I fredags var jag återigen bänkad på Incontro i Göteborg för januari månads upplaga av social media club Göteborg. Det var glädjande att se så många nya ansikten eftersom det innebär att det här konceptet för kompetensutveckling och nätverkande sprids. Jag tror mycket på idén att genom att alla personer bidrar med sina kunskaper kan alla lära sig något nytt.

Månadens tema var sälj och det är förstås något som är ständigt aktuellt. Dagens moderator Katarina Tikka hade satt ihop en ambitiös övning där vi alla skulle utgå från kundperspektivet. Sedan fick alla grupper olika case. Den grupp jag tillhörde skulle föreställa oss att vi skulle anlita en hantverkare för ett altanbygge. En annan grupp hade webbyrå, en utgick från ett pensionat och så vidare. En grupp hade faktiskt också fått semesterläsning hos nätbokhandel. De kom med en rolig idé, att bokhandlare ska erbjuda bokpaket efter användningsområde. Ett paket för en kort bilresa, en annan inför semestern och en tredje för barn i en viss ålder. Det är rätt likt de bokkassar som Sture bibliotek har (och som jag tycker är en lysande idé).

Några återkommande punkter.

  • Alla kunder är olika, erbjud därför olika sätt att boka och kontakta företaget.
  • Vikten av tydlighet vad gäller avsändare, kvalifikationer, priser och leveranstider.
  • Merförsäljning tog många upp, exempelvis genom att tipsa om inspirerande exempel.
  • Lär känna din kund, underlätta för din kund och du har en nöjd kund vilket är bästa reklamen.

För komplett redovisning av alla diskussioner, se de filmade presentationerna.

För övrigt är det trevligt av Incontro att erbjuda rabatterat pris på buffén samt att vi får använda mikrofon. Å andra sidan så får de en massa reklam. För som restauranggruppen påpekade så delar folk bilder av maten i sociala medier, checkar in och berättar för sina följare om de gillade eller inte gillade maten.

 

Kristina Svensson
Sälja med hjälp av sociala medier #smcgbg

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

En reaktion på “Sälja med hjälp av sociala medier #smcgbg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.