Detta är del två i en serie med inlägg om hur jag gick till väga när jag började marknadsföra min första bok, Jakten på den perfekta puben. Del ett handlade om varför jag gjorde en webbsida, hur jag gjorde och resultatet.

Facebooksida eller webbsida

– Men varför sliter du med en webbsida, det är mycket bättre skaffa en på Facebook!

Detta var en vanlig kommentar när jag höll på och slet för att skapa en webbsida till min bok. Jag höll dock inte alls med. En webbsida och en Facebook-sida är två helt olika saker med olika för- och nackdelar.

Den stora fördelen med Facebook är givetvis möjligheten till stor spridning. Om etthundra av mina vänner följer sidan så syns det i deras flöden och om i sin tur tio av deras vänner vardera och tio vardera av deras vänners vänner följer sidan så kan det bli rena kaskadeffekten. Det är också väldigt snabbt och enkelt att sno ihop en facebook-sida, det tar bråkdelen av vad det tar att sätta upp en webbsida.

Men en webbsida äger jag själv. Det är en viktig distinktion. Allt material, alla texter och bilder jag lägger upp på Facebook äger Facebook. Vilket jag inte var så intresserad av. Sedan har Facebook en del lustiga censurregler och stänger av användare på vad som för en svensk känns som godtyckliga grunder. Ifall något av detta händer så finns det ingen möjlighet att kontakta dem. Kort sagt, en Facebook-sida ersätter inte en webbsida men de har bra sidor båda två.

Like/gilla-knapp på bokens webbsida

I dagsläget har Facebook monopol på en sak och det är den där klappen på axeln, den blå tummen upp som finns överallt. Det var givetvis en av de första sakerna jag la in på bokens webbsida. Det går att få in gilla-knappen på olika sätt. Enklast är med något plugin men då är man begränsad till det typsnitt och den placering som plugin:t stödjer. Därför var jag väldigt glad när jag hittade en manual som beskrev hur man petade in koden själv.

Nackdelen var att när jag uppdaterade wordpress till en ny version så försvann både knappen och alla gilla-markeringarna jag hade fått :-(. (Orsaken var att jag använt wordpress standardtema twenty ten som uppgraderades samtidigt som wordpress).

Detta var rent ut sagt skittrist, särskilt som jag fått ganska många gilla-markeringar i början när jag mejlade ut webbsidans adress till vänner och bekanta. Antalet gilla-markeringar var också ett sätt att se vilka kapitel som var mest populära.

Jakten på den perfekta puben fick en Facebooksida till sist

Efter att min gilla-knapp med alla “gillanden” hade försvunnit från webbsidan för tredje gången ledsnade jag och började testa olika plugin. Jag letade också efter någon funktionalitet med starkare återkoppling mellan Facebook och webbsidan. Hittade inte exakt det jag letade efter men ramlade över hur man får till en snygg ruta på webbsidan med alla aktiviteter på en Facebook-sida. Fick för mig att det kanske inte var så dumt med en FB-sida ändå. Förutom den snygga rutan så kan besökare på webbsidan gilla boken rent generellt, istället för enskilda kapitel.

Ungefär så resonerade jag innan jag till sist föll till föga och skapade en FB-sida till boken. Det var givetvis helt feltänkt! Eller åtminstone alltför lite tänkt. Jag borde såklart tänkt ut en strategi först, vad ska jag med FB-sidan till? Vad får folk ut av att följa den? Vad är mitt syfte?

Ska jag på FB-sidan skriva uppdateringar om Jakten på den perfekta puben: hur många böcker jag sålt, var boken säljs, när jag tryckt nya, kalendarium med boksigneringar och reklam för boken? Eller ska jag ta fasta på ämnet Wales och tipsa följarna om ställen att besöka och viktiga helgdagar? Eller ska jag berätta generellt om mitt skrivande, bokidéer jag har, ordna omröstningar om boktitlar, bokomslag och innehåll?

