Detta är del fyra i en serie med inlägg om hur jag gick till väga när jag började marknadsföra och sälja min första bok, Jakten på den perfekta puben.

Jag köpte ett försäljnings- och distributionspaket till min bok vilket betyder att vem som helst kan gå in till en bokhandel, be att få köpa min bok och kunna köpa den. Boken beställs då och skickas från förlaget som har ett lager av boken. Skulle lagret ta slut, ja då trycker de upp ett till exemplar av boken (finessen med print on demand). Boken finns också till salu hos alla internetbokhandlar.

Nu har anstormningen (hittills) uteblivit. Inte helt oväntat och främsta funktionen av försäljningspaketet var och är att klappa om mitt ego, ge mig känslan att jag gett ut en bok “på riktigt”. De sätt jag sålt böcker på är följande (ordnade efter antal sålde böcker).

1) Träffat nya och gamla vänner och överlämnat bok direkt i handen.

2) Skickat böcker till nya och gamla vänner. Jag köpte storpack av gula frankerade och vadderade kuvert hos posten. Det var snabbt och smidigt, bara att lägga i en bok, skriva adressen och posta.

3) Åkte upp på ett aviserat besök till mina ex-arbetsplats. Hade med mig en hög med böcker och ordentligt med hembakat fika.

4) Via adlibris och förlaget GML (jag anar dock att samtliga som handlat den vägen är folk jag känner).

5) Via engelska butiken Jane’s Place i Linnéstaden i Göteborg.

Mina kunder är alltså framförallt vänner och bekanta. Men jag har också sålt böcker till nya bekantskaper, exempelvis revisorn på busssätet bredvid på väg till Torsbytunneln eller vetenskapskommunikatören mitt emot på middagen på WebCoast. Första månaden gick jag inte hemifrån utan ett par böcker i handväskan. Något som var fiffigt, bättre kunna överlämna en bok på en gång, och lösa betalning i efterhand, än att skjuta på det.

Jag var ganska försiktig när jag tryckte upp första utgåvan. Jag räknade och räknade på antalet vänner, tryckte till slut 100 stycken och tyckte jag var våghalsig. Den första tryckningen sålde jag slut innan jag ens fått fakturan!

Övervägande positiva reaktioner på säljförfrågningar

När jag gjort reklam för min bok i mitt nätverk har jag mött både väntade och oväntade reaktioner. Jag hade nog förväntat mig, och mer eller mindre räknat med, att de flesta nära vänner skulle köpa boken. Antingen av nyfikenhet över jag sysslat med så länge, eller för att stötta mig i min strävan att förverkliga en dröm, eller både ock. Det har också de flesta gjort, men några har överraskat mig genom att låta bli, eller till och med neka vid en direkt förfrågan. Blev särskilt besviken på en person som jag verkligen stöttat och lagt mycket energi på att hjälpa. Då kändes det som att 180 kronor hade varit ett litet pris som gentjänst (motsvar väl två luncher på stan för en yrkesarbetande med god lön).

Men fler personer har överraskat mig positivt genom att handla både en och två böcker. Eller som styrelsen i min bostadsrättsförening som köpte 15 exemplar! I listan finns också tidigare lärare, grannar så långt som tio år tillbaka, släkten, personer jag träffat på någon resa för några år sedan, träningskompisar, personer som läst och inspirerats av den här serien med inlägg och många många fler. “Klart jag vill handla, jag känner inte så många författare!” “Vet ju att du skriver bra och har en kreativ hjärna” Stort tack allesammans!

Detta var del fyra i en serie med inlägg där jag går igenom vad jag gjort och tänkt runt marknadsföringen av min första bok. Jag skriver för att jag gillar att dela med mig av mina erfarenheter. Jag diskuterar också mer än gärna så har du förslag, skriv gärna en rad nedan eller kontakta mig.

Kristina Svensson
Kanaler för att sälja en egen bok
Märkt på:            

Kristina Svensson

Vetenskapskommunikatör, föreläsare och författare som skriver om strövtåg och smultronställen i Sverige och Frankrike. Blir på bra humör av gott kaffe, kameran och färgglada nagellack. Gillar du något, dela det vidare eller skriv en rad. Glöm inte att prenumerera på info om nya böcker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.