsforskaren Isaac Getz under titeln Freedom Inc.: How to liberate initiative of everyone in your organization. På sin charmiga engelska med fransk brytning berättade professor Getz om den muterade apan som kraschar din dator, iphone, backberry eller vad du nu arbetar på, om du som chef börjar ge dina anställda lösningar på deras problem. Att ge en lösning är att ta över ägarskapet för problemet. Detta gäller även i tidspressade situationer när en kund sitter och väntar på besked. Tidspressen är ju skapad, förklarade Getz i en av sina underfundiga sidokommentarer.

Getz fällde en liknande kommentar när han berättade om tillkomsten av ett öppet färgglatt kontorslandskap med en sommarstuga mitt i. Det är huvudkontor på en finsk städfirma och inreddes utifrån medarbetarnas egna önskemål. Och så la han till: Det ser ut ungefär som på google, med skillnaden att ingen frågat de anställda på google, de får bara höra att you are the lucky ones – comply.

Ge medarbetarna frihet och möjlighet att växa

Getz tes är att i grunden vill majoriteten av alla medarbetare göra ett gott jobb. Om medarbetarna behandlas som jämlikar, ges frihet och möjlighet att växa kommer de att ta egna initiativ och genomföra dessa. Han visar med flera exempel på hur detta leder till att produktivitet och lönsamhet ökar i de företag som han kallar frihets-företag, varför-företag eller företag med delaktighetskultur.

Han citerade också ur en gallup-undersökning från USA som visade att idag är i snitt:
27% av arbetsstyrkan engaged, de visar passion, innovation och move organisation forward.
59% not engaged
14% actively disengaged, acting out their unhappiness vilket undermining företaget

Om företaget är en roddbåt med åtta åror så är det alltså två som ror energiskt, fem som doppar årorna emellanåt och en som aktivt ror åt andra hållet.

Snyggt tryck och omslag på boken Frihet & Co

En extra bonus med föredraget var att alla fick ett signerat exemplar av boken Frihet & Co – Ge dina medarbetare frihet och låt dem förbättra produktiviteten, lönsamheten och växtkraften. Den är utgiven av Bookhouse, med ett snyggt omslag av Katarina Lapidoth och tryckt i Estland (på Tallina Raamatutrükikoja). Överhuvudtaget är boken snygg, vilket ju är intressant för oss som råkar vara intresserade av boktryckerier.

Jag har inte läst hela ännu, det tog ett tag innan jag kom in i boken. I början körde jag fast här och där och undrade om de menade päron eller äpplen. Kanske är jag ovan vid ursprungligen franska uttryckssätt? Medförfattaren Brian M Carney är journalist, borde borga för en lättläst och tydlig bok.

Innehållet är dock värt att läsa så jag fortsätter läsa om företagsledare som skippat oöverskådliga styrsystem och budgetar och blir inspirerad av alla visionärer som ifrågasatt existerande rutiner och drivit igenom sina idéer. Ler lite särskilt när jag läser om VD:n som säger att hans mål är att han ska ha så lite att göra som möjligt. Håller helt med. Har VD inget att göra, ja då har han eller hon gjort sitt jobb bra!

Avslutar med en rad från företaget Gore: Make money and have fun! 

Kristina Svensson
Fullsatt när Preera bjöd på Frihet & Co
Märkt på:            

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.