Rekordmånga hade slutit upp på Incontro igår när Social Media Club Göteborg hade tema att söka jobb via sociala medier. Social Media Club är en rörelse med över 300 lokalavdelningar i 49 länder. I Göteborg är det Miku-Maria som med varm hand står vid rodret och kallar till lunch sista fredagen varje månad. Över buffé diskuterar man i smågrupper ett förutbestämt ämne.

Månadens moderator Sara Leverin hade förberett ett antal frågor om sociala medier och rekrytering. I den grupp jag ingick i koncentrerade vi oss på att spåna över hur vi tror att framtidens rekrytering kommer att se ut. Vi vände och vred på frågan både ur arbetsgivar- och arbetstagarperspektiv. Vi enades om två trender vi tror på.

  • Andelen rekryteringar via nätverk ökar. Redan idag är kontakter den enskilt viktigaste kanalen för att söka och få ett nytt jobb. Med sociala medier ökar storleken och snabbheten i våra nätverk vilket gör att vi spår att kontakter kommer att fortsätta vara den enskilt viktigaste kanalen för att söka jobb, och att dess andel bara kommer att öka.
  • Vanligare med tipspengar – åt båda håll. En diversifierad arbetsmarknad med småföretag och specialister som ska hitta varandra ökar behovet av matchningshjälp. Ett sätt är att använda tipspengar. Företag belönar anställda som tipsar om eftersökta specialister ur sina nätverk och privatpersoner hyr en jobbagent som hittar rätt arbetsgivare och tjänst.

Min redovisning av dessa punkter går att se här. Alla redovisningar filmas nämligen och sänds live via bambuser vilket gör att den som av olika anledningar inte kan komma till Incontro kan följa diskussionerna via internet.

Transparens i sociala medier flitigt diskuterat

Många grupper verkar ha diskuterat vikten av att vara medveten om hur ens medverkan i sociala medier kan påverka ens varumärke. Szofia Jakobsson föreslog att skolan och arbetsförmedlingen borde undervisa i detta. Så långt instämmer jag. Någon annan menade att det var bra att alltid vara positiv i sociala medier och aldrig tala skit om sin arbetsgivare. På så sätt blir man en eftertraktad kollega.

Jag ber att få anmäla en avvikande åsikt. Vore jag rekryterare och tillhörde den minoritet (1/3) som googlar sökande skulle jag bli misstänksam om jag inte hittade minsta antydan till festbild utan istället en genomgående klämkäckt positiv bild (fasad). Jag skulle börja fundera i termer av Livets Ord och andra religiösa sekter och slänga den ansökan i närmaste pappersåtervinning. (Förvisso beror det på vilken typ av tjänst man rekryterar till, en tjänst som nykterhetsförespråkare går inte ihop med minsta droppe alkohol).

Stefan Waborg var med i en annan grupp som var inne på liknande tongångar. Vad är det man döljer om man har en låst Facebook-profil? Jag har förvisso ett tungt argument emot som handlar om målgruppsanpassning men det hoppar jag över just nu utan konstaterar bara att transparens (öppenhet, insyn) inte får förväxlas med ensidigt positiv.

Jag ska avsluta mina argument mot falska fasader i sociala medier med ett exempel. Jag rekryterades till att skriva krönikor för Mölndals-Posten via mina blogginlägg om att bo mitt i ett bygge. Mycket kan sägas om dessa texter men klämkäckt positiva är inte ett av dem.

Jag kan också avslöja att i min senaste krönika (publiceras 29 februari) tar jag upp ett exempel på när jag fått hjälp från oväntat håll just för att jag varit ärlig och öppen i sociala medier. Så här avslutas krönikan.

Min nya utmaning till dig och mig blir därför att hjälpa någon. Högt eller lågt, stort eller smått. Kan du räcka ut en hjälpande hand till någon nära vän, bekant eller helt okänd? Och du som behöver hjälp, sätt inte upp en snygg fasad utan var öppen med vad du behöver. Vem vet, endera dagen dyker det upp hjälp från oväntat håll!

För övrigt skriver jag helt under på förslaget att det är hög tid att skrota det här med att klippa och klistra in sitt CV i varenda ansökningsformulär, det borde gå att bara klicka i en ruta “importera från LinkedIn”.

Nyfiken och vill vara med? I Göteborg annonseras varje lunch på Facebook-sidan. Bara att anmäla sig och komma! Nästa tema är nätdejting. 

Kristina Svensson
Söka jobb via sociala medier #smcgbg
Märkt på:                                        

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

5 reaktion på “Söka jobb via sociala medier #smcgbg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.