I dagsläget tänker jag att sett från min ambition att på sikt etablera mig som författare så borde jag använda en FB-sida till det sistnämnda. Ha den som en plattform för dialog med mina läsare och ett sätt att bygga mitt varumärke som författare. Men då borde jag inte skapat en sida till min första bok utan en sida för mig som författare.

En svårighet med FB-sidan är att uppdatera lagom ofta. Jag vill helst inte spamma folk så de avmarkerar. Problemet är att det blir lätt att man lägger en helg lite nu och då till “bok-ryck” och då kommer på massor av saker man skulle kunna lägga ut men däremellan kan det gå lång tid. På en webbsida kan man ställa in framtida publicering, skriva tre inlägg på en helg och låta dem publiceras ett i veckan men på FB måste man in en gång i veckan

Enkelt köpa reklam på Facebook – men är det effektivt?

Varje gång jag går in och tittar på bokens FB-sida så erbjuds jag att få fler gillamarkeringar genom en annons. Klart jag skulle prova. Jag satsade 100 kronor vilket räckte till en helgs exponering bland mina vänners vänner och om jag minns rätt ett tiotal nya “gillare”. Det var buslätt skapa annonsen, fast jag fick iofs göra det tre gånger för något krånglade. Efter en del funderande skrev jag följande text: Jakten på den perfekta puben. En humoristisk reseberättelse full med värdelöst vetande. “Gilla” och läs boken helt gratis.

Alla nya följare under reklamhelgen skickade jag personliga meddelanden till och tackade. Det resulterade i ett par riktigt intressanta dialoger.

100 kronor motsvarar en bra lunch och är alltså ingen direkt jättereklambudget. Å andra sidan behöver jag sälja ganska många böcker för att göra 100 kronor i vinst, tryckkostnaderna är såpass stora och marginalen såpass liten för en bok i liten upplaga.

En annan variant för att få fler “gillare” är att arrangera en tävling. “Gilla och var med och tävla om xxx”. Hur många sådana ser man i flödet på en vecka? Jag har inte arrangerat någon sådan, inte för att jag inte är beredd lotta ut några böcker bland vinnarna utan bara för att jag hyser en aversion mot dylika tävlingar. Jag inser att de kan vara kostnadseffektiva men jag gillar dem inte och deltar aldrig själv.

Hur kommer jag använda Facebook nästa gång?

Nu har jag gått igenom hur jag hittills använt Facebook i marknadsföringen av Jakten på den perfekta puben. Vad har jag lärt mig och hur kommer jag göra nästa gång? Bra fråga, det här området utvecklas ju hela tiden. Google har exempelvis lanserat sin +1 som en konkurrent till FBs gilla-knapp. Om den får spridning kanske jag använder den istället eller också? Förutsatt alltså att nästa bok får en egen webbsida. Det kanske den får men jag kommer inte lägga ut hela boken (eller en variant av hela boken) för gratis läsning nästa gång.

Jag tror jag kommer att fundera mer på vad följarna ska få ut av att följa FB-sidan innan jag skapar den. Kanske en plats för extramaterial och uppdateringar? Eller skapa en FB-sida för dialog under skrivprocessen. Ordna omröstningar om titel och bokomslag? (I så fall är det kanske hög tid att skapa FB-sidan). Eventuellt istället skapa en FB-sida för “författare Kristina Svensson” med uppdateringar om alla böcker? Jag får klura vidare men tar gärna emot synpunkter och förslag.

PS! Gilla gärna bokens FB-sida!

Detta var del två i en serie med inlägg där jag går igenom vad jag gjort och tänkt runt marknadsföringen av min första bok, Jakten på den perfekta puben. Jag gillar att dela med mig av mina erfarenheter och diskuterar mer än gärna. Har du synpunkter eller andra idéer, skriv gärna en rad i kommentarsfältet.

Kristina Svensson
Marknadsföra bok steg 2: Facebook
Märkt på:                        

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

9 reaktion på “Marknadsföra bok steg 2: Facebook

  • 11 maj 2011 kl. 10:40
    Permalänk

    Lots of interesting stuff in this post, Kristina. A good read.

    It strikes me it could well have been broken down into several posts with “read more” links between. (Which might have helped your bounce rate stats). Did you consider that?

    And, um, I don’t know whether you want to know this but … your “share” buttons aren’t loading for me.

    Svar
    • 11 maj 2011 kl. 11:42
      Permalänk

      Thanks John!
      Glad you found it interesting. Especially since it took much longer to write, and ended up much longer, than I had anticipated or intended :-)
      I should have written several shorter posts instead – just like you suggest.

      Stupid share-button! (I did say something a bit nastier first). You’re right. It doesn’t load at all. Not in firefox anyway. In chrome it is very well behaved. I just can’t be asked to spend time on it at the moment! I will ignore it and hope it correct itself…

      Svar
  • 21 augusti 2011 kl. 11:19
    Permalänk

    Tack för superbra tips om precis sådant som jag vill veta! Jag är snart klar med den bok jag skrivit på i många år och lär mig massor av det du skriver. Verkligen generöst att du delar med dig.

    Svar
    • 21 augusti 2011 kl. 12:13
      Permalänk

      Tack Catrine! Spännande med din bok – vad handlar den om?

      Svar
      • 21 augusti 2011 kl. 14:49
        Permalänk

        Min bok är en psykologisk thriller, så vi är inte direkt i samma genre, men att du skriver om dina erfarenheter är verkligen värdefullt. Jag inser att det inte bara är att luta sig tillbaka och vila när boken blir klar:-)

        Svar
        • 21 augusti 2011 kl. 17:58
          Permalänk

          Hihi :-) Nej böckerna säljer sig tyvärr inte av sig själva. Jag får erkänna att jag själv varit precis en sådan bokköpare som jag nu hatar, sådan som bara handlar från topplistan på pocketshop på centralen. Framöver ska jag bara läsa egenutgivna böcker!! Återkom när boken är klar ifall du vill “byta böcker” dvs recensera och göra reklam för varandras böcker.

          Svar
          • 21 augusti 2011 kl. 19:22
            Permalänk

            Ja, det gör jag gärna. Från och med nu ska jag hålla bättre koll på egenutgivna böcker också.

  • 9 september 2012 kl. 10:18
    Permalänk

    Hej Kristina,
    Jätteintressanta synpunkter!
    Du skriver att på en webbsida kan man ställa in framtida publicering, men på FB måste man in en gång i veckan. Det går lika bra på FB-sidor. Jag använder mig av http://hootsuite.com/ för att schemalägga framtida publiceringar på mina FB-sidor. Med den funktionen kan man även schemalägga framtida Twitterinlägg fast det gör jag inte. Tjänsten är gratis upp till fem sidor på sociala medier. Funkar jättebra för mig.
    Kolla t. ex. på FB-sidan
    http://www.facebook.com/#!/pages/Tips-om-dr%C3%B6mjobb/427318380613874

    Där ser man att inläggen kommer via HootSuite, vilket jag knappast tycker är någon nackdel.
    Jag hoppas att detta kan vara till någon nytta och lycka till med allt du håller på med.
    Hej från
    Holger

    Svar
    • 9 september 2012 kl. 15:28
      Permalänk

      Hej Holger,

      Vad roligt höra från dig igen! Och tack för tipset med hootsuite, det ska jag spana in. Det är skönt att kunna planera in flera inlägg i ett svep och portionera ut dem med lagom mellanrum.

      Det är full fart, jag såg att du hade hittat till Egenutgivarna. Känns som vi ligger helt rätt i tiden. (Att tiden sedan inte räcker till är en annan sak :-))

      Hälsningar från Antibes

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.